۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۵۴۲۷۶۷

معرفی آثار شهید محراب آیت‌الله دستغیب

امروز روز شهادت استاد اخلاق آيت ‏اللَّه "سيد عبدالحسين دستغيب" سومين شهيد محراب در سال ۱۳۶۰ش است.
دستغیب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری امروز روز شهادت استاد اخلاق آيت ‏اللَّه "سيد عبدالحسين دستغيب" سومين شهيد محراب در سال 1360ش است و به همین مناسبت در این نوشته به معرفی برخی آثار ایشان پرداخته ایم.

کسانی که آثار ایشان را خوانده اند می دانند که بیان ایشان بیان روانی است و ایشان در سخنرانی های خود می­کوشیدند تا هرچه بیشتر حقیقت مفاهیم دینی را به شنوندگان منتقل سازند.

معرفی آثار:

1- صلوه الخاشعین

این کتاب پرارج نخستین اثر شهید محراب آیت‌الله دستغیب است که اولین چاپ آن به صورت چاپ سنگی در 45 سال قبل انجام گرفته است.

این کتاب از مقدمه و چهار مطلب و خاتمه، تشکیل و در مقدمه آن به طور مختصر درباره اصول عقاید و بخشی از روایاتی که درباره فضیلت نماز رسیده سخن گفته شده است.

2- داستان‌های شگفت

شهید محراب حضرت آیت‌الله دستغیب بخشی از عمر پر برکت خود را به ثبت و نوشتن خاطراتی که از بزرگان دین و صاحبان تقوی و یقین داشتند صرف کردند و حاصل این رنج، کتاب پرارج «داستان‌های شگفت» است که در 148 داستان تنظیم شده است.

3- گناهان کبیره

بزرگمرد عالم اسلام و افتخار جامعه روحانیت شهید محراب حضرت آیت‌الله دستغیب چندین سال به تألیف و تدوین این کتاب ارزنده همت گماشت و به حق شاهکار آثار خودش را تقدیم اجتماع نمود و راستی اثری بی­نظیر و جامع را که عالم می‌تواند از آن استفاده نماید، از خود به جا گذاشت. به فرموده خودش کتاب «گناهان کبیره و قلب سلیم» حاصل عمر من است.

4- قلب سلیم

شهید محراب پس از کتاب گناهان کبیره به فکر تکمیل آن در مرتبه دوم تقوا افتاد و به تعبیر خودش «قلب سلیم» کلاس دوم این راه است.
این کتاب را در دو بخش عمده تنظیم کرده است: بخش اول در عقائد و بخش دوم در اخلاق.

5- قیام حسینی (ع(

6- سیدالشهداء

مطالب کتاب بحث‌هائی است که در ایام عاشورا آیت‌الله شهید دستغیب در سالیان پیش انجام داده که قسمت‌هائی از آن ثبت شده و بیست مجلس از این سخنرانی‌ها به نام کتاب «سیدالشهداء» به چاپ رسیده است.

7- خطبه شعبانیه

8- استعاذه
شهید محراب آیت‌الله دستغیب با آن احاطه کم نظیری که به آیات و اخبار و کتاب‌های روائی داشت درباره این موضوع سی مجلس سخنرانی فرمود و درباره حقیقت استعاذه، معنی و اهمیت آن، شرائط و ارکان آن صدها مطلب جدید و خواندنی آموخت.

9- معاد
بحث‌های این کتاب از نخستین منزل که مرگ و حالت اختضار است، شروع می‌شود و نویسنده از کیفیت فیض روح و آسانی و سختی جان دادن، حضور اهل بیت هنگام نزع و از پرسش‌های قبر و فشار آن صحبت می‌کند. در فصل دوم از برزخ و عالم مثالی و وادی‌السلام و وادی برهوت، مظهر بهشت و دوزخ برزخی و از حوض کوثر سخن می گوید و به پاره‌ای شبهات پاسخ می‌دهد.
در فصل سوم قیامت را مطرح می‌سازد و برپائی آن را لازمه عدل خدا می‌داند و نمونه‌هائی از زنده کردن مرده‌ها را در این عالم، شاهد توانائی خدا می‌داند.

10- توحید

ایشان در آخرین ماه شعبان از عمر پر برکت خود به دعوت صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز شیراز سلسله بحث‌های عام‌المنفعه را شروع کردند و 34 جلسه آن به نام کتاب «توحید» چاپ و در اختیار علاقه مندان گذاشته شد.

11- بهشت جاودان؛ شرح و تفسیر سوره شریفه الرحمن

وقتی بحث تفسیر شهید آیت‌الله دستغیب به سوره الرحمن رسید ایشان چندین ماه سخنان جالبی در شرح این سوره مبارک بیان فرمود که به صورت کتاب زیبنده‌ای به نام یادشده منتشر شد.

