۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۵۴۲۹۵۶
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

استعدادهای طلاب در زمینه های خاص شناسایی و پرورش یابد

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: شیوه رایج آموزش امروزی عادلانه نیست زیرا هر یک از طلاب در حوزه خاصی استعداد دارند که به خوبی این استعدادها پرورش نمی‌یابند.
حجت الاسلام رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در نشستی که ظهر امروز با حضور فارغ التحصیلان تربیت مدرس حوزه علمیه قم در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، درباره خصوصیات نظام آموزشی جامعی که برای تحول حوزه ارائه شده، گفت: دو گونه نظام آموزشی داریم که مورد اول باعنوان فراگرفت مآل است و مقصد این نظام به گونه ای است که دانش آموزان، دانشجویان و طلاب مطالبی را به روش حفظی فرا بگیرند. شاخصه اصلی این نظام حافظه محور بودن است و غرض نهایی، ذخیره مجموعه علوم و اصول است.

وی افزود: مورد دوم، نظام آموزشی پرورش مآل است و تصور می‌رود نظام آموزشی حوزه در گذشته چنین نظامی بوده است و مبتنی بر این نظریه است که انسان فطرتمند و موجودی ذاتمند است. دین اسلام در زمره مکاتبی است که انسان را افزون بر ذاتمندی، خوش سرشت، کمال جو، عدالت خواه و حقیقت جو نیز معرفی کرده است که همواره در پی کمالات متعالی در تلاش است. انسان به طور ذاتی به سوی این اَبَرارزش‌ها کشش دارد.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران ابراز داشت: نظام فراگرفت مآل و پرورش مآل به لحاظ زیرساخت‌ها به طور کامل متفاوت از یکدیگر هستند. در این نظام آموزشی ۱۴ شیوه برای آموزش و ۱۴ شیوه برای سنجش پیش بینی شده است که هدف از سنجش نیز تعلیم و پروردن است.

وی در ادامه اظهار داشت: طلبه ای که تنها درس را حفظ کند چطور می‌توان آینده دین مردم را به او سپرد؛ این کار به نوعی توهین و بی اعتمادی نسبت به طلبه است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد بیان داشت: مرحوم میرزای شیرازی بنیانگذار سبک سامرائی بود که بر اساس آن استاد طرح مسأله می‌کرد اما بیش از آنکه استاد در جلسه فعال باشد شاگردان در جلسه فعال بودند و با یکدیگر بحث می‌کردند و استاد به نوعی ناظر و هادی بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شیوه رایج آموزش امروزی عالمانه و عادلانه نیست زیرا هر یک از طلاب در حوزه خاصی استعداد دارند که به خوبی این استعدادها پرورش نمی‌یابند./966/پ202/ب1

ارسال نظرات