۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۵۴۲۷۷۵
آيت‎الله جوادي آملي:

اخلاق غیر از موعظه و نصیحت است

حضرت آيت‎الله جوادي آملي با بیان این که اخلاق علم است، گفت: اخلاق غیر از موعظه و نصیحت است، تا انسان نداند که نفس چه قسمت‌هایی دارد و نمی‌تواند خود را آن‌گونه که باید و شاید بسازد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي امروز در درس تفسير خود كه در مسجد اعظم برگزار شد، در تفسير آیات پایانی سوره مباركه الرحمن گفت: اگر کسی مثقال ذرهای کار خیر کند آن را میبیند، البته معنایش این نیست که بیشتر از آن را نمیبیند، بلکه در آیات دیگر داریم «فله عشر أمثالها» یعنی پاداش بیشتر از عمل خود، میبینند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن میفرماید یک عده «یؤتون أجرهم بغیر حساب» هستند، معنای «بغیر حساب» این نیست که بدون حساب به آنان اجر داده شود زیرا کار عالم حساب و کتاب دارد و خداوند هر چیزی را به اندازه خلق کرده و هر چیزی بر اساس حساب آفریده شده است، بلکه یعنی اجر آنان از شماره بیرون است و پاداش آنان آنقدر زیاد شده که تنها خداوند آن را میداند.

حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه درباره خوبان پاداش بیشتر از عمل برای آنان وجود دارد، اظهار کرد: خداوند درباره اهل جهنم میفرماید «جزاء وفاقا» یعنی آنان درست به اندازه عملشان کیفر میبینند، مخصوص اهل جهنم میفرماید که آنان بیش از گناه کیفر نمیبینند، البته ممکن است کمتر از گناهانشان هم عذاب شوند اما قطعا بیشاز عملشان نخواهد شد.

وی ابراز کرد: انبیا و اولیا بدون حساب کردن اعمال وارد بهشت میشوند، اینکه در برخی آیات فرموده که از انبیا سؤال میشود، این سؤال در واقع سؤال توبیخی است از امتها که چرا پاسخ انبیا را به درستی ندادهاید، یک عده دیگر هم حساب و کتاب ندارند برای اینکه هیچ چیز خوبی برای وزن کردن ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: درباره بدان محض و خوبان محض حساب و کتاب وجود ندارد، همانطور که مجرمان از روی سیمایشان شناخته میشوند، مؤمنان هم همینگونهاند.

وی درباره اخلاق گفت:اخلاق علم است، اخلاق غیر از موعظه و نصیحت است، تا انسان نداند که نفس چه قسمتهایی دارد و مثلاً گذشت مالی چه تأثیری بر نفس انسان دارد، نمیتواند خود را آنگونه که باید و شاید بسازد، اخلاق یعنی اینکه انسان خلقت جدید بهبار بیاورد.

حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: برخیها با خوبی جلوی بدی را میگیرند و اختلاف و بدی را از پا درمیآورند فرد بد را از بین نمیبرند، در داخل نظام اسلامی بدی و اختلاف را از بین ببرید، اگر فرد خاطی قابلهدایت نبود راه خاص خودش را دارد، اما وظیفه اولیه این است که بدی را حذف کنید./914/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات