۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۸۴۹
آيت‎الله جوادي آملي:

شرط پاداش عمل صالح حفظ کردن آن تا روز قیامت است

حضرت آيت‎الله جوادي آملي گفت: خداوند فرمود شما کار خوب خودتان را به آخرت بیاورید ما آن را ده برابر پاداش می‌دهیم، شرط پاداش گرفتن این است که اعمال خود را به صحنه قیامت بیاوریم و عمل خوب‌مان را در این دنیا از بین نبریم.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي امروز در درس تفسير خود كه در مسجد اعظم برگزار شد، در ادامه تفسير سوره مباركه الرحمن درباره نعمتهای بهشتی، گفت: حوزه آرزوی هرکسی در قلمرو معرفت اوست، خداوند هم میفرماید در بهشت، بهشتیان هرچه بخواهند هست ولی بیشتر از آن هم نزد ما وجود دارد، هرچه بخواهند هست اما فکر آنان به برخی چیزها نمیرسد، چون درک آنان در آن حد نیست.

وی افزود: درباره جایگاه اهل نمازشب در بهشت آیه است که خداوند برای آنان چیزهایی قرار داده که کسی نمیداند چه است، ما خیلی از چیزها را آرزو میکنیم اما به اندازهای که شنیدیم و میفهمیم آرزو میکنیم.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه در بهشت هم لذتهای روحانی و هم جسمانی وجود دارد، ادامه داد: مشکل دنیا این است که انسان تا تشنه و گرسنه نباشد از نوشیدن و خوردن لذت نمیبرد، اما در بهشت بدون رنج گرسنگی و تشنگی لذت میبرد، در آنجا لذتهای روحانی هم وجود دارد، حشر با اهلبیت(ع) از لذتهای روحانی بهشت است.

وی ابراز کرد: حورالعین هم به مرد و هم به زن گفته میشود، در بهشت زنان هم از حوریان بهره میبرند، برای همین هم در تعقیبات نماز هم مرد و هم زن میخواند که «و زوجنی من الحورالعین»، اما قرآن چون کتاب ادب است، نخواسته که به زنان بگوید برای شما هم در بهشت مردانی با این اوصاف وجود دارد، بلکه فقط به ذکر ویژگیهای حوریان برای مردان بهشتی بسنده کرده است.

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه اگر در نفس انسان کوتاهی یا نقصی وجود داشته باشد، در عالم برزخ و قیامت این نقص و ناکاملی جبران میشود، ابراز کرد: برای همین هم هست که برای برخی این مواقف طولانی میشود، انسان تا پاک نشده باشد به بهشت وارد نمیشود.

وی با قرائت آیه «هل جزاء الاحسان إلا الاحسان»، خاطرنشان کرد: اگر انسان بخواهد کیفر کند باید عدل را رعایت کند، اما اگر کسی به انسان خوبی کرد و ما میخواهیم پاداش او را بدهیم نباید به عدل رفتار کنیم، اگر به همان اندازه خوبی او بخواهیم پاداش او را بدهیم، جزای او را ندادهایم، زیرا به عدل رفتار کردهایم، باید بیش از احسان او، خوبی بکنیم.

استاد برجسته  حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر ما کار خوبی کردیم، خداوند پاداش ما را میدهد و یک چیز جدیدی هم به آن اضافه میکند، اگر کسی کار خیر ده درجهای برای ما کرد، اگر ما هم ده درجه به او خوبی بکنیم، این عدل است و جزای او را ندادهایم، باید بیش از این ده درجه به او پاداش بدهیم.

وی گفت: خداوند فرمود شما کار خوب خودتان را به آخرت بیاورید ما آن را ده برابر پاداش میدهیم، شرط پاداش گرفتن این است که اعمال خود را به صحنه قیامت بیاوریم و عمل خوبمان را در این دنیا از بین نبریم، کار خوب را که انجام دادیم فراموش کنیم و به دیگران نگوییم، مانند برگ گلی است که اگر ده بار به آن دست بکشیم از بین میرود، کار خوب را هم اگر ده جا تعریف کنیم، دیگر اثرش از بین میرود./914/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات