۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۵۴۲۶۵۸
حجت الاسلام حائری زاده:

سکوت و کم گویی از مصادیق حکمت است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سکوت نعمت بسیار ارزشمندی است، گفت: انسان عاقل در هنگام ضرورت سخن به زبان جاری می‌کند و این نشان از حکمت او دارد.
حجت الاسلام حائری‌ زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مهدی حائری زاده استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به همت هیات میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع) در مسجد همین دانشگاه برگزار شد، گفت: سکوت نعمت بسیار ارزشمندی است.

وی افزود: سکوت به مراتب آسان‌تر از سخن گفتن است. انسان عاقل در هنگام ضرورت سخن به زبان جاری می‌کند و این نشان از او حکمت دارد.

حجت الاسلام حائری زاده در بخش دیگر با تاکید بر اینکه روزه نفس انسان را تربیت می‌کند، ابراز کرد: روزه صبر و شکیبایی را در وجود انسان تقویت می‌کند.

این استاد حوزه علمیه در بخش دیگر با اشاره به اهمیت ادب ورزی، ابراز کرد: رعایت حدود بیانگر ادب و شکستن آن خلاف ادب است.

وی در تبیین اینکه انسان باید در محضر خداوند مودب باشد، گفت: از مصادیق ادب در محضر خداوند آن است که انسان با حضرت باری تعالی طلبکارانه سخن نگوید همچنین بدون وضو به نام مبارک خداوند دست نزند.

حجت الاسلام حائری زاده درباره ادب داشتن نسبت به پیامبراکرم(ص)، عنوان کرد: خداوند در سوره مبارکه حجرات می‌فرماید: صدای خودتان را از پیامبر بالاتر نبرید؛ از آداب زیارت آرام سخن گفتن در حرم مقدس اهل بیت(ع) است.

این خطیب مشهور ادامه داد: پیامبران الهی هنگام مناجات با خداوند متعال در نهایت ادب و تواضع سخن می‌گفتند برای مثال حضرت ایوب(ع) در کلام خود به حضرت حق چنین بیان می‌کنند «بارالها؛ سختی فراوانی به من رسیده است» ایشان در سخن خود نمی‌فرمایند: خدایا؛ چرا مرا به سختی و گرفتاری مبتلا کرده‌ای.

وی درخصوص ادب داشتن به نعمت‌های الهی، خاطرنشان کرد: شکر الهی و اسراف نکردن از مصادیق ادب داشتن انسان نسبت به نعمات الهی است./813/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات