۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۵۴۱۵۷۶

فرهنگ سازنده محیط اجتماعی است

فرهنگ پایه و اساس پیشرفت کشور بوده و در سازندگی محیط اجتماعی نقش آفرین است، برای تحقق این مهم با بصیرت بخشی باید هجمه های فرهنگی را که با هدف تهی کردن روح انقلابی انقلاب در حال گسترش است، خنثی کرد و این مهم نیازمند تعامل، هم فکری و اهم افزایی بین نهادهای فرهنگی و اجتماعی است.
فرهنگ کار و تولید در کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، فرهنگ پایه و اساس پیشرفت کشور در عرصه های مختلف است و همواره در جامعه شناسی از  فرهنگ و توسعه فرهنگی به یک اندازه نام برده شده است، توسعه فرهنگ زمینه ساز پیشرفت در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، برای رشد و پیشرفت در همه عرصه ها فرهنگ به عنوان پایه باید مورد توجه قرار گیرد.

داشتن دغدغه فرهنگی امری مهم و ضروری است که همه مردم و مسؤولان باید به این مهم اهتمام ورزند چراکه رشد فکری فرهنگی در جامعه از شاخصه ‌های مهم توسعه یافتگی است و اگر در حوزه فرهنگ به رشد و پویایی نرسیم در دیگر زمینه ها نیز توسعه و پیشرفتی میسر نخواهد شد.

برطرف سازی چالش های فرهنگی لازمه توسعه فرهنگی است

برای برطرف سازی دغدغه ها و چالش های پیش رو در حوزه فرهنگی باید ارزش های فرهنگی و دینی را نهادینه و با تکیه بر این مهم ناهنجاری های فرهنگی را خنثی کرد، جلوگیری از نفوذ فرهنگ از هر شهر، استان و منطقه ای به استانی دیگر از جمله مواردی است که به رشد فرهنگ جامعه کمک می کند، زیرا نفوذ فرهنگی اخلاق و رفتار انسان ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

توجه به اولویت های فرهنگی برای رشد و پیشرفت فرهنگ امری ضروری است، متولیان امر و مسؤولان فرهنگی باید با در نظر گرفتن اولویت ها در راستای توسعه فرهنگ گام بردارند و برای جلوگیری از نفوذ فرهنگی از ظرفیت های لازم تبلیغی و فرهنگی بهره مند شوند.

نقش فرهنگ همین بس که ما را به گذشته پیوند می دهد و حرکت به سمت آینده را هدایت می کند، بنا بر این باید جلوی نفوذ گرفته شود و راه مقابله با هجمه های دشمن بصیرت بخشی و هوشیاری آحاد مردم به ویژه نسل جوان در برابر هجمه های فرهنگی است.

نقش فرهنگ در تعالی جامعه و ارتقای محیط اجتماعی چشمگیر است، با نوآوری فرهنگی و تکیه بر ارزش های دینی باید سبک زندگی اسلامی را نهادینه ساخت و فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی را حفظ کرد، فرهنگی که باور، رفتار و اعتقادات ما از آن سرچشمه گرفته و می گیرد و نباید اجازه دهیم که مورد هجمه دشمن قرار گیرد، چراکه دشمن با طرح دسیسه های مختلف فرهنگی در پی ضربه زدن به فرهنگ دینی جامعه اسلامی ایرانی است و اگر غفلت کنیم نسل جوان و نوجوان ما را به سمت زوال و نابودی می کشاند.

مقوله فرهنگ فقط دغدغه امروز ما نیست، بلکه همواره مورد تأکید بوده و هست، شهدای فروانی جان خود را فدای انقلاب کردند تا درخت انقلاب تنومند شوند و فرهنگ و اصالت، ما باید حفظ شود با ادامه راه شهدا در حفظ حیات جامعه و تعالی فرهنگ گام برداریم.

در ادامه به گوشه ای از وصیت نامه شهید طلبه عبدالوهاب فتح الهی اشاره می کنیم، این شهید بزرگوار در این وصیت نامه دغدغه فرهنگی خود را بیان کرده و تأکید بر توجه به کار فرهنگی و اقدام در مقام عمل دارد.

عبدالوهاب فتح الهی، 22 آذرماه 42 در خرم آباد به دنیا آمد، این شهید طلبه دوران تحصیل خود را در شهرستان الشتر گذراند و علاقه مندی به علوم و معارف دینی موجب ورود به حوزه علمیه و تحصیل در مراکز دینی را ادامه داد.

شهید عبدالوهاب فتح الهی، عضو انجمن اسلامي مدارس بود و در زمان شكل­ گيري انقلاب، در تظاهرات ضد خاندان پهلوی نقشی پر رنگ داشت و در زمان تحصیل نیز عازم جبهه شد، این شهید طلبه همزمان با انجام رسالت تبلیغی خود در خط مقدم نیز تک تیرانداز بود و سرانجام در 27 مرداد ماه 64 در منطقه «چنگوله»، در عمليات «عاشورای 2» به شهادت رسید.

برادر شهید فتح الهی با اشاره به وصیت نامه ای از شهید عبدالوهاب ادامه می دهد که همواره مهم ترین دغدغه او فرهنگ بوده است، این شهید طلبه در وصیت نامه خود بیان کرده است باید در حوزه فرهنگی حرکتی شروع کرد که دیگران بتوانند آن راه را ادامه دهند و مشکلات جامعه را برطرف ساخت، دغدغه های فرهنگی این شهید بزرگوار در جامعه امروز نیز ضروری است.

شهید فتح الهی در وصیت نامه خود بیان کرده است برطرف کردن مشکلات فرهنگی نیازمند اقدامات مضاعف است و در این راستا باید از توانمندی و استعداد جوانان بهره مند شد، اگر امروز به جوانان توجه نشود، نباید به رشد کار فر هنگی امیدوار بود.

با توجه به اینکه همیشه خطرهایی انحراف جامعه را تهدید می کند و انحرافاتی همچون صفین با اصول و روشی جدید امروز در جامعه رواج دارد، اگر خودمان برای جامعه کار نکنیم آن روز باید گور انقلاب را کَند، باید سعی کنیم جوانان را پیدا کنیم و با آنان ارتباط برقرار کنیم، درونشان را زیر و رو کنیم، شاید آنچه که موجب شد آنها از انقلاب دور شده اند، پیدا کرد و اصلاح کنیم.

متأسفانه امروز همه جوانان کارشان این است که خودشان را با گروه تبلیغات دلخوش می کنند و از دنیای اطراف خود خبر ندارند، فرهنگیان که می توانند قسمت مهمی از این مسؤولیت های فرهنگی را برعهده داشته باشند، به علت دغدغه های فراوان از مشکلات جامعه کنار می روند، قشری که ادعای فرهنگی دارند و نقشی در حوزه فرهنگ ندارند.

به وجود آمدن آگاهی، بیداری و احساس مسؤولیت لازمه نقش آفرینی در حوزه فرهنگی است، با ورود به مرحله عمل و با برنامه خارج مسؤولیت های خود تلاش کنیم نیرویی آمده برای نظام باشیم، باید جنبید و ارزش ها را جست و جو کنیم و سعی کنیم دچار دلسری و از خودگریزی نشویم، اگر برنامه صحیح باشد که جوانان را نفریبد شاید هیچ چیز لذت بخش تر از آن نباشد و باید از استعداد مردم و تخصص آنان به نفع جامعه استفاد ه کرد.

حضرت علی(ع) در میدان شجاعت، علم و عدالت همواره حاضر بود و این مطلبی است که انسان را وادار به جست و جو در مورد خود و سرنوشت خودش می کند. 

الگو گیری از سیره ائمه معصومین(ع) و اهل بیت(ع) لازمه نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی و رشد و پیشرفت در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است، مسؤولان ما با الگو گیری از امام علی(ع) باید همواره در صحنه حاضر باشند و انجام مسؤولیت آنان همراه با دلسوزی برای نظام و مردم آن باشد.

بصیرت و هوشیاری راه مقابله با توطئه های فرهنگی دشمنان است

نگریستن در وصیت نامه، راه و روش شهدا لازمه بیداری و آگاه شدن برای جنبیدن است، شهدای ما دغدغه فرهنگ، انقلاب و نظام داشتند آنان خون خود را به پای درخت انقلاب ریختند تا نسل امروز ما در آسایش و امنیت در عرصه های مختلف نقش آفرین شوند، امنیت و پیشرفت امروز کشور مرهون خون شهدا است، امروز فرهنگ پایه اساس پیشرفت است، همین فرهنگ مورد هجمه دشمن قرار دارد و شاهد هستیم که غربی ها با استفاده از ابزارها و طرح های متفاوت در پی ضربه زدن به فرهنگ اسلامی ایرانی هستند، جوانان گذشته در جنگ تحمیلی با خون خود جلوی دشمن ایستادند و امروز همه ما موظف هستیم که با بصیرت و سلاح علم و آگاهی در جبهه جنگ نرم مقابل دشمنان بایستیم.  

نتیجه:

با توجه به اینکه امروزه شاهد رواج آسیب های فرهنگی و اجتماعی در جامعه هستیم و گریبان گیر خانواده ها شده است، کاهش این آسیب ها نیازمند اقدام و عمل است، چراکه هیچ مشکلی با شعار برطرف نمی شود و مسؤولان در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با هم فکری می توانند در کاهش آسیب ها نقش آفرین باشند.

رهبر معظم انقلاب همواره دغدغه فرهنگی داشته و دارد، بحث تهاجم فرهنگی در گذشته بوده و امروز نیز شاهد آن هستیم و بدون شک در آینده نیز وجود دارد، با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب تهاجم فرهنگی همان شبیخون فرهنگی است و هدف دشمن این است که انقلاب را از روح انقلابى خود تهى كنند و مضمون اسلامى و دينى را از انقلاب جدا سازد.

بصیرت و هوشیاری راه مقابله با توطئه های فرهنگی دشمنان و باورهاى اسلامى و انقلابى اصلى ‌ترين عامل ايستادگى ملت ايران در برابر نظام سلطه‌ استكبارى است، امروز همه نهادهای فرهنگی و اجرایی، حوزه علمیه و روحانیت، اصحاب رسانه، فرهنگیان، معلمان و بسیجیان با تعامل و همکاری باید تلاش کنند دسیسه های فرهنگی غربی را بشناسند و در جامعه با روشنگری و بصیرت بخشی نسل جوان و نوجوان را که در عرصه علم و دانش فعالیت دارند و آینده کشور به دست آنان است، هوشیار سازند./9459/ز504/ب1

ارسال نظرات