۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۵۴۱۵۹۳
مدير حوزه علميه كاشان:

آيت الله سازي تبعات منفي دارد

مدير حوزه علميه كاشان، به تبعات منفي آيت الله سازي در جامعه اشاره كرد وگفت: تبعات آيت الله سازي زماني بروز و ظهور می کند كه شأنيت افراد براي مردم قابل تبیین نباشد و از سوی دیگر زماني كه لقب ها يكسان شود ، شأنيت علما از بين خواهد رفت.
حجت الاسلام منصور فرجي

حجت الاسلام منصور فرجي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، گفت: مردم هميشه به علماي ديني خود احترام گذاشته و گاهي احترام به علما را در القابي كه به آنها مي دهند ابراز مي‌كنند، اما اگر بنا باشد هركسي بخواهد هر لقبي به ديگران بدهد به جايگاه شخصيت هاي اصلي ضربه خواهد زد.   

وي افزود: اگر به هر شخصيتي حجت الاسلام والمسلمين گفته شود كه داراي چنين شأنيتي است قابل قبول است، اما اگر تنها به دليل ملبس بودن افراد از اين جايگاه استفاده شود صحيح نيست.

حجت الاسلام فرجي با بيان اينكه اکنون به طلاب قبل از مبلس شدن  ثقه الاسلام گفته مي شود، يادآور شد: روي جلد رساله آيت الله العظمي بروجردي از كلمه ثقه الاسلام محمد حسين بروجردي استفاده شده است كه اين امر نشان دهنده اين است كه لقب آن زمان مرجع عام تقليد شيعيان ثقه الاسلام بوده است درحالي كه امروز ثقه الاسلام به كسي كه  هنوز عمامه نگذاشته و در حوزه درس مي خواند گفته مي شود.

مدير حوزه علميه كاشان همچنين با اشاره به اينكه به تبعات جابجايي القاب از سوي برخي روحانيان توجه نشده است، گفت: برخي افراد بدون اينكه به معاني كلمات توجه كنند ازكلمه دكتر براي هر شخصيتي استفاده مي‌كنند، در حالي كه استفاده از كلمه دكتر حتي در شأن و منزلت و جايگاه حجت الاسلام هم نيست كه بخواهيم كلمه دكتر را به القاب آقايان اضافه كنيم تا شأنيت آنها را بالا ببريم.

حجت الاسلام فرجي ادامه داد: در تحصيلات حوزوي، كسي كه درس خارج مي خواند به لحاظ مدرك تحصيلي درجه او از دكتري بالاتر است و به همين دليل اساتيد ما در حوزه مي توانند در مقاطع بالاي حوزه و دانشگاه تدريس كنند، چرا كه سطح علمي آنها بالا است.

وي، يادآور شد: دادن لقب آيت الله به برخي افراد كه اين شأنيت را ندارند كار درستي نيست چرا كه به رهبرمعظم انقلاب آيت الله مي‌گوييم و يا به نمايندگان رهبر معظم انقلاب آيت الله گفته مي شود، بنابراين اگر به هر طلبه اي در لسان مردم، آيت الله گفته شود بايد برخورد شود.

مديرحوزه علميه كاشان با ذكر خاطره اي مرتبط از يك نامه به آيت الله خراساني گفت: روي پاكت نامه اي خطاب آيت الله خراساني اين عالم رباني، نوشته شده بود آيت الله خراساني، ايشان با اعتراض گفت، اين چه لقبي است كه من داده شده است و همان لحظه آن را به حجت الاسلام تغيير داد، در حالي كه  ايشان شأنيت آيت الله را داشت و آيت الله بود، اما به دليل اينكه افرادي بالاتر از خود را در جامعه مطرح مي‌ديد، نمي خواست شأن آنها شكسته شود، از اين رو آيت الله خراسانی شأنيت خودش را پايين مي آورد تا شأنيت افراد حفظ شود.

به گفته وي، تبعات آيت الله سازي زماني بروز و ظهور دارد كه شأنيت افراد براي مردم قابل تبيين نيست و زماني كه لقب ها يكسان شد، شأنيت علما از بين خواهد رفت.

حجت الاسلام فرجي، يادآور شد: اگر از بين آيت الله به برخي آيت الله العظمي گفته مي شود براي اين است كه آيت الله العظمي مقامي است كه تفاوت بين مجتهد و مرجع تقليد را بيان مي‌كند، بنابراين اگر قرار باشد به همين منوال لقب آيت الله داده شود طي 10 سال آينده در كاشان بيش از 20 آيت الله خواهيم داشت و تفكيك اينكه هر يك از آنها كه در چه مرحله اي هستند كار سختي خواهد بود.

وي افزود: به فرض اينكه برخي به لحاظ اجتهاد نيز توانايي داشته باشند، اما چون توانايي بر استنباط به برخي از احكام شرعي را دارند، ما نبايد خود اجازه بدهيم هر لقبي را به آنها بدهيم، چرا كه تبعات آن مردم را دچار شبهه خواهد كرد.

مدير حوزه علميه كاشان، گفت: براي حفظ و رعايت شأن برخي از افراد بايد مراقب باشيم جايگاه افراد ادغام و يا تغيير نكند، چرا كه اگر بنا باشد اجازه داده شود هركسي هر لقبي به او داده شود اما  با آن برخورد نكند، جايگاه آنها خدشه دار خواهد شد.

حجت الاسلام فرجي با اشاره به نياز وجود يك مركز كه در اين مركز مدارج علمي افراد بررسي شود، عنوان كرد: امروز برخي افراد كه بيشتر از يكسال در حوزه درس نخوانده اند، لقب دكتري به آنها داده مي شود و تصورشان اين است كه چون دانشگاه رفته و داراي مدرك فوق ليسانس است بايد به آنها حجت الاسلام والمسلين و يا دكتر گفته شود كه دادن اين القاب تبعات دارد.

وي افزود: اگر چنين مركزي باشد تا جايگاه افراد تبيين شود و اين افراد نيز با كساني كه به آنها لقب آيت الله و يا دكتري مي دهند برخورد كنند، چيزي از علم و جايگاه آنها كم نخواهد كرد و اين برخورد ها جايگاه آيت الله و جايگاه اجتهاد را در جامعه تبيين خواهد كرد.

مدير حوزه علميه كاشان، همچنين با ذكر خاطره اي از آيت الله بروجردي، گفت: شخصي هنگام ختم صلوات نام آيت الله بروجردي و امام زمان(عج) را كنار يكديگر قرار داد، اما آيت الله بروجردي از اينكه نام او را كنار نام امام زمان(عج) قرار دادند واكنش نشان داد و اين واكنش از سوي يك مرجع تقليد عام بود كه معتقد بود شأن او خيلي پايين‌تر اين است.

مدير حوزه علميه كاشان گفت: اگر به هركسي نام و شأنيتي از بالا داديم و به پاييني ها نيز القاب بالاتر داده شود، مردم را دچار شك خواهد كرد و  اين آسيب بزرگي است.

حجت الاسلام فرجي، همچنين با انتقاد از ذكر نام علما در اطلاعيه افرادي كه فوت كرده اند عنوان كرد: در شأن يك عالم نيست كه نام او را در اطلاعيه فردي كه از دنيا رفته ذكر شود و يا اينكه در اين اطلاعيه ها به افراد القاب داده شود.

حجت الاسلام فرجي با اشاره به اينكه، دادن القاب پايين تر، تواضع افراد را بالا خواهد برد اما علم آنها را كم نخواهد كرد، گفت: اگر القابي مانند دكتر و آيت الله به هركسي نسبت ندهيم، جايگاه روحانيت در جامعه حفظ خواهد شد و روحانيت نيز در بين مردم محبوب تر خواهد بود./1307/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات