۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۵۴۱۶۰۸

بررسی پیوست فرهنگی فعالیت‌های درمانی

تأثیرات متقابل فرهنگ عمومی جامعه و فرهنگ بیمارستان، موضوع اخلاق پزشکی کادر درمانی بیمارستانی و فرآیند تأثیرگذاری فرهنگ بیمارستانی بر جامعه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد.
پیوست فرهنگی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، پانزدهمین جلسه از سلسله نشست های کمیسیون پیوست نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه موضوع پیوست فرهنگی بیمارستان مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت و در همین رابطه مطالعات انجام گرفته توسط کارشناسان کمیسیون در قالب گزارشی ارائه شد که در آن مراحل عملیاتی سازی پیوست فرهنگی و موانع اجرایی پیش روی آن مورد بحث قرار گرفت و تاریخچه پزشکی و درمان در گذشته و حال از منظر فرهنگی مقایسه شد.

در ادامه جلسه تأثیرات متقابل فرهنگ عمومی جامعه و فرهنگ بیمارستان، موضوع اخلاق پزشکی کادر درمانی بیمارستانی، فرآیند تأثیرگذاری فرهنگ بیمارستانی بر جامعه و اولویت های اقتصادی در فرهنگ بیمارستانی از جمله مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

سپس با ارائه گزارشی از داده‌های آماری شیوه کاری مدیریت بیمارستانی و اثرات آن بر روی فرهنگ سازمانی بیمارستانی، ویژگی‌های مدیرکارآمد در بیمارستان از منظر فرهنگی ارائه شد و ابعاد پیوست فرهنگی بیمارستان تبیین  و همچنین شاخصه های مرتبط با روابط حاکم در بیمارستان تشریح گردید.

مبنای این گزارش استفاده از نگرش سیستمی در شناخت عناصر و ارتباطات بیمارستان و تأثیرات گوناگون این سازمان اجتماعی روی پزشکان، پرستاران و کارکنان و از طریق کارکرد سیستماتیک آنها روی تغییرات بینشی و رفتاری بیمار و همراهان بیمار بوده است.

در پایان جلسه نیز پیشنهادهایی ارائه شد که اهم آن به شرح ذیل است:

استفاده از ظرفیت رابطین فرهنگی فعال در بیمارستان ها، احصاء مأموریت‌های مدیران فرهنگی در بیمارستان‌ها، واکاوی وظایف و عملکرد مدیریت منابع انسانی در بیمارستان‌ها جهت رفع چالش‌های نظام درمانی، تغییر جهت محورهای اصلی پیوست فرهنگی بیمارستان از ذینفعان آن به سمت بهره مندان و از پزشک به سمت بیمار، طراحی سازوکارهای تنظیم کننده رفتار و اخلاق حرفه‌ای کادر درمانی بیمارستان./۹۹۸/د۱۰۳/س

ارسال نظرات