۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۵۴۲۱۰۱

سابقون در قرآن کریم چه کسانی هستند؟

استاد حوزه علمیه قم سابقون را به پیشی‌گیرندگان در خیرات تفسیر کرد و گفت: کسانی که در خیرات بر تمامی انسان‌ها پیشی گرفته و سرور و سید بنی آدمند، ائمه معصوم(ع) هستند.
کشتی نجات اهل بیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام وحید بهرامپور امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) در اشاره به نکات تفسیری سوره واقعه گفت: سوره واقعه از جمله سوره های قرآن کریم است که احوال قیامت و اهل بهشت و جهنم را توصیف می کند.

وی افزود: در این سوره از قیامت به عنوان «خافضه رافعه» یاد می شود زیرا در قیامت به دلیل حسابرسی به اعمال عده ای در جایگاه بالا و عده ای در جایگاه پایین قرار می گیرند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخلاف دنیای مادی که پست و مقام تعیین کننده جایگاه و موقعیت افراد است در قیامت این اعمال انسان و قرب خداوند است که جایگاه او را در میان بندگان مشخص می کند.

حجت الاسلام بهرامپور با تأکید بر اینکه این سوره همچنین به جایگاه سابقون اشاره دارد، گفت: سابقون کسانی هستند که در خیرات بر دیگران پیشی گرفته اند و در این عالم کسانی که در خیرات بر تمامی انسان ها پیشی گرفته و سرور و سید بنی آدمند، ائمه معصوم(ع) هستند.

وی افزود: «السابقون السابقون» در حقیقت برای بیان جایگاه ائمه معصوم(ع) اراده شده و به جایگاه ائمه معصوم(ع) اشاره دارد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت رسول(ص) در تفسیر این آیه می فرمایند «جبرئيل به من گفت که اینها عبارت از امام  على و شيعيان او بوده و على(ع) و شيعيانش جلوتر از دیگران به بهشت وارد می شوند و مقرب درگاه خداوند هستند».

وی افزود: همچنین امام سجاد(ع) در توصیف آیات سوره واقعه می فرمایند «كسى كه میان خود و خدا نسبت و رابطه اى برقرار نكرده باشد در دنيا عمرش بـه حسرت مى گذرد، و دلش از حسرت پاره پاره مى شود، به خدا سوگند دنيا و آخرت وضـعـى دارند كه تنها مى توان به دو كفه ترازو تشبيهش كرد، هر يك از دو كفه به هر مـقـدار سنگين شود، كفه ديگر به همان مقدار ناديده گرفته مى شود».

حجت الاسلام بهرامپور یادآور شد: امام سجاد(ع) در ادامه روایت می فرمایند«قيامت پايين مى برد دشمنان خـدا را در آتـش (رافـعـة) و قـسـم به پروردگار قيامت بلند مى كند دوستان خدا را به سوى بهشت» یعنی اینکه شاید اولیای الهی در دنیا به واسطه طاغوتیان در رنج باشند اما در بهشت در جایگاه رفیعی قرار دارند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات