۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۵۴۲۵۳۷
اثر استاد صفایی حائری؛

نگاهی بر کتاب «روابط متکامل زن و مرد» + دانلود

نویسنده در کتاب «روابط متکامل زن و مرد» به بررسی موضوع‌های ازدواج، تساوی زن و مرد، حجاب و آزادی و روابط متکامل زن و مرد پرداخته است.
 کتاب «روابط متکامل زن و مرد» دانلود فایل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات لیلة القدر، کتاب «روابط متکامل زن و مرد» اثر استاد علی صفایی حائری را منتشر کرده است.

این کتاب در چهار بخش ازدواج، تساوی زن و مرد، حجاب و آزادی، روابط متکامل زن و مرد سامان یافته است.

ویراستار کتاب نیز در مقدمه درباره این کتاب چنین آمده است:

مجموعه‌ای که پیش رو دارید حاصل دو نوشته و یک سخنرانی از زنده یاد علی صفائی حائری است. نوشته اول تاکنون به چاپ نرسیده بود؛ اما نوشته دوم قبلا در کتاب بررسی آمده بود؛ اما به جهت مناسبت موضوعی و برای سهولت در دستیابی به این مجموعه اضافه شده است.

 و اما نوشته سوم مباحثی است که در جلسه پرسش و پاسخ، مطرح و از نوار پیاده شده و سعی شده تا مطالب با حفظ امانت انسجام یابد و به نثر استاد نزدیک شود.

در فصل اول عنوان‌های ارزش ازدواج، ‌آثار ازدواج، وظایف همسران و همچنین در فصل دوم مطالب تساوی زن و مرد، شغل، نابرابری در ارث و دیه خون بها بررسی شده و در فصل سوم نیز عنوان‌های: حجاب و آزادی روابط، زیربنای حجاب، وسعت حجاب و مقدار حجاب و برخورد و در فصل آخر نیز روابط زن و مرد آمده است.

 همچنین نویسنده در پشت جلد این کتاب درباره آن این گونه آورده است:

 ما خیال می‌کنیم که اگر یک زندگی،بی‌دردسر و بدون درگیری باشد، زندگی مناسبی است، در حالی که آنچه مطلوب است و آنچه به آدم تکامل می‌دهد و آن را رشد می‌دهد و بهره‌مند می‌کند، این است که در هر برخوردی بیاموزیم چگونه موضع‌گیری کنیم و در هر موقعیتی چگونه با مسائل رو به‌رو بشویم.

 مردی رفته با تحقیقات زیادی زنی را گرفته با این خصوصیات، یا خانم شوهری را انتخاب کرده با این خصوصیات؛ حساب می‌کنید که این شخص تا آخر همین است و این طور نیست. آدم لحظه‌های روحی گوناگونی دارد، گاهی خسته است، گاهی مشتاق است، گاهی حال خودش را هم ندارد و با این آدم؛ با این فراز و نشیب، بهترین راه این است که احتمالات را بشناسید و قانون و قواعدی را که باید در هر احتمال مراعات کنید، بشناسید و بعد با حلمی که دارید و با فرصتی که می‌دهید منتظر مسائل مناسب باشید؛ پس دو چیز مطرح است: هم حلم، هم دادن فرصت.

حجاب تنها مخصوص زن نیست و مردها هم باید حساب شده حرکت کنند و گرد و خاک بالا نیاورند و دل‌ها را به خود گره نزنند، که هر کس در سر راه دلها بنشیند، او راهزان و طاغوت است، از این رو، حجت الاسلام والمسلمین صفائی حائری درباره وسعت حجاب چنین گفته است:

این مسأله در آن وسعت مطرح می‌شود که حتی زن و شوهر را هم می‌گیرد، که هیچ یک نباید بر دیگری حکومت کنند و هیچ کدام نباید صاحب‌دل این آن باشند که دلدار دیگری است. هرکس خلق را در خود نگه دارد و باتلاق استعدادعای عظیم او بشود او هم طاغوت است.

همچنین استاد حائری درباره میزان حجاب و شیوه برخورد چنین توضیح می‌دهد:

مقدار حجاب و پوشش، با در دست داشتن این بینش و این ملاک، روشن می‌شود که همیشه یک شکل و یک مقدار ندارد. تو در برابر آتش‌سوزانی که حتی کفش‌ها و دمپایی‌ها تحریکش می‌کنند و تمام وجودش را می‌سوزانند، وضعی خواهی داشت که در برابر سلمان و یا وجود سازمان گرفته دیگر نداری. در برابر آنها که در دلشان مرض‌ها و آتش‌هاست، حتی صدای تو و رفت و آمد تو کنترل می‌شود و پوشیده می‌گردد.

فاطمه(س) در برابر سلمان و ابوذر، به گونه‌ای است که در برابر دیگران نیست و این ملاحظه‌ برای کسانی که به این آگاهی رسیده‌اند، هیچ دشوار نیست. این بارها برای این ظرفیت‌ها، ناچیز است، حتی می‌بینیم که مادران آگاه چطور وسائل شکستنی و یا داروهای مسموم را از دسترس بچه‌ها دور نگه می‌دارند، که محبت آنها و عشق مادری آنها، می‌تواند این همه فشار را آسان کند و مشکل‌ها را از میان بردارد.

این دیدگاه وسیع است که می‌تواند روایات مختلف را بیابد و بفهمد، روایاتی که از حرکت فاطمه و زینت و برخورد زن‌های مسلمان سخن می‌گوید و روایاتی که سعادت زن را در این می‌داند که با مرد برخوردی نداشته باشد.

علی(ع) در نهج البلاغه می‌گوید: شنیده‌ام که در بازار بصره لباس زنی با عبای مردی برخورد کرده، از شرم بمیرید.

این یک اصل است، که برخوردها را محدود می­کند، مگر آنجا که ضرورتی باشد و رجحانی و اهمیتی، که این اهمیت و رجحان و ضرورت، حتی به اسارت رفتن زینب(س) را توجیه کند و ضربه خوردن فاطمه(س) مدافع حق را توضیح می‌دهد.

 با چنین بینیش و با چنین ملاک‌هایی است که می‌توانی این تفاوت‌ها را بفهمی، که اسلام نه تنها عمل که عامل‌ها و انگیزه‌ها را در نظر دارد و با این ملاک‌ها و معیارها، احکامش را طرح می‌کند.

گفتنی است، انتشارات لیلة القدر، کتاب «روابط متکامل زن و مرد» اثر استاد صفایی حائری را با شمارگان ۳۰۰۰ نسحه و در ۷۱ صفحه به قیمت ۳۵۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه‌مندان می توانند این کتاب از فایل ضمیمه دریافت کنند./۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
http://rasanews.ir/Original/1397/04/17/FIL18370896.pdf
1
3
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
دانلود کردم ممنون
0
0