12- مظالم
13- نفس مطمئنه

14- بندگی: راز آفرینش؛ شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا (س).

15- ایمان

16- عدل

17- اخلاق اسلامی

بحث‌های این کتاب از خودشناسی و هدف از آفرینش شروع می‌شود و ایشان به معرفی اخلاق انسانی و حیوانی می‌پردازد تا بتوان از خوی‌های زشت پرهیز کرد و به خوی‌های انسانی روی آورد. سپس درباره کبر و حرص و بخل و حب دنیا بحث‌ها می‌کند و خشم رحمانی و شیطانی را آشکار می‌سازد و حد وسط میان افراط و تفریط با بیانی رسا و شیوا پیاده می‌کند.

18- آدابی از قرآن؛ شرح و تفسیر سوره شریفه حجرات

18- سرای دیگر؛ شرح و تفسیر سوره شریفه واقعه.
این کتاب شریف که چون دیگر آثار شهید آیت‌الله دستغیب همراه به امثال‌های و داستان‌ها، اخبار و احادیث است به مضمون «سخن که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند» به یقین برای افراد جویای حقیقت نافع است و جوانان سرخورده از مکتب‌های منحرف و کتاب‌های گمراه کننده را چراغ راه است.

19- هشتاد و دو پرسش

در سال 1334 شمسی عبد صالح مرحوم محمد خالص که مردی وارسته و اهل مطالعه بود اشکالات متعددی که در اصول عقائد و مسائل فقهی و متفرقه داشت به صورت جزوه‌ای خدمت شهید آیت‌الله دستغیب تقدیم کرد و از ایشان در خواست نمود پاسخ سؤالات را بنویسد.
هر چند پاسخ‌های ایشان مختصر و فشرده بود ولی  چون برای آن مرحوم جالب توجه بود اجازه طبع آن را از آیت‌الله شهید گرفت و  این جزوه به نام کتاب 82 پرسش به چاپ رسید.

20- معارفی از قرآن؛ شرح و تفسیر و سوره شریفه حدید

21- رازگوئی و قرآن؛ شرح و تفسیر سوره شریفه مجادله

22- قلب قرآن؛ شرح و تفسیر سوره شریفه یس
نام این کتاب از روایتی اقتباس شده که می‌فرماید برای هر چیزی قلبی است و قلب قرآن سوره یس است. در دو ماه مبارک رمضان آیت‌الله شهید دستغیب در شرح و تفسیر این سوره مطالب جالبی بیان داشتند که خلاصه آن به این عنوان منتشر گردید.

23- حقایقی از قرآن؛ شرح و تفسیر سوره شریفه قمر
در این کتاب بسیار شیرین صدها مطلب متنوع و جالب آمده است که معلومات دینی هر کس را زیاد می‌کند.

24- معراج؛ شرح و تفسیر سوره شریفه و النجم

25- قیامت و قرآن؛ شرح و تفسیر سوره شریفه طور

26- نبوت

27- امامت

28- فاطمه زهرا (ع)

در ایام فاطمیه (ع) حضرت آیت‌الله شهید دستغیب به مناسبت آن ایام درباره حضرت زهرا (ع) سخنرانی‌هائی نمودند که حاصل آنها به صورت کتاب یادشده چاپ شد.

29- زینب کبری (س)

شهید محراب آیت‌الله دستغیب درباره خطبه حضرت زینب (ع) در مجلس یزید سخنرانی فرموده و آن را شرح و توضیح داده که آن مطالب در این کتاب آمده است.

30- خطبه‌های جمعه

کتاب خطبه‌های جمعه علاوه بر مجموعه‌ای از معارف و مواعظ و اخلاقیات، تاریخچه‌ای از خاطرات و حوادث تاریخی دو سه ساله اول انقلاب را دربردارد./۹۲۵/ ت ۳۰۲/ش

منبع: .http://h-fatemeh-tehran.kowsarblog.ir

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
نیوشا
Iran, Islamic Republic of
۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
من با تحقیق درباره ی شهید آیت الله دستغیب به او و حرف هایش ایمان آورده ام
6
2
پریچهر
Iran, Islamic Republic of
۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
از آثار گرانبهای آیت الله دستغیب، فقط کتای تفسیر سوره طه رو سعادت داشتم بخوانم، که به یقین کتابیست بسیار تاثیر گذار و متحول کننده،
1
0
فاطمه ( فرانک)
Iran, Islamic Republic of
۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۱
با سلام.فقط میتوانم بگویم: درود خدا بر انسانهای وارسته ومهذبی همچون شهید دستغیب رحمه الله علیه
0
0
قادری
Iran, Islamic Republic of
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
سلام
این کتابها رو از کجا میتونم تهیه کنم؟
0
0