۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۵۴۱۳۲۶
رییس جمهور در مراسم روز دانشجو:

دانشگاه مانند حوزه علمیه آزادی نقد داشته باشد

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید آزادی حوزه را داشته باشد، گفت: حداقل به همان اندازه که در حوزه‌های علمیه، آزادی بیان و طرح نقد وجود دارد، به دانشگاه و دانشجو نیز آزادی و اجازه نقد دهیم.
رییس جمهور در مراسم روز دانشجو سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، امشب در دیدار با دانشگاهیان سیستان و بلوچستان در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: مردم شیعه و سنی استان هیچ‌گاه تحت تأثیر تندروان و منحرفان قرار نگرفتند و برای انقلاب و حفظ مرزها ایستادگی کردند.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم سعی در شکوفایی روز دانشجو داشته است، عنوان کرد: دانشجو باید بتواند با زبانی رساتر و بدون لکنت سخن بگوید؛ دولت هیچ تشکلی را مخالف خود نمی‌داند؛ گرچه برخی تشکل‌ها انتقاد بیشتری داشتند و زبان آنها تندتر بود اما همه آنان برای ما محترم هستند.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه دولت باید به هرچه گفته عمل کند، بیان کرد: مشروعیت ما در دولت بر مبنای قول و قرار با مردم است و عقب نشینی در عهدمان به معنای عقب نشینی در مشروعیت‌مان است؛ من از کسی نمی‌ترسم و عقب نشینی نمی‌کنم و راه جمهوری اسلامی را ادامه خواهم داد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: من هر روز نیاز به رای تک تک مردم دارم؛ اگر مردم با دولت نباشند جمهوری اسلامی معنا ندارد؛ ما تا زمانی که نماینده مردم هستیم مشروعیت حضور در مسؤولیت داریم.

وی با اشاره به اینکه هدف ما پیروزی در انتخابات نبود، اظهار داشت: ما می‌خواستیم به وعده‌های خود عمل کنیم و امروز با متانت، انسجام و وحدت می‌توانیم به اهداف خود برسیم.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه کسی یا قدرتی، فردی را بر وی تحمیل نکرده است، خاطرنشان کرد: من در انتخاب وزرا و معاونان خود جز بر مبنای توانمندی، صلاحیت و اعتدال نظری نداشتم.

وی در ادامه نیاز به تحول در دانشگاه را ضروری دانست و گفت: دانشگاه باید به مسائل ملی، محلی و بین‌المللی توجه کند؛ اولویت ما حل مسائل محلی است البته ما جهانی می‌اندیشیم؛ در دانشگاهی که‌ نقاد نباشد خلاقیت و نوآوری وجود نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تأکید اینکه دانشگاه باید به اندازه حوزه علمیه آزادی نقد داشته باشد، ابراز داشت: وقتی حرف می زنیم‌ نباید از کسی بترسیم؛ ستاره برای آسمان است نه دانشگاه؛ بیاییم حداقل به همان اندازه که در حوزه‌های علمیه، آزادی بیان و طرح نقد وجود دارد، به دانشگاه و دانشجو نیز آزادی و اجازه نقد دهیم تا همانطور که در حوزه یک طلبه جوان مطلب یک استاد در حد مرجع تقلید را مورد نقد قرار می‌دهد در دانشگاه نیز کسی محدودیتی برای انتقاد نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: همه ما به دنبال ارزش‌های دینی و ‌ملی هستیم اما آیا ارزش‌ها متولی دارد؛ همه دانشجویان ما ایران و اسلام و نظام را دوست دارند اما برخی خود را متولی ارزش‌ها می دانند.

رییس جمهور در پاسخ به انتقادات در خصوص فضای مجازی عنوان کرد: شرط پیشرفت علمی کشور دسترسی به اطلاعات است؛ ضمن اینکه کسب و ‌کار دیجیتالی یکی از راه‌های ایجاد اشتغال است.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید با دنیا در ارتباط باشند؛ علم نمی‌تواند در یک کشور و دانشگاه محصور بماند؛ تعامل سبب پیشرفت است؛ از ۹۳ تا ۹۵ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه دو و نیم برابر شده و بیکاری در جوانان دو و سه دهم درصد کاهش یافته است./831/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات