۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۵۴۲۴۸۴
معاون امور استان‌های صدا‌و‌سیما:

فضای اجتماعی نقش مهمی در شکل‌گیری افکار عمومی دارد

معاون امور استان‌های صدا‌و‌سیما با اشاره به نقش فضای مجازی یا اجتماعی گفت: امروز فضای اجتماعی نقش مهمی در شکل‌گیری افکار عمومی دارد.
علی دارابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی دارابی معاون امور استان‌های صدا‌و‌سیما امروز(یک‌شنبه19آذرماه) در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی که در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما برگزار شد با اشاره به اینکه امروز ما در عصر رسانه‌ها هستیم و شاهد یک تحول بزرگ در این عرصه شده‌ایم، اظهار داشت: در قرن21 ما شاهد بروز شبکه‌های مجازی و فضای اجتماعی هستیم که به یک فضای واقعی یا ابر رسانه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: امروز فضای اجتماعی نقش مهمی در شکل‌گیری افکار عمومی دارد و در عصر ترافیک رسانه‌ها و فن ارتباط با رسانه‌ها این فضا برای انتقال پیام یک شاخص بزرگ مدیریتی برای روابط عمومی‌ها و هم رسانه‌ها تلقی می‌شود، چنانچه سمن‌ها، انجیوها و سایر نهادها که کار می‌کنند احساس مسولیت و شناخت ظرفیت‌ها را در بخش دولتی و غیردولتی را بدانند وظایف روابط عمومی سنگین‌تر می‌شود.

معاون امور استان‌های صدا‌و‌سیما تاکید کرد: بایسته‌های روابط عمومی در عصر رسانه‌ها در عرصه نظری و عملی از تعابیر و کار ویژه‌های روابط عمومی فاصله گرفته است، برای پاسخ به دستیابی به این موضوع باید به دو موضوع پاسخ دهیم، ابتدا اینکه روابط عمومی‌ها در کل چه چیزی می‌خواهند و سپس اینکه آنها از چه چیزی رنج می‌برند.

دارابی یادآور شد: ما روابط عمومی‌ها را می خواهیم تا تصویر روشنی از موسسه در نزد افکار عمومی تبیین کنند و با سایر سازمان‌ها ارتباط برقرار نمایند، به خاطر تکثر و تنوع تقاضاها یک روابط عمومی باید قادر باشد تقاضاها را دست‌بندی کند، همچنین یک روابط عمومی باید رصد، پالایش و غربالگری با سازمان مربوط را داشته و اینکه روابط عمومی‌ها نقش مهمی در ایجاد وحدت درونی، کاهش مشکلات و افزایش بهره‌وری دارند.

وی افزود: اگر همه این موارد دست به دست هم بدهد می‌توانیم یک روابط عمومی خلاق را داشته باشیم، البته روابط عمومی نباید دچار روزمرگی شود و استاندارهای آمادگی آموزشی لازم را پشت سر نگذارد، در واقع ما برای ورود یک نیرو جدید در بخش روابط عمومی نیاز به یک فرد با انگیزه داریم وگرنه موفق نخواهیم شد.

معاون امور استان‌های صدا‌و‌سیما ابراز داشت: البته در برخی دستگاه سیستم ارباب و رعیتی وجود دارد و این خوب نیست، روابط عمومی خلاق و کارآمد در وهله اول باید بتواند از خود صیانت کند و برنامه‌ای که دارد به مسؤولان خوب بقوبلاند.

دارابی تصریح کرد: یک روابط عمومی باید هسته‌ی کار خود را برپایه مناسبات انسانی بگذار و ما باید بدانیم که از بحث معقولات عبور کرده‌ایم و نقش مشارکت‌جویی‌ها را باید در دستور کار قرار دهیم، ما اگر در گذشته با مخاطب منفعل روبرو بودیم شرایط فرق می‌کرد اما امروز برعکس است و مخاطب ما فعال است.

وی خاطرنشان کرد: استقرار و ثبات رای نیز موضوع مهمی در امر روابط عمومی است زیرا مخاطب خلاق و پرسشگر است، البته اینکه تصویر ما از آینده چگونه باشد نیز مهم است، در روابط عمومی خلاق باید مساله دسترسی مخاطب و جلب اعتماد و مشارکت آنها برای برنامه‌ریزی در نظر گرفته شود، همچنین استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های گروهی نیز امری مهم است.

معاون امور استان‌های صدا‌و‌سیما بیان کرد: روابط عمومی موفق روابط عمومی است که خود را از دیگر روابط عمومی متمایز کند، وجود تمایز نکته مثبتی برای موفقیت در امر روابط عمومی است، روابط عمومی را باید به عنوان یک فرآیند دید و عناصر کلیدی در فرآیند محوری را مدنظر قرا دهیم.

دارابی در پایان گفت: ما آن چیزی که موانع روابط عمومی است باید پشت سر بگذاریم، برقرای ارتباط خلاقانه و نوآورانه با کارگزارن روابط عمومی و مدیران سازمان‌ها یک موضوع مهم است که همیشه میان آن یک چرخه معیوب وجود دارد و نمی‌تواند به این امر کمک کند./816/د۱۰۳/ب۲

ارسال نظرات