۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۵۴۱۴۱۴
روحانی تأکید کرد؛

حل مشکلات منطقه نیاز به دخالت بیگانگان ندارد

رییس جمهور گفت: مشکلات با گفت وگو قابل حل است و نیاز به دخالت قدرت‌های بزرگ نداریم؛ ما می‌توانیم با وحدت و برادری و و گفت وگو مشکلات را حل کنیم.
حسن روحانی رییس جمهور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، امروز در مراسم توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که در سالن همایش‌های منطقه آزاد چابهار برگزار شد گفت: افتتاح فاز اول بندر شیهد بهشتی در ایامی که شرایط منطقه‌ای ما از گذشته یک قدم بهتر است اهمیت فراوان دارد، عده‌ای گمان می‌کردند منطقه ما منطقه جنگ و نزاع و برخورد شیعه و سنی و همچنین مردم محل حضور قدرت‌های خارجی است.

رییس جمهور با تأکید بر وحدت مردم سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مردم منطقه نشان دادند که بین مذاهب مختلف و اقوام این سرزمین فاصله‌ای وجود ندارد؛ در این راستا علمای شیعه و سنی و نخبگان گام‌های بلندی برداشتند.

وی با بیان اینکه باید به فکر همبستگی، اتحاد و منافع بیشتر در منطقه باشیم ابراز داشت: راهی جز اعتدال وجود ندارد؛ افراطی‌گری و خشونت به هر نام و در هر کشوری که باشد به ویرانی، خسارت و نابودی ختم می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی سرآغاز اعتدال را باور یکدیگر دانست و گفت: باید منافع مردم و کشورهای منطقه فرهنگ قومیت‌ها و فرهنگ ملی کشورها و نیز مذاهب یکدیگر را به رسمیت بشناسیم؛ با زور و خشونت نمی‌توان کسی را به مسیری دیگر هدایت کرد

وی اعتدال را سرآغاز وحدت و همبستگی خواند و افزود: اگر کسی فکر می‌کند مذهبش بهتر است باید با عمل نشان دهد نه زبان؛ در عین حال باید اعتقادات دیگران را احترام کنیم؛ اعتدال ما را به تعامل سازنده می‌رساند.

رییس جمهور  اضافه کرد: امروز هیچ کشوری نمی‌تواند مدعی شود که من قدرت برتر منطقه هستم و بقیه باید تابع من باشند؛ ابرقدرت‌ها هم نتوانستند چنین ادعایی کنند؛ اگرمنطقه ما امن و قدرتمند باشد همه ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای تعامل میان کشورها فرهنگ و سیاست جای خود را دارد، اظهار داشت: اقتصاد نیز در ارتباط کشورها نقشی مهم دارد؛ ما باید اقتصاد کشورها را بهم متصل کنیم؛ برای ایجاد وحدت، باید به وحدت مسیرهای تجاری، پیوستگی دانشگاه‌ها و نخبگان کمک کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی از پیوستگی کشورهای منطقه سخن گفت و افزود: امروز سخن از تعامل و ارتباط در حمل و نقل است؛ منطقه باید از طریق دریا، مسیر هوایی، جاده و ریل پیوسته شود؛ اگر کشورها بهم متصل شوند به یکدیگر نیاز پیدا می‌کنند؛ این نیاز، نیازی مقدس است چرا که ما نیاز به انس و محبت داریم.

وی بیان کرد: ما در اقتصاد به هم نیاز داریم؛ کشوری که فکر کند از هر نظر بی نیاز است حتما اشتباه کرده است، این نیاز می‌تواند در چارچوب صحیح خود سبب وحدت بیشتر ما شود؛ اگر کشورهای مختلف بتوانند منافع مشترک خود را در جایی ببینند سبب امنیت خواهند شد.

رییس جمهور با بیان اینکه امنیت تنها با قدرت نظامی بدست نمی‌آید، ابراز داشت: چابهار نقطه درخشان منطقه و ساحلی است که می تواند ملت‌ها را بهتر بهم متصل و منافع مشترک برای آنها تعریف کند.

وی ارزش چابهار را در سایه وحدت و امنیت مردم استان توصیف و تصریح کرد: اگر سیستان و بلچستان امن نباشد بندر بی‌ارزش می‌شود؛ امنیت در سایه وحدت اقوام و مذاهب بدست می‌آید و اساس آن را مردم بوجود خواهند آورد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی به روابط ایران با همسایگان شرقی اشاره کرد و گفت: ما با همسایه های شرقی خود هم‌زیستی مسالمت آمیز داشته و کمتر دچار مشکلات شدیم و این امر، عامل بزرگی برای امنیت منطقه است.

وی ادامه داد: ما راه را در تعامل با منطقه می‌دانیم و نمی‌خواهیم با کشوری فاصله داشته باشیم؛ مشکلات با گفت وگو قابل حل است و نیاز به اسلحه و یا دخالت قدرت‌های بزرگ نداریم؛ ما می‌توانیم با وحدت و برادری و و گفت وگو مشکلات را حل کنیم.

رییس جمهور عنوان کرد: چابهار موقعیت ممتازی برای ترانزیت کالا دارد و ما، کشورهای جنوبی و نیز  آفریقا را به آسیای مرکزی و اروپای شرقی و شمال متصل می‌کند.

وی اظهارداشت: اولین قدم این بود که چابهار ظرفیت لازم را برای رفت وآمد بار و مسافر داشته باشد؛ امروز دمی مهم برداشته شد و در ادامه نیز به دنبال اتصال بندر از طریق جاده بهتر و ریل هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به عدم انحصار امکانات گفت: ما باید دنبال رقابت سارنده با هم باشیم و با انحصار و رقابت منفی نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی اضافه کرد: امروز خوشحال هستیم که این پروژه تنها برای پیشرفت یک بندر و استان در ایران نیست؛ مهم‌تر از آن مسیری برای تعامل بیشتر و وحدت کشورهای منطقه است تا بتوانند نزدیکتر شوند.

رییس جمهور در پایان با قدردانی از نیروی دریای ارتش اظهار داشت: تنها راه امنیت این است که اتصالات علمی، فرهنگی و اقتصادی را بیشتر کنیم؛ نیروی دریایی در این مسیر برای امنیت چابهار تلاش فراوان داشته و به کمک کشورهای دیگر نیز آمده و نقش سازنده‌ای در منطقه دارد؛ این نیرو حافظ امنیت آب‌ها و سواحل بوده و یکی از مزیت‌های چابهار و ایران است./831/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات