۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۵۴۲۷۹۸
آیت الله مهدوی:

منکر عالِم دین، مورد غضب خداوند واقع می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: باید به یک عالم دینی متصل باشیم تا از گمراهی نجات یابیم، افرادی که علمای دینی را منکر می شوند و یا به آن ها توهین می کنند، به طور قطع مورد غضب خداوند واقع می شوند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: طلبه نباید انتظار داشته باشد همه انسان ها کلام موافق با حقش را بپذیرند.

وی در ادامه تفسیر سوره اسراء آیه چهل و هفتم که می فرماید«نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یَسْتَمِعُونَ بِهِ إِذْ یَسْتَمِعُونَ إِلَیْکَ وَإِذْ هُمْ نَجْوَى إِذْ یَقُولُ الظَّالِمُونَ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلا رَجُلا مَسْحُورًا» را تلاوت کرد و افزود: در صدر اسلام افراد مشرک مخفیانه پشت درب خانه پیامبر(ص) می رفتند تا صدای زیبای قرآن را از لسان پیامبر(ص) بشنوند، ولی همان مشرکان در طول روز با پیامبری حضرت رسول(ص) مخالفت می کردند؛ یک نوع شیرینی عجیب از آیات قرآن در دل مشرکان ایجاد می شد که نمی توانستند انکار کنند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: مشرکان گاهی به معجزات پیامبر(ص) نسبت سحر می دادند ولی گاهی اوقات آن قدر معجزه بزرگ و رسا بود که نمی توانستند آن را انکار کنند؛ خداوند در آیه مذکور می فرماید با وجود این که مشرکان آیات قرآن را می شنیدند، ما نسبت به آن ها به آیات قرآن عالم تر هستیم؛ البته منظور از این انکار، انکارِ الفاظ قرآن نیست چون مشرکان هم الفاظ را به طور کامل می شنیدند، بلکه منظور این است که آن ها ارتباط آیات را با خداوند انکار می کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مشرکان بعد از شنیدن آیات الهی از لسان پیامبر(ص) با یکدیگر نجوا می کردند و می گفتند پیامبر(ص) مسحور اجنّه شده است.

امام جمعه موقت اصفهان در تفسیر آیه چهل و هشتم سوره اسراء که می فرماید«انْظُرْ کَیْفَ ضَرَبُوا لَکَ الأمْثَالَ فَضَلُّوا فَلا یَسْتَطِیعُونَ سَبِیلا» ابراز کرد: در این آیه گمراهی به مشرکان نسبت داده شده بنابرین این افراد نمی توانند در صراط مستقیم حرکت کنند؛ البته این گمراهی نتیجه تقصیر یا قصور خودِ مشرکان بوده است.

آیت الله مهدوی تشریح کرد: کسانی که تعمداً ولایت اهل بیت(ع) را انکار می کنند، مغضوب الهی خواهند شد و این مسأله در زیارت جامعه کبیره بیان شده است؛ ضالین در زیارت جامعه کبیره به صورت ضلّ نیز آمده است، امام هادی(ع) به واسطه بیان زیارت جامعه می فرمایند، کسانی که از ولایت جدا می شوند، گمراه خواهند شد؛ در حال حاضر نیز باید به یک عالم دینی متصل باشیم تا از گمراهی نجات یابیم، افرادی که علمای دینی را منکر می شوند و یا به آن ها توهین می کنند، به طور قطع گمراه می شوند.

وی در پایان گفت: یک طلبه زمانی که سخنرانی می کند، نباید انتظار داشته باشد که کلامش در همه اثر بگذارد، پیامبر(ص) به عنوان نخستین شخصیت عالم هستی زمانی که صحبت می کردند، همه مردم سخنان ایشان را نمی پذیرفتند./867/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات