۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۵۴۲۷۵۴

همایش فرهنگی و پژوهشی نماز در سلماس برگزار شد

همایش فرهنگی و پژوهشی نماز به همت گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س) سلماس برگزار شد.
نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، همایش فرهنگی و پژوهشی نماز امروز به همت گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی سلماس در حوزه فاطمه الزهرا(س) این شهر با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ نماز، آشنایی جوانان با فواید نماز و شناسایی موانع و محدودیت‌های اساسی اقامه نماز جماعت با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمد موسوی امام جمعه و موسس حوزه علمیه سلماس، حجت‌الاسلام رضا میرازیی نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه آزاد، حجت‌الاسلام سیدابراهیم طباطبایی مدیر حوزه علمیه براداران سلماس و ناصر ناصری رییس دانشگاه آزاد اسلامی سلماس برگزار شد.

این همایش در پنج محور نقش نماز در ارتقاء سلامت روانی، نقش نماز در پیشگیری از جرم و انحرافات اجتماعی، نقش نماز در وحدت و همدلی، نقش نماز در تهذیب نفس و نقش نماز در تقویت بنیان نهاد خانواده با ارسال بیش از 50 مقاله به دبیرخانه همایش برگزار شد.

نماز دشنام دهندگان به والدین قبول نمی‌شود

حجت‌الاسلام سیدمحمدی موسوی، امام جمعه سلماس در این همایش با اشاره حدیثی از حضرت محمد(ص) اظهار داشت: ایشان می‌فرمایند: «در قیامت شفاعت من به کسی که نماز را سبک بشمارد نخواهد رسید»  و این نشان از ارزش و جایگاهی است که اهل بیت(ع) به نماز می دادند.

وی یکی از شرایط قبولی نماز را احترام به والدین دانست و اضافه کرد: خدایی که در قرآن کریم احترام به والدین را پس از ایمان به خود آورده است هیچگاه نماز فردی را قبول نمی‌کند که صبح تا شب سر بر سجده گذاشته و او را عبادت می‌کند در حالی که همیشه با دشنام و تندخویی با والدین خود صحبت می‌کند.

 یاد خدا درمان مشکلات روحی و روانی انسان‌ها است

حجت‌الاسلام رضا میرزایی، مسؤول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش جهاد اکبر را مبارزه با نفس خواند و اظهار داشت: جهاد اکبر به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر از جهاد اصغر است چرا که در جهاد اصغر انسان در برابر یک فرد دیگر می‌ایستد ولی در جهاد اکبر انسان در مقابل خود قرار دارد.

وی با بیان اینکه بزرگان در زمان مشکلات به سوی نماز پناه می‌بردند، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند:«پدرم امام علی(ع) هر وقت دچار مشکل و گرفتاری می‌شدند دو رکعت نماز خوانده و مشکلش حل می‌شد» و مومنان نیز هر وقت مشکلی برای آنان پیش آمد باید رو به سوی خدا کرده و نماز به پا دارند.

حجت الاسلام میرزایی تصریح کرد: اگر امروزه بیشتر انسان‌ها به مشکلات روانی و روحی فراوانی دچار می‌شوند درمان درد آنها قرص‌های اعصاب نیست بله تنها یاد خدا و معنویت داشتن انسان را از منجلاب مشکلات روحی می‌تواند، خلاصی دهد.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) در انتخاب سیاستمداران خود همیشه سعی می‌کرد تا فردی دین دار را برگزیند، یادآور شد: فردی که دین نداشته باشد و خود را در محضر خدا بی‌نیاز از دادن جواب بداند به اختلاس، دزدی، سوءاستفاده از بیت‌المال و ... دست خواهد زد.

انسان با گفتن تکبیر ذهن خویش را از غیر خدا خالی می‌کند

حجت‌الاسلام سید ابراهیم طباطبایی، مدیر حوزه علمیه برادران سلماس در این همایش با اشاره به آیات قرآن در باب نماز خاطرنشان کرد: در قرآن خداوند در سوره مومنون دو ویژگی برای افراد نمازگزار بیان می‌کند که یکی از آنها خاشع بودن در برابر خدای متعال است و خاشع به معنی ادب و رعایت اصول اخلاقی است.

وی ادامه داد: ادب هم به صورت جسمی و هم به صورت روحی و روانی است بدین معنی که انسان در برابر خدا با رعایت ادب نماز را به پا داشته و در عین حال سعی می‌کند هنگامی که تکبیر را به زبان آورد ذهن خویش را از هر تفکر غیر خدایی دور کند و زبان خویش را در مدح خداوند بچرخاند.

در ادامه همایش لیلا و آمنه امیری از حوزه علمیه الزهرا(س) میاندوآب، خدیجه هاشم‌زاده از حوزه زینب کبری(س) ارومیه و رقیه عبدلی و پریسا محمدی از حوزه علمیه فاطمه‌الزهرا(س) سلماس به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم برگزیده شدند و نیز فاطمه عالی‌زاده از دانشگاه آزاد سلماس، زهرا‌ رحیم‌اوغلی از مدرسه زینب کبری(س) ارومیه، نصرالله‌زاده از مدرسه علمیه زینب کبری(س) ماکو و آزادمنش از دانشگاه آزاد اسلامی سلماس شایسته تقدیر شناخته شدند./۹۳۶/پ202/ب1

ارسال نظرات