۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۵۴۲۸۲۹
آیت الله سیدان:

جایگاه اهل بیت در تفسیر قرآن دست نیافتنی است

آیت الله سیدان گفت: بیانات معصومان می تواند پاسخ بسیاری از شبهات درباره دین را برای ما روشن کند و درمسائلی که اندیشمندان بسیاری اذعان به ناتوانی درحل آن داشته اند، بیان معصومان راه را روشن می کند.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بعد از ظهر دوشنبه در نشست علمی پژوهشی «جایگاه اهل بیت(ع) در تفسیر قرآن کریم»، اظهار کرد: چه انسان از نظر عقلانی ماجراهای جریان بعثت پیامبر(ص) و مسائل مختلف درباره فهم قرآن را بررسی کند و چه از نظر عقلانی، به خوبی به این نتیجه می رسد که درک هیچ جمعی از علما در تفسیر قرآن کریم قابل مقایسه با اهل بیت(ع) نیست.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان افزود: با مراجعه به قرآن کریم و بیانات خود معصومان(ع) پس از این که تصدیق کردیم سخنشان درست است، می بینیم قرآن و حدیث هم جایگاه اهل بیت(ع) را در جهت تفسیر جایگاهی بی نظیر و غیر قابل مقایسه با سایر دیدگاه های علمی دانسته اند.

وی خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) موقعیت هایی دارند که ما قابلیت درک بسیاری از آن ها را نداریم. برای نمونه در روایت از معصوم(ع) داریم که فرمودند «ما معلم فرشتگان هستیم» این مسائل چیزهایی نیستند که برای ما قابل درک باشد و از همین رو برای شناخت آن باید به نقلی مراجعه شود که مستند باشد.

آیت الله سیدان گفت: بیانات معصومان می تواند پاسخ بسیاری از شبهات موجود درباره دین را برای ما روشن کند و در مسائلی که اندیشمندان بسیاری اذعان به ناتوانی در حل آن داشته اند، بیان معصومان(ع) راه را روشن می کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به مصداقی از این نقش اهل بیت(ع)، اظهار کرد: برای نمونه در آیه شریفه «إنا فتحنا لک فتحا مبینا لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر» این شبهه وجود دارد که چگونه خداوند در این آیه به پیامبر اکرم(ص) که معصوم هستند، می فرماید «خدا گناه گذشته و اول و آخرت را می بخشد»؟ امام رضا(ع) در تفسیر این آیه با بهترین پاسخ، مسأله را حل فرمودند.

وی ضمن تأکید بر این که جایگاه اهل بیت(ع) در تبیین قرآن کریم، بی نظیر است، یادآور شد: در آیه شریفه «بل هو آیات بینات فی صدور الذین اوتوالعلم»، خداوند می فرماید آیات قرآن در سینه اهل علم شفاف و مبین است. یعنی همان آیاتی که درک مفهوم آن برای ما دشوار است، در نتیجه استفاده از بیان معصوم(ع) برای ما شفاف می شود.

آیت الله سیدان در تبیین جایگاه اهل بیت در تفسیر قرآن از منظر روایات، به حدیث ثقلین اشاره کرد و گفت: این روایات از روایات متواتری است که هیچکس نمی تواند سندیت آن را مورد تشکیک قرار دهد./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات