۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۵۴۲۴۰۹
آیت الله موسوی اصفهانی:

حوزه و دانشگاه سیره نبوی را در جامعه عملی کنند

مدیر حوزه‌ علمیه همدان گفت: مهم‌ترین رسالت حوزه‌ های علمیه و دانشگاه ها این است که اسلام را همان گونه که هست به مردم معرفی کنند.
آیت الله موسوی اصفهانی

آیت‌ الله سید مصطفی موسوی اصفهانی، مدیر حوزه علمیه همدان در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان اظهار کرد: در متون تاریخی وارد است که میلاد حضرت رسول اکرم(ص) مصادف شده با چند حادثه تاریخی از جمله فرو ریختن کنگره‌ های کاخ کسری به عنوان بزرگ‌ ترین تمدن در منطقه، خاموش شدن آتش کده قدیمی در فارس و خشک شدن دریاچه ساوه که تاریخ‌ نگاران معتقدند که این حوادث معجزه بوده که در زمان میلاد حضرت رسول(ص) رخ داده؛ از این رو می‌ توان گفت این تولد پایان‌دهنده تاریک‌ ترین دوران بشر به شمار می رود.

وی ادامه داد: رخ دادن این حوادث بیانگر این مساله است که تولد نبی مکرم اسلام(ص) سبب شد تا مقابل طاغوت‌های زمان استقامت ایجاد شود و سبب فرو ریختن کاخ ستمگران شود و این موضوع بسیار مهم باید به خوبی به نسل جوان جهان منتقل شود تا به میمنت وجود پیغمبر(ص) مبارزه با استکبار در دنیا گسترش یافته و ایران اسلامی پرچمدار این امر مهم در جهان باشد.

آیت‌الله موسوی اصفهانی گفت: همان طور که در غزوات بدر، احد و خندق پیغمبر اکرم(ص) مبارزه با ظلم را دنبال کرد، در ایران اسلامی نیز این امر محقق شد، به گونه‌ای که ملت ایران طاغوت زمان را با پیروی از پیغمبر اکرم(ص) شکست داده و  دست مستکبران را از کشور کوتاه کردند.

 وی با بیان اینکه پیغمبر اکرم(ص) باید در همه ابعاد سر مشق زندگی مسلمانان قرار گیرد، گفت: با کامل شدن رسالت این مولود الهی در سال‌های بعد، اتمام نعمت و اکمال دین نشان از شئون خاص پیامبر(ص) است به طوری که برای هیچ یک از انبیای پیشین نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) از منظر نظام توحیدی نمونه بارز انسان کامل بوده و در ابعاد اعتقادی، اخلاقی و رفتاری آن شخصیت عظیم این امر به خوبی آشکار می‌شود که مسلمانان نباید از این امر غافل شوند.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان در پاسخ به پرسشی مبنی بر مهم‌ ترین بعد شخصیتی حضرت رسول اکرم(ص) در قرآن کریم، اذعان کرد: ابعاد وجودی حضرت رسول اکرم(ص) همه برجسته و قابل استفاده بوده و نبی مکرم اسلام اسوه ای کامل است اما در این آیه شریفه که می‌فرماید: وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ مسئله اخلاق، رفتار و صفات حمیده وی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه عفو عمومی مردم مکه از سوی پیامبر(ص) نمونه بارز خلق عظیم وی است، افزود: مشاهده می‌کنیم که  با وجود مبارزات متعدد حضرت محمد(ص) در مکه، تحمیل کردن جنگ‌هایی به ایشان، حصر ایشان در شعب ابی طالب و سوء قصد به ایشان در لیله‌المبیت، ایشان بعد از پیروزی و مسلط شدن بر مکه همه مردم را عفو عمومی دادند و همه را آزاد کردند از این رو مهم‌ ترین صفت ایشان که از قرآن استنباط می‌شود خلق ایشان است.

وی درخصوص نقش اساتید حوزه و دانشگاه در تبیین و ترویج معارف و سیره نبوی بیان کرد: مهم‌ترین رسالت حوزه‌ های علمیه و دانشگاه ها این است که اسلام را همان گونه که هست به مردم معرفی کنند و همان گونه که قرآن کریم سفارش کرده که افرادی که به دنبال طلب علم می‌روند باید در بین مردم حضور داشته باشند، عمل کنند تا سیره نبوی را در بین مردم ترویج دهند.

 آیتالله موسوی اصفهانی تأکید کرد:  کتب متعددی درخصوص سیره حضرت رسول اکرم(ص) نوشته شده است از جمله فروغ هدایت آیت‌الله سبحانی و محمد خاتم انبیاء شهید مطهری(ره)، که منابع بسیار مفیدی هستند و طلاب و دانشگاهیان باید به اینگونه منابع مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مساله این است که در مقام عمل خود را محمدی قررار دهیم و مردم از عمل ما به سیره پیغمبر(ص) برسند، تشریح کرد: حوزه و دانشگاه حرف اول را در آگاه‌سازی می‌زنند اما نکته حائز اهمیت این است که باید بیان زندگی و سیره حضرت رسول(ص) از حالت سخنرانی، مباحثه و مقاله خارج شود. 

مدیر حوزه علمیه همدان گفت: باید به گونه‌ای باشد که پژوهش‌ها و تحلیل‌ها وارد زندگی مردم شود، باید نبی‌ پژوهی در دانشگاه و حوزه به صورت جدی دنبال شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گام بعدی نبی شناسی متخلق کردن خود در الگو گیری از وجود پیامبر(ص) است و اینکه در مقام عمل خود را به ایشان نزدیک کنیم؛ چراکه بدون تبلور ویژگی‌های حضرت محمد(ص) در خود نمی‌توانیم معرف خوبی برای اسوه حسنه به مردم باشیم./۹۷۹/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات