۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۵۴۱۷۳۴
آیت الله فاضل لنکرانی در درس خارج؛

زندگی زاهدانه پیامبر الگوی مسؤولان جامعه باشد/غالب روحانیان زندگی فقیرانه ای دارند

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که غالب مسؤولان جامعه ما زندگی مرفهی دارند، تأکید کرد که باید زندگانی زاهدانه پیامبر الگوی مدیران و مسؤولان قرار بگیرد.
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در آغاز درس خارج فقه خود با اشاره به ایام ولادت پیامبر گرامی اسلام اظهار داشت: باید گفت نسبت به شخصیت پیامبر گرامی اسلام با همه تحقیقاتی که صورت گرفته ولی آن طوری که باید و شاید نتوانستیم این شخصیت را به عالم بشریت معرفی کنیم.

وی ادامه داد: از تعابیری که خداوند متعال در قرآن کریم در مورد ایشان دارد می توانیم به صراحت بگوییم که نزد خدا هیچ موجودی، هیچ شخصیتی و هیچ ملک یا نبی مرسلی به اندازه پیامبر جایگاه ندارد.

استاد درس خارج حوزه با بیان این که باید جایگاه پیامبر به صورت علمی و دقیق بررسی شود، ابراز داشت: به عقیده من باید یک دائره المعارف ها در مورد پیامبر شناسی تدوین شود؛ دنیای امروز واقعا از نبی مکرم اسلام اطلاع چندانی ندارد و گاهی اوقات افراد جاهل و مغرض به جنگ های صدر اسلام به عنوان ایراد به پیامبر استناد می کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که جنگ های صدر اسلام یک افتخار برای این دین است و هریک از این جنگ ها، درس هایی دارد؛ سفارش های ایشان به فرماندهان لشکر و توصیه هایی که در مورد پیرمردان، زنان و مریض ها دارند الگوی جهان امروز در سازمان ملل و مراکز جهانی است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که کفار 13 سال در طول 23 سال بعثت پیامبر در مکه بدترین اذیت و آزار را نسبت به پیامبر و مسلمان ها داشتند، عنوان داشت: حضرت هیچگاه اجازه مقابله با ظالمان و کفار را نمی دادند تا این که در چندماه آخر حضور در مکه اجازه مقاتله با کفار در آیه ای از قرآن صادر شد.

وی عنوان کرد: یکی از شؤون این شخصیت بزرگوار که احدی به جایگاه ایشان نمی رسد، مقام محمود و زندگی زاهدانه است که مختص به این وجود شریف است؛ حال این که ایشان از نظر زهد در دنیا و ساده زیستی چگونه بود برای همه مردم و مسؤولان باید مورد توجه قرار بگیرد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که در روایات شیوه نشستن و غذا خوردن پیامبر نیز بیان شده است، عنوان داشت: ایشان هیچگاه مثل اغنیا روی سریرها و تخت های نرم ننشست و در مجالس نیز همچون بندگان می نشست و در روایتی از امیرمؤمنان داریم که ایشان از دنیا رفت در حالی که هیچ چیز از مال دنیا نداشت.

وی خاطرنشان کرد: در روایت دیگری داریم که امام علی(ع) می فرماید: «یکی از زن های پیامبر پرده ای جلوی در آویزان کرده بود که دارای نقوش دنیوی بود که پیامبر به او فرمود این را از جلوی من بردار چراکه من وقتی به آن نگاه می کنم یاد دنیا و ذخارف آن می افتم»؛ بزرگانی مثل امام راحل واقعا همین طور زندگی می کردند و از پیامبر الگو پذیری داشتند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که مشی امام راحل ساده زیستی بود، ابرازکرد: روزی عده ای می خواستند حسینیه جماران را رنگ آمیزی کنند ولی حضرت امام(ره) مانع شدند و فرمودند بگذارید همانطور ساده بماند؛ بزرگان دیگری همچون مرحوم والده ما نیز همینطور بود و تا آخر عمر نیز خانه ای برای خود نداشت.

وی با بیان این که شیوه زندگی پیامبر به ویژه برای مسؤولان باید اسوه و الگو باشد، خاطرنشان ساخت: امام علی(ع) فرمودند: «امرای عادل باید همچون ضعیف ترین مردم زندگی کنند»، درحالی که امروز غالب مسؤولان ما این طور نیستند.

استاد درس خارج حوزه عنوان داشت: یکی از تبلیغات شوم امروز این است که روحانیت مشکلات اقتصادی ندارند و در رفاه زندگی می کنند، در حالی که بالای هشتاد درس روحانیان حال حاضر شغلی برای خود ندارند و بیشتر روحانیان زیر خط فقر هستند، این وظیفه رسانه های دینی است که در این زمینه اطلاع رسانی کنند.

وی با بیان این که امروز برخی اساتید بزرگ درس خارج با نماز و روزه استیجاری زندگی می کنند، یادآور شد: این از افتخارات روحانیت است که از گذشته بوده و امروز نیز وجود دارد، چراکه نمی خواهند با شغل و دیگر امور زندگی خود را از حالت طلبگی خارج کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: پیامبر ما واقعا رحمت للعالمین بود و نمونه هایی که در نبی مکرم اسلام دیده می شد، در هیچ یک از انبیاء مرسل نبوده است، بنابراین باید یک مقدار سیره پیامبر را از نظر زهد مد نظر داشته باشیم؛ زهد به معنای تنظیم کردن زندگی لااقل با متوسط مردم و تعلق نداشتن به دنیا است./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات