۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۵۴۲۴۲۲
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه:

خدمات وقف در سطح جامعه مطرح نمی‌شود

رییس سازمان اوقاف با بیان اینکه عموماً از مطرح شدن نقش و جایگاه وقف در سطح جامعه خودداری می‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم بخشی از مشکلات جامعه و مردم حل شود باید به نقش تاثیرگذار فرهنگ وقف در عرصه‌های مختلف توجه و خدمات آن برای مردم بازگو شود.
حجت الاسلام علی محمدی، سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ حجت الاسلام و المسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت همراه باعرض خیرمقدم و قدردانی از توجه سید عباس صالحی به فرهنگ وقف خاطرنشان کرد: مدیران، معاونان و کارکنان سازمان اوقاف طی سال‌های اخیر به شکل جهادی و انقلابی مشغول فعالیت بوده‌اند و افزایش آمار وقف‌های جدید در طی ۸ سال گذشته به 15هزار وقف که بیش از معادل وقف‌های ثبت شده در ۳۰ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 88 است؛ یکی از دستاوردهای این تلاش جهادی است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به ثبت ۲ موقوفه بزرگ 120 میلیارد تومانی و 86 موقوفه تجاری در شیراز و تهران تاکید کرد: سازمان اوقاف تا قبل از سال 88 یکی از سنتی‌ترین دستگاه‌های کشور به شمار می‌رفت، اما با تشکیل و راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه این سازمان از ریل سنتی خارج و با قوت به عرصه فناوری‌های نوین دولت الکترونیک وارد شده است.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به خدمات سرمایه ارزشمند وقف در عرصه‌های مختلف خاطرنشان کرد: وجود هزاران مسجد موقوفه، ثبت بیش از 6800 موقوفه علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در سطح کشور، سهم 25 درصدی وقف در حوزه درمان، وجود هزاران کتاب و کتابخانه وقفی و بهره‌مندی دانشجویان از 40 دانشگاه موقوفه از جمله خدمات وقف به کشور، دولت و مردم است اما باز هم برخی می‌گویند وقف برای مردم چه کرده است؟

رئیس سازمان اوقاف ارائه خدمات فرهنگی و ورزشی در امامزادگان و اماکن موقوفه را از دیگر خدمات این سازمان برشمرد و تاکید کرد: هم اکنون بیش از 479 مکان ورزشی موقوفه وجود دارد که مردم و جوانان از خدمات آن بهره‌مندند.

وی با اظهار تاسف و انتقاد از اینکه نتوانسته‌ایم خدمات وقف را به مردم و جامعه معرفی کنیم خواستار همکاری بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبیین سنت حسنه وقف و آثار و برکات این فرهنگ اصیل در جامعه شد.

نماینده ولی فقیه در  سازمان اوقاف با اشاره به ضرورت تبیین نقش وقف در سطح جامعه و اهمیت تشریح خدمات این سنت حسنه توسط رسانه‌ها به عنوان سرمایه‌ای گران قدر برای مردم افزود: امروز سازمان اوقاف یکی از منظم‌ترین سازمان‌ها در امور مالی و شفاف سازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و بارها توسط دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور مورد بازرسی و حسابرسی  قرار گرفته است.

وی با تاکید براینکه سازمان اوقاف طی این سالها براساس شرع و قانون حرکت کرده است و مستندات آن با آمار و ارقام موجود است خواستار همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های اجرائی به منظور حل مشکلات این سازمان و موقوفات در مجلس و دولت و ترویج بیش از پیش فرهنگ وقف در سطح جامعه وپرداخت مطالبات موقوفات  شد.

براساس این گزارش همزمان با برگزاری این نشست کتاب استفتائات باب وقف از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهداء شد./۸۰۷/د۱۰۳/ب۲

ارسال نظرات