۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۵۴۲۹۶۹
کارشناس حوزه و دانشگاه:

نوع نگاه ما به دعا باید اصلاح شود

حجت الاسلام رجالی تهرانی با بیان اینکه اولیای الهی دعا کردن را جزئی از برنامه‌های روزانه خود قرار می‌دادند، گفت: نوع نگاه ما به دعا باید اصلاح شود و لازم است همواره یک دعا و یک صفحه قرآن خوانی را جزء برنامه های روزانه خود قرار دهیم و بدانیم صحیفه خوانی نیاز مُبرم جامعه است.
حجت الاسلام علیرضا رجالی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا رجالی تهرانی کارشناس حوزه و دانشگاه در جلسه هفتگی سیری در صحیفه سجادیه که بعد از نماز ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: از متون گرانبهایی که از ائمه معصومین(ع) به ویژه امام سجاد(ع) به دست ما رسیده است، صحیفه‌ها و کتب ادعیه است.

وی افزود: صحیفه سجادیه از صحیفه هایی است که از لحاظ وزانت، وثاقت، محتوا و جمع بندی مانند آن وجود ندارد، همچنین از جمله دعاهای ارزشمند، دعاهای پانزده گانه‌ معروف به خمسه عشر است که در عین کوتاهی، بسیار زیبا و اثرگذار هستند.

کارشناس حوزه و دانشگاه ابراز داشت: از دیگر کتاب‌هایی که از امام سجاد(ع) به دست ما رسیده کتاب رساله حقوق است که حقوقی را در رابطه انسان با خدا، انسان با خود، انسان با دنیای پیرامون، انسان با حیوانات و محیط زیست و... شرح داده است که مطالعه چنین کتابی بر همه ما لازم است‌.

نوع نگاه ما به دعا باید اصلاح شود

وی با با بیان اینکه صحیفه سجادیه به لحاظ ادعیه و مناجات‌های زیبای امام سجاد(ع) معروف به زبور آل محمد(ص) است، گفت: انسان ممکن است گاهی دعا کند برای اینکه مثل آب و غذا به آن احتیاج دارد و زمانی ممکن است به دعا مانند ابزاری برای رفع نیاز و موانع سر راه نگاه کند. طبیعی است که اگر آدمی به جایی برسد که بدون توجه به نیازهایش، به دعا کردن اهمیت بدهد، ارزش بیشتری دارد.

حجت الاسلام رجالی تهرانی با بیان اینکه اولیای الهی دعا کردن را جزئی از برنامه‌های روزانه خود قرار می‌دادند، عنوان کرد: نوع نگاه ما به دعا باید اصلاح شود و لازم است همواره یک دعا و یک صفحه قرآن خوانی را جزء برنامه های روزانه خود قرار دهیم و بدانیم صحیفه خوانی نیاز مُبرم جامعه است.

دعا یک متن غنی برای مطالعه است

وی افزود: دعا، سخن و قول امام معصوم(ع) با خداوند است؛ در عین حال که دعا خواندن آدابی دارد و در هنگام خواندن دعا باید با وضو، رو به قبله و با حضور قلب باشیم، باید مطلع باشیم که دعا یک متن غنی برای مطالعه است.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حدیث، سخن گفتن با انسان‌ها و دعا، سخن گفتن با خداوند تبارک و تعالی است، عنوان کرد: امام معصوم وفتی با انسان سخن می‌گوید به اندازه فهم او صحبت می‌کند اما وقتی با خداوند سخن می‌گوید به حد ادراک وسیع خود سخن می‌گوید به همین علت سطح مفاهیم در دعا بسیار گسترده است‌.

صحیفه سجادیه مانند نهج البلاغه یک منبع تحقیقی است

حجت الاسلام رجالی تهرانی با بیان اینکه متأسفانه صحیفه سجادیه مهجور واقع شده است، ابراز داشت: نکات و دسته بندی‌های بسیار عمیقی در دعاهای صحیفه سجادیه وجود دارد که در جای خود تأمل و تفکر زیادی می‌طلبد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دعاهای معصومین صرفاً برای اشک و آه نیست بلکه برای دقت، مطالعه و تحقیق است. صحیفه سجادیه مانند نهج البلاغه یک منبع تحقیقی است./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات