۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۵۴۲۵۹۲
مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام:

دین مسیریابی تکامل انسان است

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با بیان اینکه پیامبر(ص) یک میکروفن نیست که پژواک وحی را در جامعه پخش کند، گفت: دین مسیریابی تکامل انسان در مقیاس ابدیت است.
حکومت شایسته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد محسن دعایی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در نشست «حکومت شایسته از منظر رسول گرامی اسلام» که امروز 19 آذر در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: آنچه که ما براساس استدلال های عقلی و نقلی و روش و سیره پیامبر و اوصیای حق دریافت می کنیم این موضوع است که فلسفه وجودی انسان در این عالم پیوستن به لقاءالله است.

وی با بیان اینکه ما باید تعریف خودمان را از خدا و حکمت او شفاف کنیم و اینکه خدا کیست و چیست و چرا ما را خلق کرده است، افزود: براساس آیات قرآنی انسان برای رسیدن به خدا خلق شده است و برای این امر در یک پویش سنگین قراردادی قرار است انسان به خدا برسد.

دبیر جبهه عفاف و حجاب در ادامه با بیان اینکه در واقع دین یک مسیر رشد برای انسان است که به هدف آفرینش برسد، گفت: آیا این رشد از منهای نیاز به بسته جامع هدایتی حاصل می شود و به استاد و راهنما نیاز ندارد؟ آیا این بسته هدایتی را ما می توانیم با عقل بشری به آن برسیم.

وی با بیان اینکه اگر علم و تجربه و عقل در جزئیات توان این کار را ندارد پس بر خدا واجب می شود که دست این مخلوق را بگیرد تا به هدف متعالی برسد که در غیر اینصورت نظام خلقت زیر سؤال می رود، تصریح کرد: آیا انسان موجودی فردی است یا اجتماعی.

حجت الاسلام والمسلمین دعایی با بیان اینکه انسان موجودی است که همه رشد خود را در بستر جامعه تعریف می کند، اظهار کرد: جامعه ای که می خواهد بستر رشد انسانها در ابدیت باشد نه تا مرگ و در عین حال می خواهد به سعادت ابدی برسد این برنامه برای کمال فقط در خوردن و خوابیدن و حل شدن مشکلات ترافیکی خلاصه نمی شود.

وی با بیان اینکه فهم این کمال آیا در مقیاس عرف قابل وصول است، گفت: از آنجا که ادراک جمعی و حسی بشر محدود است و انسان برای نامحدود خلق شده است چرا که دین مسیر یابی تکامل انسان در مقیاس ابدیت است که پاسخ به این پرسش در مقیاس عرف منفی است.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره به آیه ولایت گفت: پیامبر(ص) یک میکروفن نیست که پژواک وحی را در جامعه پخش کند که فقط بگوید اطاعت کنید و این همان جایی است که مبحث حکومت و فرمانروایی مطرح می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه پیامبر(ص) در خطبه غدیر می گوید من جانشینیم را به عنوان امیرالمؤمنین منصوب کرده ام و امیر فقط کسی نیست که فقه درس می دهد و حلال و حرام را بیان می کند، اظهار کرد: امیر در واقع فرمانروا است چرا که اسلام دین کاملی است که پاسخگوی همه نیازهای بشری در همه ابعاد وجودی است که در مقیاس ابدی آنالیز شده است./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات