۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۵۴۱۳۸۵
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

سیره نبوی صحیح‌ترین و مستندترین سیره در تاریخ پیامبران است

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد گفت: سیره نبوی، صحیح‌ترین و مستندترین سیره در تاریخ پیامبران، مصلحان و رهبرانی است که تاکنون به دست بشر معاصر رسیده است.
حجت الاسلام آزموده - مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه ای بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، امروز در مراسم هفته وحدت، با اشاره به اهمیت تأسی به سیره نبی مکرم اسلام، اظهار کرد: جای بسی افتخار و خوشبختی است که به اعتراف مورخان دوست و دشمن، سیره نبی اکرم در میان تمام سیره‌های بزرگان، از ویژگی امتیاز، شفافیت، اصالت و استحکام منحصربه‌فردی برخوردار است.

وی افزود: به عبارت بهتر، برتری‌های روشن و مستندات قطعی که در سیره رسول معظم دیده می‌شود، در سیره هیچ مصلح و رهبری وجود ندارد.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به دلایل این برتری، صحیح و مستند بودن را یکی از دلایل برتری سیره نبوی نسبت به سایر بزرگان دانست و اضافه کرد: سیره نبوی، صحیح‌ترین و مستندترین سیره در تاریخ پیامبران، مصلحان و رهبرانی است که تاکنون به دست بشر معاصر رسیده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که از سیره و تاریخ زندگی پیامبران پیشین مطالب مستندی در دست نداریم و اگر قرآن و روایات اسلامی و سنت نبوی از آنها یاد نمی‌کرد، رسولان الهی را به‌درستی نمی‌شناختیم؛ چراکه با نسبت‌های ناروایی که در تاریخ یا کتب آسمانی تحریف شده به آنها داده‌اند، از اعتبار می‌افتادند و به حریم عفاف و عصمت آنان ضربه‌ای سنگین وارد می‌شد.

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: قرآن کریم با بیان حقایق، خرافات و تهمت‌ها را از دامن پاک انبیای سلف و کتاب‌های اصلی و تحریف نشده آنان زدوده است.

وی افزود: لیکن در خصوص نبی مکرم اسلام باید با کمال سرافرازی بگوییم که به اعتراف خاورشناسان سیره آن حضرت از صحیح‌ترین منابع تاریخی از نظر قوّت سند و تواتر روایات و اتصال سندهایی است که به ما رسیده است در صورتی که چنین ویژگی‌هایی در تاریخ زندگی هیچ‌کدام از انبیای سلف و مصلحان تاریخ و رهبران بشری دیده نمی‌شود.

حجت‌الاسلام آزموده اظهار کرد: امروزه برخی از پژوهشگران غربی در اصل وجود موسی و عیسی تردید کرده و آنان را شخصیت‌های اساطیری نامیده‌اند؛ زیرا به اعتراف منادیان ادیان، هیچ یک از کتاب‌های مذهبی ادیان الهی، جز قرآن مجید به‌صورت اعجاز نازل نشده و عباراتشان بشری و معمولی و قابل تغییر بوده است و بدیهی است هنگامی که عبارت به دلخواه آنان تغییر کند، محتوا نیز تغییر خواهد کرد.

وی گفت: افزون بر این، در طی تحولات تاریخی، انقلاب‌ها، جنگ‌ها و آتش‌سوزی کتابخانه‌ها، مجموعه انجیل‌ها و به‌اصطلاح کتب عهد عتیق و جدید هم از میان رفته و پیش از آن، با حمله بخت‌النصر، تورات و لوایح موسی به کلی نابود شده است.

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: پس از گذشت سال‌های متمادی، جمعی از مقامات روحانی به تدوین مجدد آن‌ها پرداختند که بی‌گمان در این تألیف جدید، به طور طبیعی تحریف‌ها و حذف و اضافاتی انجام گرفته است؛ بدین‌جهت تورات انجیل، اعتبار تاریخی و حجیت سندی ندارد؛ ولی قرآن مجید به‌تنهایی یک سند زنده و معجزه ماندگار و اعجاز تاریخی است که بدون کم و کاست و تغییر عبارات و اضافات، از عصر رسول خدا تا زمان حاضر باقی‌مانده است./9314/پ202/ب2

ارسال نظرات