۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۵۴۱۲۲۰
ابطال برگ برنده دولت دوازدهم با افول طرح جنجالی؛

نسخه طرح تحول سلامت پیچیده شد

رییس‌جمهور، سه‌شنبه شب ۶ آذر در یک برنامه زنده تلویزیونی از شبکه اول سیما، گزارش ۱۰۰ روز عملکرد دولت تدبیر و امید را تشریح کرد؛ گزارشی که در آن نشانه‌های امید کمتر به چشم می‌خورد و شاید بتوان گفت، فاتحه یکی از طرح‌های کلیدی دولت دوازدهم که می‌توانست کمک زیادی به قشر آسیب‌پذیر جامعه کند، عملاً خوانده شد.
بیمه سلامت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، طرح تحول سلامت سه سالی است که اجرایی شده و در این مدت کارشناسان مختلفی درباره آن نظر داده و گزارش‌های زیادی در این‌باره تهیه شده است. این طرح با همه پیش‌بینی‌هایی که دولت و وزارت بهداشت برای آن داشت، پیش نرفت و کار به جایی رسید که حرف از بدهی‌های میلیاردی بیمه سلامت که زیرمجموعه این طرح است به میان آمد و نارضایتی‌ها کم‌کم خود را نشان دادند.

براساس پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت و سازمان بیمه ایرانیان، قرار بود در طرح تحول نظام سلامت پنج میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند اما این عدد به‌دلیل بی‌توجهی و سوءمدیریت در کنترل جمعیت هدف و ناکارآمدی بیمه‌ها به 11 میلیون نفر رسید. از طرفی، ضعف دولت و وزارت بهداشت در تجمیع بیمه‌ها و مقاومت بیمه‌ها برای یکسان‌سازی منابع، باعث شد تا معضل دو دفترچه بودن نیز هزینه‌های سنگین‌تری را به طرح تحول تحمیل کند.

روی دیگر این بازی، اجرا نشدن طرح پزشک خانواده، الکترونیکی نشدن پرونده‌های پزشکی برای نظارت بر نسخ پزشکی و راهنمای بالینی درمان، همگی از دیگر دلایلی بودند که رشد فزاینده‌های هزینه و در نهایت بدهی‌های این طرح را رقم زدند تا اینکه داد همه مشارکت‌کنندگان در این طرح درآمد.

آغاز یک پایان
آقای حسن روحانی، رییس‌جمهور براساس وعده‌ای که داده بود پس از گذشت 100 روز از دولت دوازدهم، گزارشی از آنچه را در این مدت انجام داده، به اطلاع مردم رساند. در هر حال با انتخاب مجدد روحانی و روی کار آمدن دولت دوازدهم، طرح تحول نظام سلامت نیز وارد فاز جدیدی شد و هشت اولویت عمومی و ۹ اولویت تخصصی در ضمیمه حکم ابلاغی رییس‌جمهور برای وزیر بهداشت و با تاکید بر اجرای طرح تحول در نظر گرفته شد.
رییس جمهور در تازه‌ترین اظهارات خود، طرح تحول سلامت را یکی از یارانه‌های غیرنقدی خواند که مردم به دارو و درمان ارزان‌تر دسترسی داشته باشند و تاکید کرد که در دولت یازدهم، بیماری‌های مردم با هزینه‌های کمتری درمان شد و در دولت دوازدهم نیز همین‌گونه خواهد بود.
این اظهارنظر در حالی است که در همین مدتی که از آغاز دولت دوازدهم می‌گذرد خیلی از مراکز درمانی غیردولتی از ارائه خدمات به دارندگان بیمه سلامت خودداری کرده و بیمارستان‌های دولتی هم با ازدیاد و ترافیک کاری مواجه شده و خدماتشان به حداقل رسیده است. این اتفاق روی خوشی برای مردم ندارد مردمی که مجبورند درد بکشند تا پزشک را بالای سرشان ببینند، در‌حالی‌که قرار بود درد کمتری بکشند. شاید این همان پایان پنهان طرحی است که زمانی برگ برنده دولت دوازدهم در انتخابات بوده است.

باز هم کسری بودجه
کسری بودجه از دغدغه‌های همه دولت‌ها بوده است اما در این دولت اجرای همه امور با کسری بودجه‌ای روبه‌رو شده که انگار هم قرار نیست برای درآمدزایی کشور اقدامی شود. در کشوری که سرشار از منابع معدنی، ذخایر گازی و نفتی و طبیعی دیگر است، به نظر می‌رسد کسری بودجه راهی راحت برای فرار از بار مسوولیت‌هاست.
به گفته رییس دولت دوازدهم، این دولت برای پرداخت حقوق کارکنان خود با کسری بیشتر از چهار هزار میلیارد تومانی روبه‌روست. طرح تحول سلامت در خوشبینانه‌ترین حالت 15 هزار میلیارد تومان بدهکار است و بودجه‌های هشت هزار میلیاردی مجلس هم نتوانست آن را از هجمه انتقادها نجات دهد. شاید طرح تحول سلامت همان اتفاقی باشد که روزی باعث شد تا دولت دوازدهم بتواند اعتماد مردم را جلب کند اما امروز بعد از گذشت 100 روز این طرح در سایه قرار گرفته است.

دولت باید به برنامه ششم عمل کند
آقای بشیر خالقی، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره هزینه‌بر شدن طرح تحول سلامت به «صبح نو» می‌گوید: «همه طرح‌ها با مشکلات و منافعی مواجه هستند، شرایط بهداشت و درمان و سلامتی امروز بهتر از گذشته است اما قبل از این دولت، منافع پایدار حوزه سلامت تعیین شده بود. یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها قبل از دولت روحانی برای حوزه سلامت تعیین شده بود و نه در این دولت و نه در دولت دهم، همه این قوانین موجود بودند اما اجرا نشدند.»

او ادامه می‌دهد: «یکی از مشکلاتی که الان پیش آمده، این است که عده کثیری چند دفترچه بیمه دارند و برخی هم اصلاً دفترچه بیمه ندارند. این طرح قرار بود آنهایی را که دفترچه بیمه ندارند پوشش دهد درحالی که برعکس شد! از طرفی برنامه‌های همزمان این طرح هم اجرا نشدند.»
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه ششم می‌گوید: «همه برنامه‌ها در برنامه ششم مشخص شده و راهبرد دیگری نداریم و اگر این برنامه اجرا نشود، مسلماً با هرج و مرج مواجه خواهیم شد، باید برنامه‌های مشخص شده از سوی دولت
اجرایی شود.»

شکست طرح تحول
خالقی اضافه می‌کند: «باید گاید لاین، پرونده الکترونیکی و پزشک خانواده اجرا شود وگرنه طرح تحول سلامت محکوم به شکست است. اگر قرار باشد بیمار صبح به یک پزشک و عصر به یک پزشک دیگر مراجعه کند یا پزشکان برای هر بیمار دارو و درمان‌های پزشکی غیر ضروری تجویز کنند، مسلماً هزینه‌های طرح افزایش می‌یابد و آن را به شکست می‌کشاند.»

او معتقد است: «برخی از هزینه‌های درمانی بسیار گران‌قیمت است و برخی از پزشکان هم توجهی به این موضوع ندارند؛ از طرفی دولت هم راه درستی را برای کنترل طرح تحول طی نکرده است، همین اقدامات باعث شده امروز این طرح به یک طرح گران برای دولت و کشور تبدیل شود.»

او می‌گوید: «بخش دولتی در مقابل این حجم بیمار جوابگو نیست و از طرفی اگر بخش خصوصی را از دست بدهیم که داده‌ایم و مردم هزینه‌های آزاد پرداخت کنند وجود طرح تحول چه مزیتی برای مردم خواهد داشت.» شواهد و قرائن و جریانات جاری در کشور نشان می‌دهد که طرح تحول سلامت ظاهراً به خط پایان رسیده یا در شرف رسیدن است. اظهارات رییس‌جمهور در گزارش 100 روز دولت دوازدهم، چنان که باید، دلگرم‌کننده نبود و این نگرانی از فروپاشی طرحی که می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات حوزه سلامت کشور را پوشش دهد، بیشتر از قبل تشدید شده است./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات