۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۵۴۲۶۳۹
دبير جامعه روحانيت كاشان:

شانه خالي نكردن از حضور در ميدان مبارزه با دشمن از علائم متقين است

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه شانه خالي نكردن از حضور در ميدان مبارزه در زمان جنگ از علائم متقين در دين اسلام است، گفت: بسياري از مومنان خود را با ايمان مي دانند، اما ايمان آنها تا جايي ادامه دارد كه پاي جان و جانفشاني دركار نباشد.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره)  در ادامه تفسيرآيه 43 سوره مباركه توبه، گفت: برخي از منافقين نزد پيامبر آمدند و  از شركت در جنگ تبوك عذرخواهي كردند و پيامبر هم به آنها اجازه داد در جنگ شركت نكنند، آيه نازل شد چرا به آنها اجازه دادي در جنگ شركت نكنند در حاليكه اگر اجازه نمي دادي ماهيت نفاق آنها مشخص مي شد.

وي افزود: خداوند در آيه 44 سوره مباركه توبه مي فرمايد ‹‹لَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ›› اين آيه ويژگي هاي گروهي را كه آمدند از پيامبر اجازه بگيرند در جنگ تبوك شركت نكنند و همچنين ويژگيهاي گروهي را هم كه آمدند در جنگ شركت كنند بيان مي كند.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه خداوند مي فرمايد اگر آنها خدا و روز قيامت را قبول داشتند اجازه نمي گرفتند در جنگ شركت نكنند، گفت: خداوند در آيه 45 سوره توبه مي فرمايد گروهي كه اجازه مي گيرند در جنگ شركت نكنند ‹‹انَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ›› ايمان ندارند ‹‹وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ›› و به خدا  شك دارند كه خدا وجود دارد يا ندارد.

وي افزود: اين گروه با وجود اينكه عبادت مي كنند اما براي وجود خدا و يا وعده هاي پيامبر اكرم(ص) شك دارند، اينها گروهي هستند كه اهل نماز و عبادت بودند و پيامبر را هم قبول داشتند، اما شك و ترديد هنوز در عمق وجود آنها وجود داشت و جايي كه قرار بود در راه خدا جانفشاني ‌كند ‹‹وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ›› شك و ترديد داشتند.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خيلي از افراد خوب نيز چنين حالت و ويژگي هايي را دارند كه نماز خواندن و روزه گرفتن را بي ضرر مي دانند و انجام مي دهند، اما جايي كه قرار باشد گام بلندتري بردارند و پاي جانفشاني براي دين دركار باشد، موقع عقب نشيني مي كنند.

وي با اشاره به اينكه شانه خالي نكردن از حضور در ميدان مبارزه در زمان جنگ از علائم متقين در دين اسلام  است، گفت: بسياري از مومنين خود را با ايمان مي دانند، اما ايمان آنها تا جايي ادامه دارد كه پاي جان و جانفشاني دركار نباشد و صلح را به همه چيز ترجيح مي دهند و به تعبير قرآن دليل آن نيز براي اين است كه ايمان به روز قيامت ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل با بيان اينكه اگر كسي ايمان داشته باشد  كه مزد جنگيدن در ركاب پيامبر و شهادت بهشت است، هميشه آماده و داوطلب مبارزه با دشمن خواهند بود، عنوان كرد: اگر امروز برخي معترض مي شوند چرا جوانها را در دفاع مقدس به كشتن دادند براي اين است كه معتقد هستند آنهايي كه به جبهه رفتند و به شهادت رسيدند ضرر كردند، افرادي كه چنين تفكري دارند به روز قيامت اعتقاد ندارند و تنها دنيا برايشان مهم است و متأسفانه اين حرفي است كه بيشتر از سطوح بالا و خواصي شنيده مي شود كه حتي خودشان نيز در دفاع مقدس حضور داشته اند اما امروز تفكرات معنوي آنها به دنياطلبي تغيير كرده است.

وي ادامه داد: اين آيه به صراحت اين موضوع را به پيامبر مي گويد، گروهي كه در جنگ تبوك اجازه گرفتند در جنگ شركت نكنند، اين افراد سست ايمان هستند ‹‹وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ›› خداوند از درون آنها آگاه است و دليل خود داري انسانها از مبارزه با دشمن مي داند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در آيه 46 سوره توبه مي فرمايد ‹‹وَلَوْ أَرَادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً›› گروهي كه قصد داشتند در جنگ شركت كنند اسبها را زين و لباس رزم پوشيده بودند و آماده مبارزه بودند، اما گروهي‌كه مي خواستند در جنگ شركت نكنند، نيامده بودند اجازه بگيرند چون كسي كه بخواهد مبارزه كند آماده مبارزه مي شود اما اگر اجازه حضور در جنگ را نگرفت بر مي گردد و اگر هم اجازه حضور در جنگ را دريافت كرد در مبارزه شركت خواهد مي‌كند.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: خداوند در اين آيه مي فرمايد، هيچكدام از آنهايي كه آمده بودند از پيامبر اجازه بگيرند در جنگ شركت كنند، خود را آماده جنگ نكرده بودند، بنابراين خداوند مي فرمايد اگر آنها قصد مبارزه با دشمن را داشتند ‹‹وَلَوْ أَرَادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً›› خود را از قبل آماده مبارزه مي كردند و با آمادگي نزد پيامبر مي آمدند.

وي ادامه داد: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد ‹‹ولَٰكِنْ كَرِهَ اللَّهُ انْبِعَاثَهُمْ›› هرچند كه آنها قصد مبارزه با دشمن را ندارند، اما خدا هم راضي به مبارزه آنها با دشمن نيست چرا كه انساني كه سست ايمان و ترسو باشد حضور او در ميدان مبارزه نه تنها مفيد نيست بلكه مضر است، از اين رو خداوند به پيامبر مي فرمايد، اين انسانهاي ترسو بهتر كه در مبارزه با دشمن حضور نداشته باشند.   

دبير جامعه روحانيت كاشان افزود: از اين آيه  مي توان نتيجه گرفت در انجام كار خير تعدد افراد مهم نيست، بلكه اگر تعدد افراد با ايمان كم هم باشد بهتر از تعدد زياد افراد سست ايمان است، از اين رو خداوند تا جايي كه امكان دارد پيامبران خود را در آزمونهاي مختلف شركت مي دهد و در ادامه مي فرمايد ‹‹فَثَبَّطَهُمْ وَقِيلَ اقْعُدُوا مَعَ الْقَاعِدِينَ›› خدا كاري كرد تا اين افراد در مبارزه حضور نداشته باشند.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: خداوند در آيه 47 سوره توبه مي فرمايد ‹‹لَوْ خَرَجُوا فيکُمْ ما زادُوکُمْ إِلاَّ خَبالاً›› اگر آنها در جنگ هم شركت مي كردند سبب ترديد بقيه مي شدند ‹‹وَ لَأَوْضَعُوا خِلالَکُمْ يَبْغُونَکُمُ الْفِتْنَةَ›› به پيامبر خبر مي دهد نقشه منافقين اين بوده كه اگر آنها را مجبور به مبارزه كند، فتنه اي را درست خواهند كرد.

وي با اشاره به اينكه برخي عنوان مي‌كنند، افرادي كه در گذشته داراي پست و مقام و مسؤوليتي در كشور بودند و مرتكب خطايي شدند نبايد آنها را ترد كرد، گفت: قرآن در باره اين افراد مي فرمايد، اگر آنها نباشند و از قطار انقلاب پياده شوند بهتر است چرا كه هم مشكل ساز نمي شوند و هم برخي فريب آنها را نمي خورند.

دبيرجامعه روحانيت كاشان، ابراز کرد: به صرف اينكه يك نفر در دوره اي هم مسؤوليتي داشته است اين ملاك نيست كه  امروز نيز مسؤوليتي به او داده شود چرا كه برخي انسانهاي سست ايمان به مرور زمان تغيير موضع مي دهند و يكي از پيامهاي مهم سوره توبه نيز تأكيد بر خارج شدن منافقان از اريكه قدرت است، حتي اگر خيلي مشهور و خدمات زيادي هم براي انقلاب داشته باشد، چرا كه ملاك حال امروز افراد است.

به گفته وي، نبايد به بهانه جذب حداكثري هر انسان منافق و ترسويي به قدرت برسد و يا مسؤوليتي به آنها داده شود، از اين رو خداوند در سوره توبه به پيامبر مي فرمايد، اگر اين افراد وارد شوند، سبب فتنه خواهند شد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد ‹‹وَ فيکُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ›› انسانهاي جاسوس از سوي سران نفاق در بين شما هستند، اين آيه حكايت از شرايط و اوضاع سالهاي آخر عمر پيامبر دارد كه جنگ تبوك يكي دو سال قبل از رحلت پيامبر رخ داد و ثابت مي كند در آن زمان هم با وجود اينكه پيامبر در جنگ تبوك حضور داشت اما برخي منافق و جاسوس و فتنه گر در بين آنها بودند.

وي افرود: اگر اين آيات خوب تجزيه و تحليل شود، پذيرش اينكه آنها بعد از پيامبر به سراغ اميرمومنان(ع) نيايند آسان است و شرايط در آن زمان اينگونه نبود كه همه ‌از پيامبر تبعيت كنند و تعداد زيادي مخالف و منافق بودند كه بعد از پيامبر، چهره خود را نشان دادند ‹‹وَ اللَّهُ عَليمٌ بِالظَّالِمينَ›› اما خداوند نسبت به ظالمان آگاه است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: جريان فتنه و نفاق از سالهاي نخست بوده  اما در سالهاي بعد آشكارتر و تشديد شده است و منافقين امور را برعكس نشان مي دادند تا همه را از جنگ مأيوس كنند، بنابر اين روي سخن خداوند به پيامبر اين است كه اگر مومنين مقاومت كنند همه چيز آشكار مي شود.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: خداوند در اين آيه هشدار داده است مراقب باشيد منافقين فضا را آلوده نكنند و شما را ضعيف و دشمن را قوي معرفي كنند، امروز نيز يرخي افرادي كه مدعي انقلابي بودن هستند، مراقب نيستند كه رفتار و گفتار آنها كشور و نظام را تضعيف مي كند.

وي افزود: امروز فضاي مجازي  تبديل به كشمكش ها و تسويه حساب هاي رؤساي جمهور پيشين و امروز و طرفداران و حاميان آنها شده است و برخي از دلسوزان انقلاب نيز در برابر هر دو رييس جمهور موضع گيري مي‌كنند و يكديگر را تخريب مي كنند، بنابر اين با وجود  مشكلات اما بايد مراقبت باشيم سبب تضعيف يكديگر و نظام نشويم.

به گفته وي، تنها دستاورد بگو مگوهاي گروه ها و جناح ها و حاميان آنها در فضاي مجازي، خوشحالي آمريكا و اسرائيل و انگليس و حاميان آنها است، چرا كه اگر آنها مستقيم قصد تضعيف داشتند نمي توانستند به هدف خود برسند، اما با استفاده از فضاي مجازي اين كار از سوي خودي ها انجام مي شود.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: بايد مراقبت كنيم تا نظام اسلامي كه در سايه امام خميني(ره) آغاز شد و در سايه رهبر معظم انقلاب ادامه يافته است با اين همه شهيد و هزينه اي كه براي انقلاب شده است آن را با دست خود تضعيف نكنيم.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به جايگاه مهم انقلاب اسلامي ايران درجهان، افزود: با وجود تمام مشكلات اقتصادي در داخل كشور شرايط جمهوري اسلامي ايران در نظام بين المللي مطلوب است و آمريكا و اسرائيل و انگليس و فرانسه و آلمان همه دست به دست يكديگر دادند تا سوريه و عراق را نابود كنند اما ايران چنين اجازه اي را به آنها نداد كه اين نشان از قدرت جمهوري اسلامي ايران است و امروز آنها كه تا قبل از اين تأكيد داشتند بشار اسد بايد برود، به اين نتيجه رسيده اند كه بشار اسد را بايد به رسميت بشناسند./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات