۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۵۴۲۹۷۹

نشست رییس قوه قضاییه با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی

رییس قوه قضاییه در نشستی با دانشجویان که قریب به ۸ ساعت به طول انجامید به سؤالات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی پاسخ داد.
آیت الله آملی لاریجانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره كل روابط عمومی قوه قضاييه، آيت الله آملی لاريجانی در ابتدای این نشست، نشاط جوانی، فرصت تفكر و صدق لسان را سه ويژگی برجسته دوران دانشجويی دانست و تصريح كرد: دانشجويان از حيث نشاط و عدم اشتغالات، در بهترين دوران عمر قرار دارند و بايد از اين دوران بيشترين بهره را ببرند. يكی از مهمترين وظايف دانشجويان، تلاش علمی است كه امروز به مثابه جهاد في‌سبيل الله است.

رئيس قوه قضاييه با بيان اينكه اقتدار نظام و كشور به تلاش علمی دانشجويان است، افزود: دانشجويان و همه كسانی كه در عرصه علمی تلاش می كنند، پيشرانهای اقتدار جامعه هستند و امروز انجام كار علمی با استانداردهای اصيل، برای كشور واجب است.

آيت الله آملی لاريجانی با اشاره به نقل قولی از مرحوم شيخ انصاری مبنی بر دشوارتر بودن اجتهاد از جهاد، ادامه داد: غرب در دوره‌ای تز بی طرفی را مطرح و از آن دفاع می كرد اما امروز اين سخن كه ميان حقايق و ارزشها فاصله‌ای پرناشدنی وجود دارد در مباحث علم شناسی مورد نقادی قرار می گيرد. ما هم برای آنكه بتوانيم به علوم وجهه ارزشی دهيم بايد تلاش زيادی داشته باشيم و مبانی را اصلاح كنيم.

رئيس قوه قضاييه در ادامه با تأكيد بر ضرورت توجه دانشجويان به اخلاق و تقوي اظهار كرد: لحظاتي كه از دوران جواني مي‌گذرد ديگر قابل بازگشت نيست و انسان زماني به خود مي‌آيد كه مي‌بيند بسياري از فرصت‌ها از دست رفته است. بنده بنا به مناسبتي محضر مرحوم آيت الله العظمي بهجت حضور يافتم كه ايشان در آن جمع فرمودند طوري زندگي كنيد كه هنگام مرگ حسرت نداشته باشيد. اين سخن را شخصيتي مي‌گويد كه مدام در سير و سلوك بود و هيچ دلبستگي به دنيا نداشت.

آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به اين روايت پيامبر اسلام (ص) كه «اشراف امتي حمله القرآن و اصحاب الليل» خاطرنشان كرد: همين مضمون دو كلمه‌اي را اگر كسي درست اخذ كند سعادتمند است يعني رفاقت با قرآن و شب زنده‌داري متعبدانه. انسان بايد در محضر قرآن باشد و با آن انس بگيرد زيرا قرآن تجلي حق تعالي است و زماني ارزش مؤانست با قرآن براي انسان ملموس مي‌شود كه حضور و سلطنت مطلق حق تعالي را در زندگي خود احساس كند.

رئيس قوه قضاييه با اشاره به شب زنده داري به عنوان يكي ديگر از توصيه‌هاي قرآن و سنت پيامبر اكرم (ص) اظهار كرد: اين امر در اوصاف متقين از قول اميرالمومنين علي (ع) نيز ذكر شده است بر اين اساس همه دانشجويان بايد دو بال علم و تقوي را ابزاري براي تعالي و پيشرفت خود بدانند و با تلاش علمي و اخلاق كمك كنند كه كشور و نظام به بالاترين قله‌هاي پيشرفت دست يابد.

 در این نشست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی شامل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، دفتر تحکیم وحدت، بسیج دانشجویی و جنبش عدالتخواه دانشجویی به طرح سوالات و نقطه نظرات خود پرداختند.

برخی مسئولان عالی قضایی از جمله رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه، معاون اول و سخنگوی دستگاه قضایی، دادستان کل کشور،  رئیس کل دادگستری استان تهران، دادستان عمومی و انقلاب تهران و مدیرکل روابط عمومی قوه قضاییه نیز در این نشست حضور داشتند.

مشروح این نشست و اظهارات صریح رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سوالات دانشجویان متعاقباً منتشر می‌شود./۱۳۲۳/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات