۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۵۴۲۵۹۷
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

پیامبران اولوالعزم فراگیری علم را برای خود عار نمی‌دانستند

رییس ستاد قامه نماز گفت: گاهی به خواست و اراده خدا پیغمبر اولوالعزم هم باید مانند سایر مردم شاگردی کند، پیامبران اولوالعزم هیچ گاه از فراگیری دریغ نداشتند و یادگیری را برای خود عار نمی‌دانستند.
حجت الاسلام قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد قامه نماز در مراسم هفتگی که بعد از نماز ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به آیه «هل اتبعک علی ان تعلمن مما علمت رشدا»، گفت: خداوند در این آیه به حضرت موسی(ع) دستور می‌دهد به دنبال شاگردی و آموختن علم برود.

وی افزود: این آیه پیام های زیادی دارد. یک از درس هایی که باید از این آیه گرفت این است که انسان در هر مرتبه علمی اعم از استادی و آیت اللهی باشد نباید خود را بی نیاز از آموختن بداند؛ هیچ کس در اسلام فارغ التحصیل نیست.

رییس ستاد قامه نماز ابراز داشت: پیام دیگری که این آیه دارد این است که حضرت موسی(ع) شاگردی خود را با ادب و اجازه گرفتن آغاز کرد و در عین حال که پیامبر اولوالعزم بود، خود را پیرو و تابع حضرت خضر(ع) دانست.

وی در ادامه اظهار داشت: اینکه حضرت موسی(ع) به حضرت خضر(ع) می‌فرماید از آنچه خداوند به تو یاد داده به من یاد بده یعنی انسان از خود علمی ندارد که بخواهد آن را به کسی بدهد بلکه هر چه هست از لطف و عنایت پروردگار متعال است، درباره انفاق مال و اموال نیز همینطور است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان داشت: همچنین آیه اشاره به این موضوع دارد که حضرت موسی(ع) به دنبال علمی است که در آن رشد باشد. بسیاری از علوم و دروس هستند که هیچ رشد و پیشرفتی برای انسان از آنها حاصل نمی‌شود، بسیاری از دانسته‌های انسان هیچ نفعی که برای او ندارد حتی ممکن است به ضرر او هم باشد. از دیگر خصوصیات علم این است که تواضع انسان را بیشتر می‌کند و انسان را در هر مقام و مرتبه ای مشتاق به آموختن می‌کند. طالب علم باید تواضع داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه از آداب استاد و شاگردی این است که انسان در پستی و بلندی های راه همراه استاد باشد و با وجود سختی‌های راه از او پیروی کند، عنوان کرد: گاهی هم فکری و مشورت‌ با استاد و همراهی با او در زندگی از هر چیز دیگری بسیار ارزشمند است.

رییس ستاد قامه نماز ابراز داشت: گاهی به خواست و اراده خدا پیغمبر اولوالعزم هم باید مانند سایر مردم شاگردی کند. پیامبران اولوالعزم هیچ گاه از فراگیری دریغ نداشتند و یادگیری را برای خود عار نمی‌دانستند.

وی در پایان با بیان اینکه مراتب انبیا در علم متفاوت است، خاطرنشان کرد: بنابر آیه مذکور در ابتدای بحث و با توجه به اینکه حضرت موسی(ع) به دنبال رشد و افزایش علم بود، علم انبیا محدود و قابل افزایش است، بنابراین عالم ترین افراد هر زمان هم نیاز به علم دارند./966/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات