۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۵۴۲۴۶۸

تحلیل سی ان ان از گزینه‌های جدید آمریکا در برابر ایران

شبکه تلویزیونی آمریکا در وب‎سایت خود، بدون اشاره به تصمیم مساله ساز دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و مخالفت و اعتراضات گسترده جهانی، تحلیلی در زمینه گزینه های جدید آمریکا در برابر ایران ارایه داد.
تظاهرات ضد آمریکایی

به گزارش خبرگزاری رسا، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا در وبسایت خود، بدون اشاره به تصمیم مساله ساز دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و مخالفت و اعتراضات گسترده جهانی، تحلیلی در زمینه گزینه های جدید آمریکا در برابر ایران ارائه داد.

سی‌ان‌ان در وبسایت خود نوشت: در ایالات متحده آمریکا گفت‌وگوهایی برای به کارگیری احتمالی نیروی نظامی برای مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه در حال انجام است.

سی ان ان در حالی با آب و تاب به این موضوع می پردازد که خیز جهانی علیه تصمیم بحث برانگیز دولت آمریکا، اعتراضات گسترده در کشورهای اروپایی و اسلامی، تشدید درگیری های ضد صهیونیستی و فوران خشم مسلمانان جهان را در این تحلیل به کلی نادیده می گیرد.

نشست روز جمعه (17 آذر ماه) شورای امنیت سازمان ملل متحد به وضوح افول قدرت آمریکا را نشان داد که در اقدامی بی سابقه 14 عضو این شورا با تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت کردند.

به گزارش یورو نیوز، در حالی که آمریکا همچنان در آستانه تنش خطرناک با کره شمالی و درگیر نبرد با داعش است، جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور از برنامه‌ریزان نظامی خود خواسته است تا راه مقابله با ایران از طریق یک گزینه نظامی را ارزیابی کنند. این مطلب را سی‌ان‌ان به نقل از «چندین تن از مسؤولان آمریکایی» نوشته است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که نگرانی‌های آمریکا از پیشرفت اهداف ایران در خاور میانه افزایش یافته است. در واقع اعلام شکست داعش در عراق و پیروزی‌های ارتش سوریه در برابر این گروه، و نیز کشته شدن علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن که راه را برای تسلط هر چه بیشتر حوثی‌ها بر این کشور باز کرد، موفقیت بزرگی برای سیاست خارجی ایران محسوب می‌شود، مسئله‌ای که آمریکا را به صرافت مقابله اضطراری با نفوذ بیشتر ایران در منطقه انداخته است.

هنوز خبر خاصی از رایزنی وزیر دفاع آمریکا با مشاوران پنتاگون در مورد ایران منتشر نشده است، اما سی‌ان‌ان از قول یک «مقام رسمی آشنا با تفکرات جیمز ماتیس» می‌نویسد که موضوع ایران «ذهن وزیر دفاع را به شدت اشغال کرده است».

درخواست اخیر رکس تیلرسون، معاون رئیس جمهوری آمریکا برای تشکیل جلسه‌ای با حضور نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان نشان می‌دهد دولت دونالد ترامپ به دنبال بازسازی یک اتحاد آمریکایی-اروپایی تقریبا شبیه اردوی ایران و متحدانش در خاورمیانه است تا بتواند دست کم جلوی نفوذ دیپلماتیک و اقتصادی این کشور را در این منطقه بگیرد.

تحلیل‌گر سی‌ان‌ان با چنین برداشتی از سیاست آمریکا می‌نویسد اگر چه در شرایط فعلی و با وجود ضدیت با برجام، هیچ کس در کاخ سفید به جنگ با ایران فکر نمی‌کند، اما همه‌ دولت‌مردان آمریکایی بر سر این که باید جلو «نفوذ شیطنت‌آمیز» ایران در منطقه را گرفت، با یکدیگر اجماع دارند.

هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته در یک نشست امنیتی در این کشور مدعی شد که «در پی بروز ناآرامی‌ها در خاور میانه، ایران به دنبال آن است تا با سوء استفاده از وضعیت آشوب‌ و هرج و مرج، حکومت‌های ضعیف منطقه را به خود وابسته سازد. ما باید ببینیم ایران چگونه برای پیشبرد و بهبود ظرفیت و توان خود از عاملان جنگ‌های نیابتی، گروه‌های شبه‌نظامی و سازمان‌های تروریستی استفاده می‌کند و سلطه خود را بر منطقه افزایش می‌دهد.»

مصاف ایران و آمریکا در جبهه یمن

یمن در حال حاضر به یکی از نقاط تنش میان ایران و آمریکا بدل شده است. در این جبهه آمریکا در کنار متحد خود عربستان سعودی بوده، در حالی که ایران از گروه حوثی (انصارالله) حمایت می‌کند که با نیروهای ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در حال جنگ است. در این نبرد تا کنون هزاران نفر جان خود را از دست داده و چنگال دیفتری و وبا و قحطی گلوی مردم جنگزده را می‌فشارد.

نویسنده و تحلیل گر سی‌ان‌ان با یادآوری این که بحران انسانی در یمن بازتاب گسترده جهانی داشته است، نتیجه می‌گیرد که آمریکا باید به گونه‌ای عربستان را از حملات بیشتر به یمن باز دارد تا بیش از این از سوی مجامع بین‌المللی برای کشتار غیرنظامیان تحت فشار و انتقاد نباشد. درخواست آمریکا از عربستان سعودی در هفته گذشته برای برداشتن محاصره بنادر یمن، یک حرکت نمادین در همین راستا ارزیابی می‌شود.

موضوع حمایت نظامی ایران از یمن برای آمریکا یک نگرانی بزرگ محسوب می‌شود. بقایای موشکی که حوثی‌ها (انصارالله) ماه گذشته به سوی فرودگاه ملک خالد ریاض شلیک کردند، توجه کارشناسان سرویس‌ اطلاعاتی آمریکا را برانگیخته است. آنها ادعا می کنند که این موشک و نیز سامانه پرتابگر آن از سوی ایران در اختیار حوثی‌ها قرار گرفته است.‌

این ادعا در حالی مطرح می شود که ایران آن را به صراحت رد و اعلام کرده است که نیروهای یمنی به لحاظ فنی و تکنولوژیکی به توانمندی ساخت موشک های دور برد رسیده اند. 

سی‌ان‌ان از قول برخی منابع رسمی آمریکا همچنین ادعا کرده است که ایران از راه زمینی عمان یا از راه آبی و با قایق‌های کوچک به مقصد بنادر یمن مشغول فرستادن سلاح به طرفداران خود در این کشور است.

رویارویی با ایران در چند جبهه

به گزارش یورو نیوز، در جایی که برخی گزینه‌های دیپلماتیک و اقتصادی آمریکا همچون تحریم‌ها در جریان است، مشخص نیست آیا پنتاگون بخواهد یا بتواند راهبرد بازدارندگی دیگری را در مواجهه با ایران در پیش بگیرد یا نه. کارشناسان بر این باورند که افزایش شمار ناوهای هواپیمابر و تجهیزات دیگری مانند پهپادها برای جاسوسی نظامی از تحرکات ایران، یک رویکرد کلاسیک و همیشگی از سوی آمریکا برای قدرت‌نمایی در منطقه است. اما سی‌ان‌ان می‌نویسد که فرماندهان نظامی آمریکا اولویت به مراتب بالاتری برای مداخله نظامی در شبه جزیره کره و ادامه نبرد با داعش در عراق و سوریه قائلند.

مشکل پنتاگون با ایران آن است که بر خلاف موارد کلاسیک، با این کشور باید در چندین جبهه رویارو شود. مک‌مستر حساب سیاست ایران در عراق و سوریه را از سیاست این کشور در بقیه جاها متمایز می‌بیند و می‌گوید: «کاری که ایرانیان در این زمان در حال انجام آن هستند یک تلاش پیچیده‌ در عراق و حفظ حکومت اسد در سوریه است. در واقع نیروهای تحت امر ایران مأموریت دارند تا یک پل زمینی برای دسترسی ایران به مدیترانه ایجاد کنند. بنابراین چیزی که ما با آن روبرو هستیم، ایرانی است که یک بازوی عملیات نیابتی در همسایگی اسرائیل دارد.»

نویسنده سی‌ان‌ان با ذکر این که در شرایط فعلی پنتاگون تا کنون هیچ گونه نشانه‌ای از یک راهکار ابتکاری برای مقابله با ایران نشان نداده است، مدعی خطر تهدید فزاینده ایران می شود. وی با اشاره به حمله هوایی چند روز پیش ارتش رژیم صهیونیستی به مواضعی در سوریه که آن را احتمالا متعلق به ایران معرفی می کند، مدعی می شود که خطر یک حرکت نظامی از سوی رژیم صهیونیستی علیه ایران بعید نیست./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: العالم

ارسال نظرات