۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۵۴۰۷۱۸
نماینده ولی فقیه در قزوین:

آینده تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه درخشان است

نماینده ولی فقیه در قزوین گفت: امروز سرعت و شتاب چشمگیری را در حرکت حوزه‌های علمیه به سمت مقاصد و اهداف علمی شاهد هستیم که به طور یقین این روند مثبت آینده درخشانی را در توسعه تحقیق و پژوهش نوید می‌دهد.
حجت الاسلام عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین ظهر امروز در مراسم اختتامیه دومین جشنواره علامه حلی استان قزوین که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد با اشاره به روند پژوهش در حوزه‌های علمیه گفت: امروز سرعت و شتاب چشمگیری را در حرکت حوزه‌های علمیه به سمت مقاصد و اهداف علمی شاهد هستیم به طور یقین این روند مثبت آینده درخشانی را در توسعه تحقیق و پژوهش نوید می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به فراهم بودن بسترهای علمی برای جامعه دینی افزود: کسانی که امروز پرچم پژوهش و تحقیق را در دست گرفته‌اند کسانی هستند که تمام بسترهای اندیشیدن و تفکر کردن را از دین و مبانی آن گرفته‌اند از این رو حوزه‌های علمیه در حرکت‌های علمی خود همواره در دنیا مطرح هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به دعوت قرآن کریم به تفکر و تعقل اظهار کرد: در آیات قرآن که سخن از همه چیز به میان آمده است به طور پیوسته با تعابیر گوناگون انسان‌ها را به اندیشیدن دعوت کرده و در روایات هم بر این نکته تاکید شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اساس تحقیق و پژوهش در دین اسلام مطرح شده است اضافه کرد: هر آیه‌ای از قرآن از امورات خداوند متعال بوده و خطاب در آن انسان و توجه به رشد و تعالی او است از این رو انسان اگر بخواهد کلام خداوند را درک کند نیازمند تحقیق و پژوهش در دین است به همین جهت بستر تفکر همواره در دین فراهم آمده است.

این مفسر قرآن کریم در ادامه با اشاره به التزام انسان به تحقیق و پژوهش ابراز کرد: بسیاری از تعابیر قرآنی نظیر «لعلکم تعقلون»، «لعلکم تشکرون»، « لعلکم تتفکرون» و مانند اینها نشان می‌دهد که قرآن می‌خواهد ما همواره در عرصه تفکر و اندیشه باشیم به طور یقین اگر در حوزه پژوهش نباشیم خداوند متعال ما را مواخذه خواهد کرد.

وی در ادامه قرآن را بستر تفکر و اندیشه دانست و گفت: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید «ما قرآن را به عنوان کتاب ذکر نازل کردیم» به این معنا که هر چیزی عارض انسان می‌شود آیات آن در قرآن ذکر شده و به ما نشان داده می‌شود به عنوان نمونه اگر اهل تقوا و ایمان باشیم آیات آن همواره در پیش چشم ما قرار داده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه انسان تنها با تفکر می‌تواند به سعادت برسد تصریح کرد: اگر انسان مطابق عقل و اندیشه عمل کند هر گونه شک و تردیدش برطرف خواهد شد ذکر همراه فکر و اندیشه می‌تواند انسان را به رشد و تعالی رسانده و او را از ثمرات عالم غیب و ملکوت بهره‌مند سازد.

وی در پایان گفت: عده‌ای از افراد در جامعه خود را روشنفکر و دارای فضیلت معرفی می‌کنند در حالی‌که این افراد از تفکر و اندیشه بی‌بهره هستند خداوند متعال همواره چهره سیاه آنهایی را که از تفکر و تعقل بی‌بهره هستند نشان داده و آنها را توبیخ می‌کند و بیان می‌کند که این افراد از گروه غافلان و بی‌خبران هستند‌./۸۷۳/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات