۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۵۴۲۳۳۷
به مناسبت هفته پژوهش؛

حیات و پویایی حوزه علمیه در گرو تحقیق و پژوهش است

پژوهش اصلی اساسی در تحقق اهداف حوزه به شمار می آید و یک اصل در ارتقای حیات حوزه است؛ با تقویت و ارتقای فعالیت های پژوهشی می توان شاهد پویایی بیش از پیش حوزه های علمیه شد.
پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در لرستان، حوزه های علمیه جایگاه ویژه ای در تربیت نسلی انقلابی، هدایت جامعه و رشد و تعالی حیات جامعه بر دوش دارند، برای حفظ و ارتقای حیات حوزه های علمیه باید همواره در تلاش بود و نباید از عنصر تحقیق و پژوهش غافل شد.

به گفته رهبر معظم انقلاب تحقیق و پژوهش باید به عنوان یک اصل در مجموعه فعالیت های حوزه علمیه مورد توجه قرار گیرد.

از دغدغه های مهم حوزه علمیه تحقق ارزش ها، نهادینه سازی فرهنگ دینی، سبک زندگی اسلامی در جامعه و در قالب فعالیت تبلیغی که مهم ترین خروجی حوزه است، خواهد بود، بنا بر این برای تحقق اهداف حوزه باید به پژوهش و نوآوری به عنوان یک اصل پرداخته شود.

پژوهش در هر علم و عرصه ای از جایگاه بالایی برخوردار است، برای حفظ حیات حوزه باید همواره به فکر نوآوری بود و در این راستا می طلبد که طلاب را به سمت انجام فعالیت های پژوهشی هدایت کرد، طلاب برای نقش آفرینی در انجام رسالت تبلیغی خود باید با تحقیق و پژوهش مشکلات و نیازهای جامعه را بررسی کرده و به عنوان طلایه دار عرصه تبلیغ در این زمینه گام بردارند.

رونق بخشی به فعالیت های پژوهشی طلاب نیازمند فراهم ساختن زیرساخت های لازم است و با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی می توان به این فعالیت ها سرعت بخشید و اما حوزه های علمیه به عنوان متولیان فعالیت های پژوهشی می توانند به بحث پژوهش بیشتر بپردازند و در سایه تحقق این مهم اقدامات چشمگیری انجام دهند.

امروزه شاهد انجام فعالیت های پژوهشی طلاب در حوزه های علمیه هستیم ولی اهمیت جایگاه تحقیق و پژوهش نیازمند اقدامات و فعالیت های چشمگیرتری است، طلاب موفق در عرصه پژوهش ابتدا باید با شیوه های پژوهشی آشنایی داشته باشند و بر اساس نیازهای جامعه موضوع پژوهش را برگزیند و در سایه بهره مندی از توانمندی اساتید پژوهش بتوان اقدامات چشمگیری در رفع مشکلات جامعه برداشت.

پرورش پژوهشگران جوان در حوزه های علمیه امروز احساس می شود

حوزه با تربیت و پرورش پژوهشگران نخبه و زبده و هموار کردن مسیرهای پژوهشی برای آنان باید شرایطی فراهم سازد که طلبه جوان از طرح های پژوهشی استقبال کند، در اینجا ضروری است که حوزه همچنان که زمینه ساز تحقق فعالیت های پژوهشی طلاب است در این مسیر همگام با پیشرفت جامعه و تکنولوژی پژوهشگران جوان را با ابزار و شیوه های نوین آشنا سازد.

نیازهای جامعه و مشکلات عصر حاضر در عرصه های مختلف ضرورت تحقق و تقویت فعالیت های پژوهشی را می رساند، طلاب ما نباید فقط به فکر گذراندن واحدهای درسی، گرفتن مدرک تحصیلی و یک شغل مناسب باشند، طلاب رسالتی خطیر در راستای بصیرت بخشی و روشنگری بر دوش دارند، ترویج این مهم نیازمند تقویت روحیه تحقیقی و پژوهشی آنان است.

حوزه های علمیه سراسر کشور از جمعیت بالایی بررخوردار هستند و اما اگر آثار پژوهشی طلاب بررسی شود، می بینیم که تعداد کمی از جمعیت طلاب حوزه ها به انجام فعالیت های پژوهشی روی آورده اند.

تقویت روحیه پژوهشی طلاب لازمه رونق بخشی به فعالیت های پژوهشی است

علت کم بودن فعالیت های پژوهشی و کوتاهی در این زمینه نیازمند بررسی و آسیب شناسی دارد و از توان ما خارج است، حوزه با توجه به ظرفیت عظیمی که دارد می تواند علت های این مسأله را بررسی و در صدد تقویت روحیه پژوهشی طلاب جوان برآید و شاید یکی از مهم ترین علل توان علمی و سطح بصیرتی آنان باشد که توانایی طلبه را به انجام فعالیت ها تقویت کند.

با توجه به فرمایشات رهبری در راستای تقویت روحیه و فعالیت پژوهشی طلاب، می توان تفکر، برنامه ریزی، فراهم سازی و ارائه فعالیت های پژوهشی را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید مورد توجه مدیریت حوزه ها و مؤسسات پژوهشی قرار گیرد.

فعالیت های پژوهشی باید به دور از موازی کاری انجام شود

همانگونه که گفته شد، رفع مشکلات جامعه نیازمند انجام و تقویت فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی است و در این راستا پژوهشگر ما باید به فکر نوآوری باشد و از انجام فعالیت ها و تحقیات تکراری پرهیز کند، چراکه موازی کاری نه تنها مشکلی را برطرف نمی سازد بلکه جز گذراندن وقت و سرمایه سودی دیگر در پی نخواهد داشت.

دست یافتن به هدف های والا در حوزه علمیه لازمه تحقیق و پژوهش است

حوزه علمیه هدف های والایی برای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب، نهادینه سازی ارزش ها و تبیین و ترویج فرهنگ دینی جامعه دارد، لازمه رسیدن به این مهم تقویت تحقیق و پژوهش است، رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه خطاب به حوزه می فرمایند بدانید که بدون تحقیق، بدون نوآوری، بدون ژرف یابی در هیچ مقوله ای انسان نمی تواند به هدف های والا دست پیدا کند.

حجت الاسلام کامران پنام، معاون پژوهش حوزه علمیه لرستان، در گفت و گویی بیان داشت: با الگوگیری از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و انجام فعالیت های لازم برای تقویت روحیه رقابتی، علمی و پژوهشی سعی در نهادینه سازی فرهنگ پژوهش بین طلاب داریم.

وی با اشاره مراحل پژوهش که باید مورد توجه طلاب قرار گیرد، افزود: فعالیت و روحیه پژوهشی در حیات فعالیت های طلبه ثمربخش است، برای تقویت فعالیت های پژوهشی تلاش می شود که طلاب ابتدا مراحل پژوهشی را فراگیرند و از راهنمایی اساتید پژوهشی بهره  مند شوند، در این راستا مراحل مقاله نویسی، خاطره نویسی، اهمیت نقش علم، توجه به فرمایشات رهبری در حوزه پژوهش و بیان اهمیت فعالیت های پژوهشی همواره تلاش می شود طلاب را به انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی هدایت کرد.

حجت الاسلام پنام خاطرنشان کرد: اساتید پژوهش در حوزه همواره در انتخاب موضوعات و مقالات پژوهشی طلاب ایفای نقش می کنند و با هدایت این قشر در رونق بخشی به محتوای فعالیت های پژوهشی و تبلیغی گام برمی دارند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره پژوهشی در حوزه های علمیه یادآور شد: این دوره از مسابقات پژوهشی با هدف هدایت طلبه به سمت انجام فعالیت های پژوهشی، رشد و ارتقای این فعالیت ها صورت می گیرد و تلاش می شود روحیه پژوهشی طلاب جوان تقویت شود.

معاونت پژوهش حوزه های علمیه نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را مرتفع سازند

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد نیز در گفت و گویی بیان داشت: دیر زمانی است که حوزه های علمیه و نهاد روحانیت به موازات اهتمام  به امور آموزشی به مباحث پژوهشی، اشتغالی توأم با دغدغه مندی دارد.

وی افزود: انتظاری که از معاونت پژوهش حوزه های علمیه می رود این است که با سیاست گذاری بهتر زمینه نشر و توزیع کتب دینی و حوزوی را فراهم سازند و در این رابطه با تقویت نقاط قوت، نقاط ضعف را نیز مرتفع سازند.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به برگزاری مسابقات پژوهشی در حوزه های علمیه عنوان داشت: برگزاری این مسابقات بهترین فرصت بوده تا طلاب جوان و پژوهشگر بتوانند با فراز و نشیب های این راه آشنا شوند و با همت و پشتکار وارد عرصه شوند.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی ابراز امیدواری کرد که در سایه تقویت روحیه پژوهشی و تقویت زیرساخت های لازم برای ارتقای این فعالیت ها شاهد رشد و شکوفایی طلاب در عرصه پژوهش باشیم.

وی افزود:‌ پژوهش زمینه ساز رشد، بالندگی و پیشرفت خواهد بود، پژوهش تولید کننده علم و بهترین راهکار برطرف سازی مشکلات جامعه است، همانگونه که انجام فعالیت های پژوهشی پویایی و حیات حوزه علمیه را در بردارد، تحقق و تبیین این مهم در پیشرفت کشور به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار دارد./9459/ز503/ب1

فاطمه ملکی
ارسال نظرات