۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۱
کد خبر: ۵۴۱۰۵۵
آیت الله رجبی:

علامه طباطبایی احیاگر روایات بود/ تبیین خدمات علامه نیازمند پژوهش های عمیق است

عضو جامعه مدرسین با بیان این که علامه طباطبایی احیاگر روایات بود، تبیین راه های فهم درست آیات و روایات را از خدمات علامه دانست.
سخنرانی آیت الله رجبی در همایش بزرگداشت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پنجشنبه شب در همایش بزرگداشت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی که با حضور اساتید این مؤسسه در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به خدمات علامه طباطبایی گفت: برخی می گفتند که علامه طباطبایی به روایات در تفسیر اهمیت نمی دهد و به روایات بی مهری داشته است.

وی افزود: یکی از احیاگران حدیث شیعی به ویژه در حوزه روایات تفسیری شخص علامه طباطبایی هستند، نقش علامه در اهتمام، استفاده، تبیین و ایجاد موافقت و هماهنگی بین روایت و قرآن کریم بی بدیل است، از این رو عدم توجه ایشان به روایات صحت ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که علامه طباطبایی در همه زمینه ها به روایات اهل بیت طاهرین(ع) اهتمام داشتند، اظهار داشت: علامه دوکتاب تفسیری البیان و المیزان را دارند که در هر دو به روایات در کنار آیات نیز پرداخته شده است.

وی ادامه داد: هدف تفسیر ایجاد موافقت بین آیات و روایات است چرا که اگر انسان فهم درستی از روایات و آیات داشته باشد بسیاری از احادیثی که ابتدا انسان تصور می کند با قرآن هماهنگ نیست، هماهنگ خواهد بود.

آیت الله رجبی با بیان این که مرحوم علامه در المیزان بحث های روایی بسیاری دارد، ابراز داشت: این شخصیت برجسته در وضع بسیار سخت اقتصادی قرار داشتند اما این مشکلات هیچگاه مانع از انجام فعالیت های علمی، فقهی و قرآنی ایشان نشد.

وی عنوان کرد: علامه طباطبایی در تفسیر قرآن یک چشم به آیات و یک چشم به روایات داشتند، اگر تبیین علامه نبود چه بسا روایاتی معارض با قرآن تلقی می شد، با تبیین ایشان مشکل هماهنگی بسیاری از روایات با آیات حل شده است.

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: باید تحقیق عمیقی درباره تبیین های علامه طباطبایی در زمینه احادیث انجام شود، از خدمت های بزرگ علامه این است که راه های فهم درست آیات و روایات و راهکارهای ایجاد وفاق بین آن ها را تبیین کردند، علامه بر خلاف برخی تصورات نقش احیاگری نسبت به روایات داشتند.

وی اضافه کرد: بنابراین نام ایشان باید به عنوان احیاگر روایات در مسائل قرآنی و پژوهشی مطرح باشد، 100 عنوان بحث حدیث پژوهی در المیزان وجود دارد که باید مورد پژوهش قرار گرفته و از این میراث به خوبی استفاده شود./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات