۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۵۴۲۰۹۱
آیت الله علم الهدی:

روز دانشجو نماد مبارزه با استکبار است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه روز دانشجو به عنوان یک نماد برای امروز ما راه ساز است، گفت: امید به یک جریان بیرونی برای تأمین نیازهای کشور اندیشه نادرستی است.
آیت الله علم الهدی آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در مراسم روز دانشجو که در تالار دانشکده پزشکی امروز 16 آذر برگزار شد، گفت: روز دانشجو نماد شهامت، مردانگی و ایثار در راه حفظ استقلال جامعه و کشور است.

وی با بیان اینکه بزرگ ‌ترین نمایشگر روشن‌اندیشی و تفکر مسؤولانه و بیدار مدارانه، دانشجویانی هستند که چشم امید جامعه در تداوم جریان انقلاب محسوب می‌شوند، افزود: تقارن روز دانشجو با ولادت امام صادق(ع) تداعی‌کننده یک واقعیت است که خداوند در قرآن آن را نخستین خصوصیت پیامبر برشمرده است و این ویژگی همان «اشداء علی الکفار» بودن به معنی سختگیری بر جامعه کفار و مقاومت و ایستادگی در مقابل آنان است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه مشکلی که ما امروزه با برخی از افراد داریم در بحث قدرت‌طلبی نیست بلکه تفاوت بینش‌ها است و در عرصه مدیریت کشور درگیری‌ها بر سر همین بینش درون‌گرا و برون‌گرا است، تصریح کرد: جریان برون‌گرا چشم به بیرون کشور دوخته و فراموش کرده است که از زمان قاجار که سیاست‌مداران برای مدرن بودن چشم به غرب دوختند ما جز توطئه و فریب هیچ‌چیز از آن‌ها ندیده‌ایم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که جمهوری اسلامی نزدیک به ۴۰ سال است بر کشور حاکم بوده و نشان‌دهنده ریشه‌دار بودن نظام است، اظهار کرد: در این مدت هر شخصی که در مسؤولیت‌های اقتصادی و مأموریت‌های مختلف بوده، جز رنج برایش چیز دیگری نداشته است.

وی ادامه داد: البته شاید اشتباهاتی در بینش و عملکرد بوده است اما هیچ‌گاه خیانت به مردم نبوده و خوردن‌ها و بردن‌ها در حاشیه بوده‌اند اما در متن نبوده‌اند و از طرفی تجربه به ما می‌گوید که بینش درون‌گرا موفق بوده و بینش برون‌گرا همواره شکست خورده است.

امام‌جمعه مشهد با بیان اینکه ما باید جریانات گذشته را تحلیل و از این تحلیل ها به عنوان راهبرد استفاده کنیم، تصریح کرد: راهبرد این است که ورود آمریکا به کشورمان از یک محبت و یک حسن نیت ملی در زمانی آغاز شد که مردم از انگلیس و شوروی به خاطر اشغال کشور و قحطی به وجود آمده نفرت داشتند و در جریان ملی شدن نفت مسؤولان یک اشتباه بزرگ مرتکب شدند و آن این بود که گمان کردند بدون دخالت قدرت خارجی ما نمی توانیم کشور را اداره کنیم.

وی با بیان اینکه روز دانشجو به عنوان یک نماد برای امروز ما راه ساز است چرا که در آن زمان در مقابل استکبار دو جریان متفاوت روحانیت و دانشجویان وجود داشتند و اگر دقت کنیم در می یابیم که وحدت حوزه و دانشگاه در اصل در ۱۶ آذر صورت گرفته است، گفت: این یک تجربه راهبردی برای کشور است که امید به یک جریان بیرونی برای تامین نیازهای کشور اندیشه نادرستی است و آمریکا یک شیطان خائن، ناپاک، درنده و غیر قابل اطمینان است که باید با او جنگید و در برابر توطئه های او ایستادگی کرد.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه مسأله فعالیت های گروه های جهادی نمادی از قدرت داخلی کشور و ثروتی است که ما از نظر نیروهای متعهد، آزاد اندیش و خیر داریم و تا زمانی که ما از این نیروها برخوردار هستیم نیازی به قدرت های بیرونی نداریم، اظهار کرد: انتقادات و اظهارات دانشجویان برای ما بسیار حائز اهمیت است چراکه هم از برون به ما نگاه شده و هم ذائقه های نسل جوان است که در این جا مطرح می شود، بیان شده است.

وی با اشاره به سخنرانی دانشجویان و انتقادات و پیشنهادات ارائه شده، گفت: دانشگاه مکان محدود شدن فکر نیست و حالت پرسشگری دانشجویان نباید تنزل پیدا کند که اگر چنین شود دیگر دانشگاه پویا نیست و به تبع آن جامعه پویایی خود را از دست خواهد داد.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه دانشجویان بدانند تصویری که از ما در سایت و وبلاگ ها نشان داده می شود آن چیزی نیست که ما در واقعیت هستیم، اظهار کرد: نماز جمعه دو خطبه دارد که خطبه دوم آن تحلیل مسائل روز سیاسی است و تمام مشکلی که افراد با من دارند بر مبنای همین تحلیل ها است.

آیت الله علم الهدی در ادامه درباره مسأله برگزاری کنسرت در مشهد گفت: این مسأله دو مبحث دارد که یکی موقعیت و هویت شهر است که باید محفوظ باشد و اجرای هر برنامه ای باید با هویت اجتماعی شهر با توجه به حضور امام هشتم (ع) سنخیت داشته باشد و مسأله بعدی اصل کنسرت که آسیب های اجتماعی فراوانی را در پی دارد.

وی ادامه داد: ما در همه مکان ها با آسیب های اجتماعی مواجه هستیم بعضی از برنامه ها محرک این آسیب ها هستند، کنسرت و نوازندگی و برخوردهای احساسی محرک آسیب های اجتماعی هستند و از این منظر است که ما با حاشیه های کنسرت ها مشکل داریم و هم اکنون در شورای فرهنگ عمومی در مورد این موضوع در حال تحقیق هستیم.

وی با بیان اینکه بزرگترین حرکت انقلاب فرهنگی ما این است که بتوانیم هنر را از استخدام ابتذال در بیاوریم و نظام کنسرت ها در کشور ما الان به گونه ای است که هنر در استخدام ابتذال است، تصریح کرد: هر انسانی به یک نوای خوشی علاقه مند بوده که هماهنگ با طبع انسان است و مانند علم سبب پرورش فکر است، هنر نیز سبب پرورش احساسات بوده و محرومترین هنر، هنری است که در اختیار ابتذال قرار گیرد، ما با اصل هنر مخالف نیستیم و ما با استخدام هنر در استخدام و اختیار ابتذال مخالف هستیم.

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود به وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشگاه در دارد و باید از در وارد دانشگاه شد، اگر بخواهیم حضور حوزه علمیه را در دانشگاه افزایش دهیم باید بسترسازی کنیم، ولی اکنون بیشتر نیاز به آمیختگی حوزه و دانشگاه داریم و این مسأله باید در گرایش‌های قهری به وجود بیاید و عزیزان ما باید این فضا را در حوزه و دانشگاه ایجاد کنند./934/پ202/ب1

ارسال نظرات