۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۵۴۲۷۳۵

نگاهی بر کتاب نقش تغذیه در سعادت و شقاوت انسان

انتشارات یا زهرا، کتاب «نقش تغذیه در سعادت و شقاوت انسان» را به قلم مهدی کرمانی منتشر کرده است.
ر کتاب نقش تغذیه در سعادت و شقاوت انسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات یا زهرا، کتاب «نقش تغذیه در سعادت و شقاوت انسان» را به قلم مهدی کرمانی منتشر کرده است.

مؤلف این کتاب را دو بخش با عنوان‌های تغذیه در پزشکی نوین و تغذیه در طب مزاجی تنظیم کرده است؛ نگارنده در بخش اول مطالب: عوامل مؤثر بر تغذیه، تغذیه کودک دبستانی، رفتارهای تغذیه‌ای نامطلوب در کودک، ترکیبات غذا، اهمیت نقش آبزیان در تغذیه انسان، سالم‌ترین برنامه غذایی و اهمیت ماهی در سفر خانواده را بررسی کرده است.

همچنین مؤلف در بخش دوم به واکاوی عنوان‌های: تاریخچه و مبانی طب مزاجی، خانواده از دیدگاه پیامبر اعظم(ص)، نقش خانواده در تربیت، نقش زن در تربیت و نقش تربیت والدین بر فرزند پرداخته است.

این کتاب مجموعه‌ای است کامل، جامع و مانع از دانستنی‌هایی که هر مادر بایستی بداند و از آن برای پرورش کودک خود بهره جوید، از این رو  دکتر مژگان فرزامی سپر در مقدمه، این کتاب را چنین توصیف می‌کند:

این کتاب کامل است چون همه اطلاعات مربوط به مسائل تغذیه‌ای و عادات غذایی را بهترین شیوه نگاشته است. جامع است چرا که هر مادری را در هر سنی، سطح تحصیلات و عادات زیستایی کفایت می کند که بداند، عمل کند و نهایتا بهره گیرد و در آخر مانع است به دلیل اینکه از ذکر زیاده‌ها خوددارری کرده و با روشی شیوا و باین متین و بدون شاخ و برگ‌های اضافی مسائل را پرورده است.

امروز علی رغم پیشرفت‌هایی که در صنایع غذایی و وابسته به آن مشاهده می‌کنیم و گذشته از تنوع عادات غذایی که تقریبا در همه جوامع شهری و روستایی می‌بینیم، متأسفانه عدم وجود دانسته‌های کافی مشکلات عدیده‌ای را برای نوگلان باغ زندگی به دنبال دارد؛ مطالعه این کتاب و استفاده از نکات ارزنده آن همه ما مادرانی را که از صبح تا شام برای رفاه حال طفلانمان می‌کوشیم اغنا کرده و شاید به جرأت می‌توان گفت که ما را از بیماری‌های ناخواسته که شاید گاه گریزی از آن نباشد در امان نگه دارد.

رعایت اصول بهداشت تغذیه در انسان اهمیت والایی دارد، چنانکه انسان در مراحل پنچ‌گانه رشد خود به آن بسیار محتاج است و در دین اسلام نیز که کامل‌ترین ادیان  است دستورهای دقیقی در این باره آمده که در قالب محرمات و مکروهات و حلال و مستحب و مباح بیان شده است،‌ از این رو نگارنده در سخن آخر در این باره چنین آورده است:

ائمه اطهار(ع) در پیروی از رسول خدا(ص) دستوراتی در مورد حفظ سلامتی قبل از بیماری به ما ارائه داده‌اند که معمولا این قوانین کلی در سخنان ارزشمند پیامبر(ص) و وصی بر حق او امام علی(ع) و تفسیر آنها را در سخنان دیگران خصوصا امام صادق(ع) و امام رضا(ع) می‌توان یافت.

بنا به گفته پیامبر و امامان معصوم امور شش گانه ضروری: 1- خوردن و آشامیدن 2- خواب و بیداری 3- تدبیر حرکت و سکون 4- آب و هوا 5- استفراغ و احتباس 6 حوادث نفسانی و روانی در تعادل اخلاط چهار گانه بدن  تأثیر دارد.

خروج اخلاط چهارگانه طبیعی ما از دایره صحت علاوه بر بیماری جسمی می تواند در روان ما نیز مؤثر باشد و شخص را تندخو، پرخاشگر و ترسو نماید. به طور کلی بدنی انسان نقش تعیین کننده ای در اخلاق، رفتار، کردار انسان دارد.

با اعتدال بدنی است که می‌توان اعتدال روانی را حفظ نمود و به سوی اعتدال مطلق فکری، اخلاقی، رفتاری حرکت نمود؛ اعتدال مطلقی که همان فطرت حنیف می‌باشد و این جز با ارداه و حاکمیت عقل برطبع صورت نمی‌گیرد.

انتشارات یا زهرا، کتاب « نقش تغذیه در سعادت و شقاوت انسان» را با شمارگان 1000 نسخه در 211 صفحه منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات