۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۵۴۲۹۳۸
مدیر حوزه علمیه قائمشهر:

تقویت پژوهش به حرکت های علمی در حوزه شتاب جدی می بخشد

مدیر حوزه علمیه محمدیه قائمشهر با اشاره به این که اقدامات تحقیقی و پژوهش های علمای گذشته به حرکت علمی در حوزه های علمیه شتاب جدی بخشید، گفت: هر یک از این بزرگان در حوزه خود مبدع روش ها و شیوه های ارزشمندی در تحقیق و پژوهش بودند.
مدیر مدرسه علمیه محمدیه قائمشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قائمشهر، حجت الاسلام مهدی خوبانی، مدیر حوزه علمیه محمدیه قائمشهر امروز در کارگاه پژوهشی که با حضور اساتید و طلاب این حوزه برگزار شد از پژوهش به عنوان رکن جدایی ناپذیر حوزه های علمیه یاد کرد و گفت: مراکز حوزوی همواره پیشگام در تولید علم و انجام تحقیقات و پژوهش بودند.

وی با بیان این که علما و فقهای دینی پیشگام در امر تحقیق و پژوهش بودند، افزود: در گذشته علما بخش مهمی از فرصت خود را برای انجام تحقیق و پژوهش در حوزه اختصاص می دادند که نتیجه آن آثار و تألیفات ارزشمندی است که از آن بزرگان به جای مانده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که اگر تلاش های علمی و تحقیقاتی علما در گذشته نبود امروز جامعه دینی از وجود چنین آثار ارزشمندی بی بهره بود، تصریح کرد: حوزه های علمیه امروز نیز باید ادامه دهنده همان مسیر علمای سلف در این گونه مسائل مهم باشند.

ضرورت توجه به مقوله پژوهش از پایه های نخست حوزه

حجت الاسلام خوبانی با بیان این که مسأله تحقیق و پژوهش در حوزه باید به صورت زیربنایی نهادینه شود، خاطرنشان کرد: اگر از همان پایه های ابتدایی حوزه تحقق و پژوهش به عنوان یک تکلیف مهم از سوی اساتید حوزه مورد توجه قرار گیرد به طور حتم شاهد رونق جدی پژوهش در حوزه خواهیم بود.

مدیر حوزه علمیه محمدیه قائمشهر با بیان این که در تاریخ حوزه های علمیه هیچ گاه آموزش در حوزه با تحقیق و پژوهش جدا نبوده است، بیان داشت: در گذشته تحقیق و پژوهش در مراکز حوزوی نظامند نبوده و اشخاص با همت بالای خود آثار ارزشمندی را خلق کردند.

حجت الاسلام خوبانی با اشاره به این که اقدامات تحقیقی و پژوهش های علمای گذشته به حرکت علمی در حوزه های علمیه شتاب جدی بخشید، خاطرنشان کرد: هر یک از این بزرگان در حوزه خود مبدع روش ها و شیوه های ارزشمندی در تحقیق و پژوهش بودند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه های علمیه در تاریخ محققان و پژوهشگران توانمندی را در خود پرورش داد که هر یک از این شخصیت ها خدمات بسیار ارزشمندی را به جامعه اسلامی ارائه کردند، گفت: بسیاری از دستاوردهای مهم علمی امروز حوزه محصول تلاش ها و اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی علمای پیشین است.

مدیر حوزه علمیه محمدیه قائمشهر در ادامه سخنان خود به تحول شگرف در دانش فقه اشاره کرد و آن را ناشی از تحقیقات گسترده علمای دین دانست و تصریح کرد: علما و مراجع دینی ما با برنامه های تحقیقاتی خود در گذشته حتی به بسیاری از سؤالات و شبهاتی که مطرح بود نیز پاسخ های مستدل دادند.

گسترش علوم اسلامی در جامعه نتیجه تحقیق و پژوهش علما و بزرگان دینی در گذشته است

حجت الاسلام خوبانی با بیان این که گسترش علوم اسلامی در جامعه نتیجه تحقیق و پژوهش علما و بزرگان دینی در گذشته است، گفت: مراجع دینی برای بقا و گسترش دین از همه امکانات و ظرفیت های موجود استفاده کردند که یکی از این راه های مهم تحقیق و پژوهش در علوم اسلامی بود.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با بیان این که خوشبختانه امروز برنامه های پژوهشی در حوزه نظام مند شده است، افزود: بسترهای لازم برای گسترش این رکن مهم حوزه کاملاً فراهم شده است.

مدیر حوزه علمیه قائمشهر با اشاره به این که مسأله پژوهش در حوزه باید همانند دیگر موضوعات مهم نظیر مباحثه و مسائل آموزشی باید به یک فرهنگ تبدیل شود، خاطرنشان کرد: اساتید حوزه در تحقق سیاست های پژوهشی حوزه وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

حجت الاسلام خوبانی با بیان این که حوزه های علمیه باید در مسائل پژوهشی از دیگر مراکز علمی و آموزشی کشور پیشگام تر باشند، تصریح کرد: حوزه های علمیه از دیربار مهد تحقیق و پژوهش بودند و امروز نیز این رویکرد باید همچنان ادامه پیدا کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز طلاب مستعد و علاقه مندی به تحقیق و پژوهش در مدارس علمیه وجود دارند که نیازمند شناسایی هستند، خاطرنشان کرد: اساتید با برنامه ریزی این گونه طلاب را شناسایی و در جهت تقویت بنیه پژوهشی آن گام بردارند.

مدیر حوزه علمیه قائمشهر با بیان این که نهادینه شدن پژوهش در میان طلاب نیازمند برنامه های تشویقی است، تصریح کرد: اساتید حوزه باید با برخی اقدامات پژوهشی زمینه جذب طلاب به سوی برنامه های تحقیقاتی و پژوهشی را فراهم کنند.

حجت الاسلام خوبانی با بیان این که در حال حاضر تقویت بنیه تحقیقاتی و پژوهشی اساتید حوزه یکی از مهم ترین دغدغه های مجموعه مدیریت حوزه های علمیه است، تصریح کرد: به همین دلیل همه ظرفیت های موجود برای تقویت بعد پژوهشی در مدارس علمیه به کار گرفته شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که اساتید به عنوان کسانی که ارتباط مستمر و بسیار نزدیکی با طلاب دارند نقش بسیار مهمی در پرورش طلاب محقق و پژوهشگر بر عهده دارند، گفت: باید مسیر پژوهشگری از همان پایه های نخست حوزه از سوی مدیران و اساتید برای طلاب تبیین شود. 

مدیر حوزه علمیه قائمشهر در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری جشنواره علامه حلی در استان طی دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: خوشبختانه این جشنواره بستری را برای شناسایی ظرفیت های پژوهشی در مدارس علمیه فراهم کرد.

حجت الاسلام خوبانی با بیان این که حضور گسترده طلاب در این جشنواره نشان دهنده علاقه آنها به مسائل تحقیقاتی است، خاطرنشان کرد: امسال مقالات ارسالی از سوی نسبت به سال گذشته از کیفیت بهترین برخوردار بوده است و این نتیجه برنامه های پژوهشی در مدارس است./۹۵۰/پ202/ب1

ارسال نظرات