۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۵۴۱۵۵۲
استاد حوزه و دانشگاه،

برخی شعار‌های اصولی انقلاب را نقد می‌کنند تا شرایط مذاکره با آمریکا فراهم شود

واژه استقلال در قانون اساسی از جمله شعار‌های پایه‌ای به شمار می‌آید اما برخی این شعار پایه‌ای کشور را نقد می‌کنند تا شرایطی برای ارتباط با آمریکا فراهم بشود.
حجت الاسلام احمد رهدار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد رهدار، عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع)، در نشست علمی بررسی فقهی واگذاری مسؤولیت به غیر مسلمان و گستره آن در نظام اسلامی که در سالن جلسات دانشگاه باقر العلوم(ع) برگزار شد، بیان داشت: عنوان این نشست جزء موضوعات بالفعل، مهم و رایج در صحنه اجتماع و نظام اسلامی است.

حجت الاسلام رهدار با بیان این که به عقیده من باید در قضیه نفیسبیل درنگ کرد، اظهار داشت: ظاهراً مفهوم نفیسبیل حتی ظرفیت تبیین بحث فقهی واگذاری مسؤولیت به غیر مسلمان را در مصداق مورد نظر خواهد داشت.

وی با طرح مثالی، ابراز داشت: واژه استقلال در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جمله شعارهای پایهای نظام اسلامی ایران به شمار میآید اما برخی این شعار پایهای کشور را نقد کرده و اشکال میکنند تا شرایطی برای مسأله ارتباط با آمریکا فراهم بشود.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ره) افزود: اشکال میکنند که شرایط اقتصادی ایران به گونهای است که کالاها و محصولات مختلف و متنوعی از کشورهای آسیایی و اروپایی وارد کشور میشود، بنابراین چگونه میتوان ادعای وجود استقلال در جمهوری اسلامی ایران را پذیرفت؟

وی تصریح کرد: پس از بیان این مطلب پیشنهاد مذاکره با آمریکا پیش کشیده میشود چرا که استدلال میکنند که تعقلات در عصر کنونی دستخوش یک سری تغییرات ماهوی و جدی شده است از این رو مذاکره با آمریکا هیچ ممانعتی نخواهد داشت.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در پاسخ به شبهه استقلال باید گفت که معنای استقلال به معنای مُدلی همچون جامعه بَدوی در زمان گذشته نیست که همه ابزار و محصولات مورد نیاز جامعه را خود تولید کنیم.

وی اظهار داشت:  تحولات جهان امروز اقتضا میکند تا برای داشتن زندگی بهتر، محصولاتی به دیگر کشورها صادر کنیم و برای رفع نیازهای خود نیز کالاهایی از سایر کشورها، وارد کنیم.

حجت الاسلام رهدار با بیان این که ماهیت کار نسبت به اعصار و ادوار گذشته تغییر یافته است، ابراز داشت: نفیسبیل در تبیین مسأله واگذاری مسؤولیت به غیر مسلمان در نظام اسلامی ظرفیت مفهومی دارد.

وی افزود: در پاسخ به این قبیل پرسشها و شبهات یا نباید به لحاظ روشی و به صورت مقایسه رفتارهای نظام سیاسی اسلامی با نظامهای سیاسی غیر اسلامی همچون آمریکا و اروپا صورت بگیرد و یا آن که در مقایسه، به واسطه مصادیق نقض بارز پاسخ در‌‌‌خوری بدهیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ره) با اشاره به برخی شبهاتی که مطرح می شود، ابراز داشت: برای پاسخ به چنین پرسشهایی باید تبیین اقناع کنندهای ارائه داده شود، به طوری که یا به صورت پیشینی و مبنایی در اصل روش مقایسه بگوییم که نظام و جامعه اسلامی قوانین و قواعد مختص به خود را دارد و در اصول خود قابل مقایسه با قواعد حاکم بر کشورهای غیر اسلامی نیست و یا به صورت پسینی و نقضی مبانی اسلامی خود را به کرسی بنشانیم./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات