۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۵۴۱۶۹۷

ترجمه «سنن النبی» به چاپ پنجم رسید

انتشارات اندیشه مولانا، چاپ پنچم ترجمه «سنن النبی(ص) علامه محمدحسین طباطبایی» را منتشر کرده است.
کتاب ترجمه «سنن النبی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات اندیشه مولانا، چاپ پنچم ترجمه «سنن النبی(ص) علامه محمدحسین طباطبایی» را با ترجمه سید علی حسینی منتشر کرده است.

حسینی هدف از ترجمه کتاب سنن النبی(ره) را این گونه بیان کرده است:

کتابی که هم اینک مورد مطالعه شما عزیزان قرار می‌گیرد؛ ترجمه کتاب «سنن النبی(ص) است که متن کتاب از آثار گرانسگ مرحوم علامه طباطبایی می‌باشد که بنا به در خواست مدیر محترم انتشارات دارالفکر و با اجازه کتبی فرزند برومند علامه طباطبایی جناب مهندس سید عبدالباقی طباطبایی، توفیق ترجمه این اثر به اینجانب واگذار شده است .

علامه محمد حسین طباطبایی در کتاب «سنن النبی(ص)»؛ سیره و روش رسول الله(ص) را در بین مردم و همراه با خانواده جمع‌آوری کرده و در مقدمه این کتاب چنین آورده است:

این کتاب از جمله الطاف و عنایات خدای سبحان است که امکان تألیف و نگارش آن را به ما ارزانی بخشید، تا بخشی از روایات که محدثان مسلمان در کتابهای خود در مورد آداب و سنت‌های مولی و سرورمان حضرت ختمی مرتبت روایت کرده‌اند تا آنجا که زمان اندک و فرصت کوتاه اجازه می‌داد، انتخاب نموده و جمع‌آوری نماییم.

از خدای سبحان در خواست می‌کنیم که به فضل خود ما را در عمل و فرمان‌برداری کم و بیش از آداب‌های و سنت‌های ان حضرت توفیق دهد.

بی‌تردید، رسیدن به کمال و هدف نهایی، زمانی تحقق می‌یاید که انسان در همه صحنه‌های زندگی خود از رسول خدا(ص) پیروی کند و خود را به ظاهر و زبان آداب آن حضرت آراسته سازد؛ که در این صورت به سعادت دنیا و آخرت دست خواهد یافت.

ناگفته نماند در این کتاب سخنی از مکروهات به میان نیامده، چرا که از رسول خدا(ص) هیچ کار مباح و مکروهی سرنزده و ادله عقلی و نقلی شاهد این مدعا می‌باشد.

لازم به تذکر است که ما در این کتاب به منظور رعایت اصل اختصار، سندهای احادیث را حذف کرده‌ایم و بین روایات که سند داشته و روایتی که مرسل بوده (و برخی از روایان آن حذف شده) فرق نهادیم و برای سهولت در کار مراجعه کنندگان، نام کتاب‌ها و نویسندگان آن را ذکر کرده و تا اهل تحقیق بتوانند به اصل روایت نقل شده مراجعه کنند.

اصل این کتاب شامل ۲۱ باب و ۴۱۱ حدیث است و ملحقات آن در ۲۳ باب و ۵۰۷ حدیث و به طور کلی شامل ۹۱۸ حدیث در موضوع آداب و سنن و رفتار پیامبر اکرم(ص) گرد آمده است.

بیست و یک باب این کتاب عبارتند از: در بیان شمائل و محاسن اخلاقی رسول خدا(ص)، آداب معاشرت پیامبر(ص)، آداب نظافت و احکام زینت، آداب سفر، آداب پوشیدنی‌های و امور مربوط به آن، آداب محل زندگی(منزل)، آداب خوابیدن و بستر خواب، آداب زناشویی و تربیت فرزند، آداب غذاها و آشامیدنی‌ها و آداب سفره، آداب بیت الخلاء(مستراح)، آداب مردگان، آداب درمان معالجه کردن، آداب مسواک زدن، پیرامون آداب وضو گرفتن، در آداب غسل کردن، آداب نماز، آداب روزه، آداب اعتکاف، آداب صدقه، آداب قرائت قرآن کریم، آداب دعا و ذکر تعدادی دعا و اذکار و  ملحقات آداب جمع، ملحقات متفرقه، ملحقات شمائل پیامبر.

انتخاب فرستادگان خدا از میان انسان‌ها به خاطر آن است که بتوانند سرمشق عملی برای امت‌ها باشند؛ چرا که مهم‌ترین و مؤثرترین بخش تبلیغ و دعوت پیامبران؛ دعوت‌ها عملی آنان است و به همین دلیل دانشمندان اسلام، معصوم بودن را شرط قطعی مقام نبوت دانسته اند؛ از این رو حسینی در مقدمه این کتاب درباره اخلاق و اسوه بودن پیامبر اکرم(ص) در میان امت چنین آورده است:

قران کریم در این باره می‌فرماید: «لقد کان لکم فی رسول الله أسوة حسنة لمن کان یرجوا الله و الیوم الاخر و ذکر الله کثیراً» (سوره احزاب آیه 21).

به طور مسلم برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی است، برای آنکه به خدا و روز باز پسین امید دارد و خدا را فراوان یاد می‌کند.

بهترین الگو، برای شما نه تنها در میدان مبارزه و نبرد با دشمنان، که تمام زندگی، روحیات عالی او، استقامت و شکیبایی او، هوشیاری و درایت، اخلاص و توجه به خدا، تسلط بر حوادث و زانو نزدن در برابر مشکلات و ناملایمات، هرکدام می‌تواند الگو و سرمشقی برای همه مسلمانان باشد.

معرفی پیامبر به عنوان «اسوه حسنه» بدین معناست که آن حضرت، آینه تمام نمای انسان کامل است و همه جوانب زندگی ایشان می‌تواند سرمشق دیگران قرار گیرد؛ چه آنکه در آیه شریفه، تأسی به پیامبر (ص) به صورت مطلق ذکر شده، که تأسی در همه زمینه را شامل می‌شود.

گفتنی است، انتشارات اندیشه مولانا، چاپ پنجم کتاب ترجمه«سنن النبی(ص)» را با شمارگان ۱۵۰۰۰ نسخو به قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر و راهی بازار نشر کرده است و علاقه‌مندان‌ می‌توانند این کتاب را فروشگاه اندیشه مولانا به آدرس قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، پلاک ۳۶ تهیه کنند و یا با شماره ۰۲۵۳۷۷۳۳۶۴۵ تماس بگیرند./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات