۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۵۴۲۱۶۱

ویژگی های پیامبر اکرم در آیات قرآن کریم

عضو مجلس خبرگان با اشاره به ویژگی های پیامبر(ص) در آیه ۱۲۸ سوره توبه گفت: مهربانی، بخشندگی، اصرار بر هدایت مؤمنان و مردمی بودن از مهم ترین ویژگی های حضرت رسول(ص) است.
میلاد حضرت محمد(ص)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم درآستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه 128 سوره توبه گفت: خداوند در این آیه از قرآن کریم می فرماید«لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَئُوفٌ رَحیمٌ»یعنی به یقین، رسولى از خود شما به سویتان آمد که رنج هاى شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خداوند در این آیه پنج ویژگی برای رسول خدا(ص) بیان می کند که نخستین ویژگی پیامبر(ص) مردمی بودن ایشان است یعنی پیامبر(ص) از جنس خود مردم است زیرا اگر پیامبر(ص) از جنس فرشتگان بود اطاعت از ایشان برای عده ای سخت بود به همین دلیل پیامبر(ص) از جنس خود انسان ها بوده و مانند سایر انسان ها دارای خشم، غضب و شهوت است ولی در عین حال در اوج ملکوت زندگی می کند.

وی تصریح کرد: دومین ویژگی پیامبر(ص) این است که رنج و مشقت مردم برای او نیز سخت بوده و تمام تلاش پیامبر(ص) و دین اسلام نجات انسان ها از یوغ بردگی و بندگی شیطان است و تمامی تکالیف دین و دستورات شرع به دنبال راحتی و آسایش انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم حریص بودن نسبت به هدایت بندگان را دیگر ویژگی پیامبر(ص) عنوان کرد، گفت: پیامبر(ص) نسبت به هدایت مردم حریص بوده و تمام تلاش خود را برای هدایت انسان ها به کار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) نسبت به مؤمنان با رأفت و مهربانی رفتار می کند، افزود: پیامبر(ص) نسبت به مؤمنان بخشنده است و مؤمنانی که فرمانبردار هستند، پیامبر(ص) نسبت به آنها رئوف است و مؤمنانی که خطاکار و گناه کار هستند پیامبر(ص) نسبت به آنها رحیم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: امام باقر(ع) می فرمایند«پیامبر اسلام به قدری مهربان و بخشنده بودند که نشد کسی از ایشان چیزی درخواست کرده و پاسخ منفی بشنود اگر چیزی داشتند حاجت درخواست کننده را برآورده کرده و اگر چیزی نداشتند برای درخواست کننده دعا کرده و از خداوند می خواستند که حاجت او را برآورده کنند».

وی افزود: همچنین در روایت دیگری بیان شده که در جنگ حنین زمانی که دندان پیامبر(ص) در اثر ضربه دشمن شکست ایشان هرگز امت خود را نفرین نکرده و برای آنها دعا کردند و از خداوند درخواست نکردند که امت ایشان را هدایت کند و بیان می فرمودند که این اقدام امت من از روی نادانی بوده و برای آنها از درگاه خداوند طلب هدایت کردند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات