۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۵۴۱۸۰۷
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کانون‌های فرهنگی هنری می‌توانند کمک کنند تا مساجد از هنر تهی نشوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: کانون‌های فرهنگی هنری کاری کنند وقتی کسی وارد مسجد می‌شود احساس کند وارد یک گالری دینی و محیطی متعالی و متمایز شده است.
وزیر ارشاد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، سیدعباس صالحی، در سومین گردهمایی ستادی و استانی مسئولان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که امروز (سه‌شنبه ۱۴ آذر) در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با تبریک سالروز ولادت پیامبر اسلام و امام جعفر صادق (ع) گفت: انتشار و عمق مذهب تشیع مدیون تلاش‌های امام جعفر صادق (ع) است.

وی تشکیل شجره طیبه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را حاصل تلاش‌های 25 ساله افراد مختلف دانست و افزود: نگاه ما این است که نوآوری‌ها و ایده‌های استانی بیشتر مورد توجه باشند و بر این اساس از رویکرد تمرکزمحوری فاصله بگیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد: مسیر پیموده‌شده کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از سال 1371 تاکنون حاصل‌ تلاش‌های همگان است و ما از بزرگان دین یاد گرفته‌ایم که باید سپاسگزار تلاش مدیران سابق نیز باشیم.

صالحی اضافه کرد: وظیفه هر مسئول جدید آن است که قوت‌های گذشته را ببیند و تقویت کند و ضعف‌ها و اشتباهات را اصلاح کند همچنان که رویکرد ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هم همین است.

وی مرتبط نبودن دستگاه‌های مختلف با یکدیگر را یکی از مشکلات کشور دانست و گفت: ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌تواند از طریق یک بسته تعاملی با سایر دستگاه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط مستمر داشته باشد، بسته‌ای که می‌تواند بدون تحمیل بودجه‌های اضافی موجب افزایش نشاط و شادابی در این میان شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به یکی از کلان‌پروژه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای دینی و فرهنگی کشور، اظهار کرد: می‌توان انتظار داشت کانون‌های مساجد از ظرفیت حداکثری این تعاملات درونی و بیرونی استفاده کند.

صالحی کشف و رصد ایده‌ها و خلاقیت‌ها را از وظایف کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دانست و خاطرنشان کرد: این کانون‌ها به عنوان یک نهاد مردمی مجال طرح ایده‌های تازه را دارند و در این راستا میِ‌تواند یک بانک که این ایده‌ها را شناسایی کند و فضای باروری آن‌ها را مهیا کند، تشکیل دهد و همچنین می‌تواند از ظرفیت تعاملات بیرونی و درونی برای استفاده از ایده‌های مختلف استفاده کند.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به دلیل مردمی‌بودن و حضور جوانان در آن‌ها این است که اجازه ندهند ایده‌ها به کلیشه‌ها تبدیل شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: مساجد با هنر پیوند دارند و کانون‌های فرهنگی هنری می‌توانند کمک کنند تا مساجد از هنر تهی نشوند.

صالحی افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کاری کنند که وقتی کسی وارد مسجد می‌شود احساس کند وارد یک گالری دینی و محیطی متعالی و متمایز شده است.

وی خاطرنشان کرد: تیمی که از آن انتظار می‌رود کمک‌کننده مساجد در زمینه هنری باشد همین کانون‌های فرهنگی هنری است زیرا این نهاد کارشناسان و جوانان صاحب ذوق دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: جامعه دینی پیش از انقلاب اسلامی به‌ویژه در دهه‌های 20 و 30 به دلیل فضای خاصی که رضاخان ایجاد کرده بود تمایلی به تحصیل فرزندان‌شان در مراکز آکادمیک و دانشگاه‌ها نداشتند، مدتی بعد این جامعه اجازه حضور پسران‌شان را در دانشگاه‌ها دادند تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد یک فضای اعتمادآمیز جامعه دینی دختران خود را نیز به دانشگاه‌ها فرستادند به طوری که اکنون نسبت دختران و پسران در ورودی‌های دانشگاه‌ها برخلاف دهه‌های 20، 30 و 50 مساوی یا حتی تعداد دختران بیشتر است.

صالحی اظهار کرد: بر همین اساس باید ورودی‌های مساجد به تناسب جامعه باشد یعنی دختران و پسران جامعه دینی به یک اندازه در فضای مساجد حضور داشته باشند که کانون‌های فرهنگی هنری می‌توانند در این زمینه اعتمادسازی کنند و کادرهای هنری را به جامعه دینی وارد کنند.

وی با بیان اینکه باید بسته هنری کانون‌های فرهنگی هنری پس از دریافت مشورت‌های درونی با صاحب‌نظران و مشورت با معاونت‌ها و دستگاه‌های دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شود و البته قوی و غنی نیز باشد، گفت: چنین بسته‌ای باید برای فضای مجازی نیز تهیه شود زیرا اکنون این فضا دنیای دوم نیست بلکه فضای دنیای اول مردم است و کانون‌ها باید یک بسته مفید در این زمینه نیز تهیه کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: کمیته آموزش و پژوهش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید برای تقویت نیروی انسانی و پرورش کادر نیز یک بسته خاص تهیه کنند.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حوزه حمایت‌های اعتباری، ساختاری و رفاهی نیز نیازمند یک بسته کامل و جامع هستیم که در آن تمام مواد لازم لحاظ شده باشد، افزود: در تهیه چنین بسته‌هایی باید برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و چندساله لحاظ شود.

وی در ادامه راه‌اندازی کتابخانه‌های مساجد را از فعالیت‌های مهم و ارزشمند کانون‌های فرهنگی هنری دانست و گفت: رویکرد ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت و توسعه این کتابخانه‌ها در سطح روستاها و شهرهاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه امسال در آستانه یک ربع قرن تلاش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستیم و باید از این فرصت در حوزه‌های اطلاع‌رسانی و ارتباط‌گیری نهایت استفاده را کرد، گفت: ستاد عالی و دبیرخانه‌های استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید از فرصت ربع قرن تلاش برای معرفی خود و افزایش ارتباط با سایر سازمان‌ها و نهادهای کشور استفاده کنند که تهیه بسته‌هایی قوی و غنی و محتواهای ارزشمند در این زمینه مفید است./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات