۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۵۴۲۷۹۰

نگاهی به کتاب «سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع»

کتاب «سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع» شامل مباحث اعتقادی، اخلاقی، تاریخی و همچنین پاسخ به شبهات بی‌اساس درباره این بزرگوار است.
کتاب «سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات طوبای محبت، کتاب«سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع» را به قلم سید جلال اشرف‌زاده و با ترجمه محمدحسین خورشیدی منشتر کرده است.

این کتاب، پژوهشی تفصیلی درباره شخصیت و زندکانی پربرکت اسوه تقوا و پاکی، حضرت موسی مبرقع، فرزند بلافصل امام جواد(ع) و بردار تنی امام هادی(ع) است.

این کتاب شامل مباحث اعتقادی، اخلاقی، تاریخی و همچنین پاسخ به شبهات بی‌اساس درباره این بزرگوار می‌باشد که مطالب آن برای سطوح گوناگون جامعه علمی و ایمانی مفید و اثرگذار است.

نویسنده هدف خود را از نگارش این کتاب چنین بیان کرده است:

موسی مبرقع کسی است که یکی از یاران متوکل عباس ـ پلیدترین خلیفه بنی عباس و از هم نشینیان در مجالس باده‌نوشی و شب‌نشینی، با روایتی ساختگی و مجعول بر آن بزرگوار گستاخی کرده است.

نمی‌دانم چگونه از انسانی روایت نقل می‌کنند که دوست‌دار دشمنان اهل بیت(ع) است، اما باز هم تهمتش به فرزند امام و بردار تنی امام را تصدیق می‌کنند؟ اگر به سیره فقهی علما مراجعه کنید، می‌بینید در احکام وضو و طهارت، سخت‌گیری سندی دارند؛ اما نسبت به این روایت که حاوی تهمت زشت به ذریه پیامبر(ص) است، آسان گرفته‌اند.

آری، اگر روایت صحیح السند و از معصوم نقل شده باشد، علم آن را به اهل بیت(ع) باز می‌گردانیم؛ زیرا در منابع ما، روایتی مبنی بر لعن ذریه پیامبر(ع) و دریدن پرده حرمت ایشان نیامده است و اما کسی چون سید مبرقع که روایتی در ستایش او از اهل بیت(ع) وارد شده و مذمتش تنها از جانب دشمنان ائمه و در یک تک روایت است و هیچ مؤیدی بر آن وجود ندارد، پس این روایت مردود و پذیریشش محال است.

نویسنده این کتاب را در دوازده فصل، عنوان‌های: پرهیز از تهمت‌های فاسقان، معصوم و لعن برخی روایان، وجوب پاسداشت ذریه پیامبر، کسی که مؤمنی را آزار دهد، پوشیدن عیوب رسوا ساختن آنان، سید موسی مبرقع در کتب رجال، سید مبرقع در وصیت نامه امام جواد، سید مبرقع، امانت‌دار خاندان عصمت،؛ شهرت سید مبرقع به علم و تقوا و چند کرامت از سید مبرقع  تنظیم کرده است.

یکی از عادت‌های همیشگی دشمنان، از زمان‌های گذشته، تهمت زدن به اولیای خداست، از این رو نویسنده درباره روایت مجعول درباره سید موسی مبرقع چنین نوشته است:

اصل ماجرای گستاخی بر سرورمان موسی مبرقع فرزند امام جواد(ع) تک روایتی است که روای‌اش شخصیت مجهولی است که از خبیث‌ترین شیاطین عباسی یعنی متوکل ملعون نقل کرده‌اند و این از سوی سند؛ اما از طرف متن؛ اشکالات فروان متنی در این روایت است، به گونه ای که در برابر مناقشه و نقد و بررسی، یارای ایستادگی ندارد.

همچنین نگارنده پس از بررسی و تحقیق این روایت جعلی در خاتمه چنین آورده است:

پس از بحث گسترده درباره سند و متن روایت جعلی، به این نتیجه می‌رسیم که متوکل و یارانش می‌خواستند به خود امام هادی(ع) ضربه برنند امام چون نتواستند، روایت جعلی یاد شده را ساختند تا از طریق ضربه زدن به برادر مظلوم امام، به خود آن حضرت نیز ضربه وارد کنند و آنان روایت را به گونه‌ای ساختند که شامل معجزه از امام معصوم باشد تا در نظر ولایت‌مداران ساده‌دل، قابل قبول بیاید و با غفلت از زهر کشنده‌ای که در روایت است آن را بپذیرند و متوکل و متوکلیان یا این نیرنگ و تقشه به خواسته خود دست یافتند.

انتشارات طوبای محبت، کتاب «سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع» را با شمارگان 500 نسحه، در 340 صفحه منشتر کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم، بلوار سمیه، خیابان عباس آباد،  پلاک ۱۱۲ مراجعه و یا با شماره تلفن‌های ۰۲۳۷۷۴۰۰۶۶ تماس حاصل کنند./۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات