۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۵۴۲۷۴۸
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی:

حوزه علمیه بدون پژوهش زنده نیست

معاون پژوهش حوزه های علمیه پژوهش را از ملزومات حوزه علمیه خواند و گفت: اگر کار ما فقط انتقال مطالب باشد حوزه بالنده که نه اصلا زنده نیست.
سید حسین میرمعزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه های علمیه، صبح امروز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره «علامه حلی» سیستان و بلوچستان که در سالن اجتماعات ولی امر نهاد رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان برگزار شد گفت: پژوهش، ضامن حیات دانش و بقای آن است.

وی با تأکید بر اینکه اگر در حوزه علم تولید نشود و علم فقط منتقل شود آن حوزه مرده است بیان کرد: اگر یک مرکز بزرگ علمی مانند حوزه علمیه تولید علم نکند زنده نیست؛ تولید علم و گسترش مرزهای علم نیز بدون پژوهش میسر نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به سخنی از امیرمؤمونان(ع) اذعان داشت: اهمیت پژوهش از فرمایش امیرمؤمنان(ع) استنباط می‌شود؛ زیرا بعد از تعبیر «العلم سلطان» تعبیر «مَن وَجَدَه» می‌آید؛ یعنی یافتن علم و جستجوی آن، مستدل است که انسان را به علم جدید می‌رساند؛ هرکس آن را بیابد چیره می شود اما اگر نیابد دیگران بر او جیره می‌شوند.

وی ادامه داد: انتقال دانش، نقل از کسی به دیگری نیست بلکه کسی که مرزهای علم را درنوردد مصداق سخن امام علی(ع) است؛ آمریکا و اروپا به خاطر پیشرفت در علم از ما جلو افتادند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه پژوهش را از ملزومات حوزه علمیه خواند و خاطرنشان کرد: اگر کار ما فقط انتقال مطالب باشد حوزه بالنده که نه اصلا زنده نیست؛ اگر بخواهیم مؤثر و در برابر نیازها پاسخگو باشیم باید پژوهش کنیم.

وی در ادامه به روند شکل گیری جشنواره علامه حلی ابراز داشت: جشنواره علامه حلی نهالی بود که در سال ۸۶ کاشته شد؛ هدف جشنواره این است که طلاب با مقوله پژوهش آشنا و آن را تمرین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی ویژگی‌های پژوهش موفق را برشمرد و گفت: پژوهش باید پاسخ به یک سوال جدید و در واقع حل یک مجهول باشد؛ حتی پژوهشی که به انسداد یک مسیر می‌رسد نیز ارزش دارد زیرا سبب می‌شود دیگران، آن راه را نروند.

وی افزود: پژوهشگر کسی است که خود را به مرز دانستنی‌های یک موضوع خاص برساند یعنی هر مطلب در آن موضوع را شنیده، نقد کرده و بعد به آن پاسخ می‌دهد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه برنامه‌های بخش پژوهش در حوزه های علمیه برادران متعدد است عنوان کرد: یک برنامه بسیار مهم که همه ما باید دغدغه آن را داشته باشیم طرح نظام آموزشی «پژوهش محورِ پرورش مآل» است.

وی در تشریح طرح فوق گفت: سنت قدیم حوزه علمیه به گونه‌ای بود که میان آموزش، پژوهش و تهذیب به صورت ترکیبی اتحاد وجود داشت؛ یعنی استاد افزون بر آموزش، روح پژوهشگری را مد نظر قرار می داد و القا می‌کرد اما اکنون این سه، ترکیب انضمامی پیدا کرده اند یعنی هر کدام استاد خاصی دارد و متاسفانه اساتید بیش از درس خود کار پژوهشی را پیش بینی نمی‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی اظهار کرد: این نظام، الزامات و روش‌هایی دارد که می‌خواهیم همه با آن درگیر شوند تا تحقیقات گسترده صورت گرفته و بعد نقشه راهی تدوین شود./831/پ202/ب1

ارسال نظرات