۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۵۴۲۵۸۱
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی:

تلقی عرفی بودن دولت پیامبر در مدینه نادرست است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه برخی از روشنفکران به دنبال جامعه مذهبی و دولت مدنی هستند، گفت: برای اینکه بنیان های چنین نظریه ای را استدلال کنند دولت پیامبر را عرفی ارایه می کنند.
حکومت شایسته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عبدالوهاب فراتی، عضو هیأت علمی  پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی در نشست حکومت شایسته از منظر رسول گرامی اسلام که امروز 19 آذر در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، به بررسی دو تفسیر از حکومت پیامبر اسلام پرداخت.

 وی با بیان اینکه این دو تفسیر شامل سنتی و جدید است، افزود: در تفسیرهای سنتی حکومت پیامبر(ص) در مدینه وجهه تأسیسی دارد و یک دولت شرعی و واجب نفسی به حساب می آید و در واقع دیدگاههای سنتی معتقدند که حکومت پیامبر در مدینه در امتداد حضور پیامبر در مکه است که پیامبر مجری این حکومت در مدینه است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی با اشاره به این مطلب که اگر ما چنین تفسیری از دولت پیامبر(ص) در مدینه نداشته باشیم نظریه امامت در اندیشه شیعه معنای خودش را از دست می دهد، تصریح کرد: در مقابل این تفسیر، تفسیر جدید وجود دارد که درآن از دولت پیامبر به دولت تاریخی، عقلایی و عرفی  یاد می کنند که جایگاه شرعی ندارد.

وی با بیان اینکه در تفسیر جدید آنان معتقدند که هر فرد دیگری هم که به جای پیامبر بود که انقلابی را به راه می انداخت در مدینه به تأسیس دولت اقدام می کرد، اظهارکرد: شرایط جزیزه العرب باعث شد که پیامبر دولتی تأسیس کند که همراه با ایدئولوژی باشد که این به اقتضای دین نبوده بلکه به دلیل سکونت مسلمانان درآن شهر بوده است.

فراتی با اشاره به این مطلب که کسانی که براساس تفسیرهای جدید از بافت دولت مدینه حرکت می کنند راهی به سمت دینی بودن آن باز نمی کنند، اظهارکرد:  دولت در نظر آنها یک حکومت مدنی است بدین معنا که جامعه مذهبی و دولت به شدت مدنی است.

وی با بیان اینکه برخی از روشنفکران مذهبی ما که  با دینی بودن حکومت مخالفت دارند شعارشان همین است که جامعه مذهبی و دولت مدنی باشد، تصریح کرد: برای اینکه بنیان های چنین نظریه ای را استدلال کنند دولت پیامبر را عرفی ارایه می کنند و می گویند که تأسیسی نیست و دولت در امتداد رسالت پیامبر(ص) در مکه وجود نداشته است./934/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات