۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۵۴۱۵۶۹
کوتاه نوشت طلبگی؛

آبروی «اشنوگل» را بخرید

باید نهضت حمایت از آثار ارزشمند فرهنگی را راه بیاندازیم. باید حواسمان باشد که وسط معرکه‌ایم و نمی توانیم کم کاری کنیم.
  اشنوگل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد هادی سمتی پژوهشگر حوزه علمیه قم در کانال تلگرامی خودش درباره فیلم اشنوگل چنین نوشت:

دیروز فرصتی ایجاد شد تا فیلم سینمایی #اشنوگل را ببینم. از طریق اینترنت بلیط را تهیه کردم و اندکی قبل از ساعت چهار عصر در محل نمایش بودم. وارد سالن شدیم _ به همراه همسر و فرزندم_ و نظاره کردیم صندلی های خالی را. تا زمان شروع فیلم تنها ما بودیم و بعدا هم یک خانواده سه نفره دیگر هم به جمع ما اضافه شدند. نمی دانم در سایر زمان های نمایش این فیلم وضعیت چگونه است اما شاید چندان رونقی نداشته باشد.

برویم سراغ اشنوگل. فیلمی آرام که البته به شرط حمایت های بیشتر می توانست هیجان بیشتری داشته باشد ولی چون متخصص نقد فیلم نیستم پس نقد دیگری نمی توانم بنویسم.

«اشنوگل» و قصه‌ای که دارد، از زاویه جدیدی شکل گرفته و داستان با محاکمه یک رزمنده شروع می‌شود، فرمانده غواصی که به اتهام خیانت دستگیر شده است و ماجرای 40 غواص مظلوم را به تصویر می کشد که با دستان بسته زنده به گور می شوند. نقش اول فیلم (یونس)، اقتباسی است از دوران جنگ و جبهه "شهید سیانوش رحمانی".

این فیلم به کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی ساخته شده است. حاجتمند می گوید: "برای من رقم فروش اهمیتی ندارد، اما مساله‌ای که در این میان وجود دارم و به آن معتقد هستم این است که اکران باید آبرومند باشد، اتفاقی که حداقل لازمه نمایش اثری با این فضاست. من هم امیدوار هستم مادران شهید این فیلم را ببینند و از آن لذت ببرند"

هادی حاجتمند را تنها یک بار آن هم در سال 86 یا 87 دیدم. در خوابگاه دانشکده علوم حدیث شهرری. از آن موقع چیزی که یادم مانده دغدغه فرهنگی او است و حالا هم فیلمی را ساخته است برای ارتقای فرهنگ اما او نیاز به کمک و حمایت دارد. ما باید حاضر شویم که برای تماشای این اثر وقت و هزینه بگذاریم و او را یاری کنیم. او و همه همکارانش را.

بخشی از ناکامی های ما دقیقا به همین دلیل است که ما لشکر کشی بلد نیستیم. ما باید بفهمیم که تا وقتی همه آن چه هستیم را رونمایی نکنیم دیگران جای ما را خواهند گرفت. در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما نیاز داریم به یک لشکرکشی تمام عیار.

باید نهضت حمایت از آثار ارزشمند فرهنگی را راه بیاندازیم. باید حواسمان باشد که وسط معرکه‌ایم و نمی توانیم کم کاری کنیم.

اشنوگل را باید حتما ببینیم تنها به این دلیل که بخشی از یک فرهنگ و میراث ستودنی را به نمایش می گذارد و ما مسؤل هستیم که با حضور و هزینه ای که پرداخت می کنیم یک اثر این چنینی را فریاد کنیم./999/د۱۰۱/س

پی نوشت

"اشنوگل"، نامِ همان لوله‌ای است که غوّاصان توسطش، زیر آب نفس می‌کشند. بخش زیادی از فیلم، واقعی است و به سال ١٣٦٤ برمی گردد.


 

ارسال نظرات