۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۵۴۲۳۶۹
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

سربلندی جوامع اسلامی درگرو عملیاتی شدن سیره نبوی است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: سرنوشت جوامع اسلامی از نظر سربلندی و عزت، به عملیاتی و نهادینه کردن سیره نبوی در زندگی فردی و اجتماعی آنان بستگی دارد.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای خراسان شمالی، امروز در دیدار علمای شیعه و سنی لبنان، با اشاره به اهمیت وحدت در بین امت اسلام، توجه به سبک و سیره رسول اکرم را یکی از راهکارهای تقویت وحدت در بین مسلمانان دانست.

وی افزود: بررسی و تبیین سیره خاتم پیامبران، در تمام عصرها و برای همه نسل‌ها به‌ویژه نسل معاصر از چند جهت سازنده و ضروری است؛ حتی سرنوشت جوامع اسلامی از نظر سربلندی و عزت، به عملیاتی و نهادینه کردن سیره نبوی در زندگی فردی و اجتماعی آنان بستگی دارد.

حجت‌الاسلام قدیمی با بیان اینکه قرآن به این حقیقت متعالی در چند آیه اشاره کرده است، خاطرنشان کرد: «ولکم فی رسول الله اسوة حسنة لمن کان یرجوا الله و الیوم الآخر و ذکرو الله ذکرا کثیراً»؛ برای شما مسلمان‌ها در زندگی و شیوه گفتار و رفتار رسول خدا اسوة نیکو و الگویی پویاست؛ به‌ویژه برای آنانی که به خدا و روز جزا امید بسته‌اند و باری‌تعالی را بسیار متذکر می‌شوند.

به گفته وی این آیه اهرم و انگیزه الگو قرار دادن رسول اکرم را، ایمان به خدا و روز جزا و یاد کردن فراوان حضرت باری‌تعالی قرار داده است.

حجت‌الاسلام قدیمی ادامه داد: «فاتقوا الله یا اولی الالباب قد انزل الله الیکم ذکراً رسولاً یتلو علیکم آیات الله مبینات»، قرآن پس از اینکه صاحبان مغز و اندیشه را به تقوای الهی توصیه می‌کند، بلافاصله می‌فرماید: تحقیقاً خداوند ذکری را همراه رسولی برای شما فرو فرستاد تا آیات روشنگرانه ذات اقدس الهی را برای شما تلاوت و «ذکر خدا» را به «فکر و تأمل در آیات الهی» تبدیل کند.

وی افزود: بی‌جهت نیست که به جای واژه رسول در بدو امر، کلمه «ذکراً» آورده شده سپس رسول را با وصف ذکر یا بیان آن، بلافاصله در آغاز آیه بعدی قرار داده است. قرآن با این کار به خوانندگان خود می‌فهماند که شخص رسول اکرم یادآور اسرار دینی، عملی و سخن‌گوی ذکر حکیم و قرآن عظیم است.

حجت‌الاسلام قدیمی اظهار کرد: رسول اسلام درواقع همان ذکر است و ذکر همان رسولی که عقل‌های خفته را با یاد حق بیدار می‌سازد؛ چراکه شخصیت علمی و عملی او ساخته و پرداخته قرآن کریم است؛ یعنی مقتدای شما اسلام مجسم و ترجمان راستین وحی و دین است.

وی افزود: در منابع مختلف قرآن و اخلاق رسول اکرم اهل سنت و شیعه از فاطمه زهرا یا برخی از همسران آن حضرت نقل شده است که فرمودند: «وکان خلقه القرآن»؛ خلق‌وخوی رسول خدا عین قرآن بوده است./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات