۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۵۴۲۹۳۴
مدیر کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب تبیین کرد؛

اهداف و فعالیت‌های مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم

مدیر کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب، امانت منابع بین کتابخانه‌ای، تسهیل رفت و آمد طلاب و دانشجویان کتابخانه‌های حوزوی و دانشگاهی و استفاده از منابع یکدیگر را با هدف افزایش وحدت حوزه و دانشگاه از مهم‌ترین اهداف تشکیل مجمع مکتا برشمرد.
مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی محمدی شجاعی، مدیر کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب، امروز، در نشست خبری که سالن جلسات مجتمع شهید آوینی برگزار شد، به شرح فعالیت‌های کتابخانه‌های تخصصی استان قم پرداخت و گفت: در استان قم بیش از 50 کتابخانه تخصصی وجود دارد که بیشتر آنها غیردولتی بوده و با مدیریت شخصی اداره می‌شوند.

محمدی شجاعی ابراز کرد: در سال 1390 کتابداران سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب دیداری داشتند و از رهنمودهای ایشان استفاده کردند و با هدف اجرایی کردن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، در سال 93 همایشی با حضور مدیران کتابخانه‌های قم در دانشگاه و ادیان و مذاهب قم برگزار و همچنین در سال 94 در کتابخانه حائری اساس‌نامه این مجمع تنظیم و تدوین شد و در شهریور 94 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام نخستین نشت مجمع مکتا برگزار و هیأت امنا و قوانین این مجمع تعیین شد.

وی کمبود بودجه و مشکلات مالی و کمبود فضای دسترسی را از مهم‌ترین مشکلات کتابخانه‌های استان قم توصیف کرد و گفت: امانت منابع بین کتابخانه‌ای، تسهیل رفت و آمد طلاب و دانشجویان کتابخانه‌های حوزوی و دانشگاهی و استفاده از منابع یکدیگر با هدف افزایش وحدت حوزه و دانشگاه از اهداف تشکیل مجمع مکتا است.

محمدی شجاعی تشکیل مجمع مکتا را کار تشکیلاتی خودجوش مردمی توصیف کرد و گفت: 36 کتابخانه تخصصی استان قم در مجمع مکتا عضویت دارند و 8 کتابخانه دیگر استان قم درخواست عضویت داده‌اند.

دبیر مجمع مکتا ابراز کرد: این مجمع با کتابخانه و اسناد ملی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی تفاهم نامه همکاری امضای کرده است و محققان می‌توانند به منابع آسانی به منابع خطی این دو کتابخانه دسترسی پیدا کنند و همچنین این مجمع با کتابخانه عمومی استان شیراز به تفاهم رسیده است و چهار میلیون و 200 نسخه مقاله کتابخانه‌های شیراز به مدت 5 سال به صورت رایگان در اختیار مجمع مکتا قرار گرفته است.

وی به اشاره به اهداف راه‌اندازی مجمع مکتا گفت: تسهیل دسترسی محققان و پژوهشگران به منابع کتابخانه‌ای، تبادل اطلاعات محققان و مدیران کتابخانه‌های تخصصی برخی از اهداف تشکیل مجمع مکتا است.

مدیر کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: مجمع مکتا برای تعامل و هم‌افزایی بیشتر کتابخانه‌های تخصصی استان قم آغاز به کار کرده است و اکنون کتابخانه‌های تمام استان‌های کشور و حتی برخی کتابخانه‌های خارج از کشور تقاضای عضویت و همکاری با این مجمع را دارند.

محمدی شجاعی با بیان اینکه در آستانه هفته پژوهش همایش کتابخانه‌های تخصصی قم برگزار می‌شود، گفت: در راستای اطلاع‌رسانی فعالیت‌های مجمع مکتا، همایشی در روز پنجشنبه 23 آذر امسال با حضور سخنرانی آیت الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه و سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ساعت 9 تا 11 در سالن شهید مطهری مجتمع علامه طباطبایی برگزار می‌شود./۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات