۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۵۴۲۳۹۱
زیباکلام:

عزم راسخی برای برخورد با مفاسد اقتصادی در کشور وجود ندارد

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، عدم وجود عزم راسخ در برخورد با مفاسد اقتصادی را از مهم‌ترین مشکلات کشور دانست و بر اجرای امر به معروف و نهی از منکر به عنوان سیستم نقادی و شفافیت فراگیر در کشور تأکید کرد.
سعید زیباکلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید زیباکلام در ویژه برنامه روز دانشجو که ظهر امروز در دانشگاه مفید قم برگزار شد با اشاره به روند فعالیت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی عنوان کرد: 10 اردیبهشت 1380 فرمان 8 ماده ای مقام معظم رهبری خطاب به سران سه قوه پیرامون برخورد با مفاسد اقتصادی ابلاغ شد و تا امروز ۱۶ سال از تشکیل این ستاد بدون هیچ خروجی مناسبی می گذرد.

وی افزود: فعالیت های این ستاد به گونه ای بود که در سال 84، پنجاه تن از نمایندگان مجلس طرحی را به رییس وقت مجلس جهت تحقیق و تفحص از این ستاد ارائه دادند که متأسفانه این طرح اعلام وصول نشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: اعضای این ستاد در مصاحبات گوناگون بر عدم کارآمدی و تشریفاتی بودن این ستاد تأکید کرده اند و جلسات این ستاد را مفتضح خوانده اند.

وی عدم وجود عزم راسخ در برخورد با فساد را از مهم‌ترین مسائل اشاره شده در این اظهار نظرها دانست و خاطرنشان کرد: همانگونه که آقای جهانگیری به عنوان رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، عدم وجود عزم راسخ را مهم‌ترین مشکل برخورد با مفاسد اقتصادی در کشور بیان کرده اند، باید گفت که بنابر گفته برخی از اعضا، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کارنامه قابل قبولی نداشته و هیچ خروجی برای ارائه به مردم در طول این 16 سال نداشته است.

زیباکلام اضافه کرد: همانگونه که آقای یوسفیان ملا از اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بیان کرده است؛ قوانین و مقررات رانت زا در دوره های مختلف به ویژه مجلس ششم به تصویب رسیده است که به همین سبب نیز این حجم از فساد اقتصادی در کشور به وجود آمده است.

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: امکان جلوگیری از فساد در کشور وجود دارد اما برخی از آقایان تنها یک طرف قضیه را می بینند و در این فسادها هیچگاه اسمی از مدیران عامل بانک ها، رییس بخش اعتبارات و مدیران وام بانک ها به میان نمی آید چراکه این مدیران، کارگزاران برخی افراد هستند و همه با هم به چپاول و غارت مشغول بوده و دستشان در یک کاسه است.

وی ادامه داد: ساز و کارهای مبارزه با فساد ناکارآمد است و اراده ای برای مبارزه با این مفاسد وجود ندارد اما راهکار جدی برای این موضوع وجود دارد که به صورت قانونی و دقیق با این روندهای فسادزا و افراد غارت کننده بیت المال برخورد شود.

زیبا کلام ابراز کرد: تمام نهادهای ما نیازمند نظارت و رصد هستند ولی متأسفانه مجلس که باید محل این نظارت ها باشد کار خود را به خوبی انجام نمی دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه باید امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان نقادی و شفافیت فراگیر در کشور دنبال کنیم و بدانیم که هر رأی که به نمایندگان مجلس می دهیم در برابر کارهای آن ها مسؤولیم و باید از آنها مطالبه عملکردشان را داشته باشیم./872/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات