۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۳
کد خبر: ۵۴۰۶۵۱
در نشست سبک زندگی اسلامی مطرح شد؛

هر کالا حامل یک فرهنگ

فتحعلیخانی گفت: کالاها و آن چیزهایی که مصرف می کنیم هر کدام یک فرهنگی را در خود نهفته دارند، یعنی نشانه هایی در آنها از سوی تولید کننده تعبیه می شود که نوعی جهان بینی را تداعی می کند.
محمد فتحعلی خانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد فتحعلیخانی در نشست علمی «سبک زندگی» با موضوع «حوزه علمیه و چالش های مواجه با مسأله سبک زندگی»  که شامگاه هفتم آذر در تالار شیخ طبرسی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم قم برگزار شد، به تبیین بحث موضوع شناسی مسأله سبک زندگی پرداخت و گفت: موضوع سبک زندگی یک موضوع است که اگر بدان توجه نشود به یقین در ابعاد مختلف زندگی با مشکلات زیادی روبه رو خواهیم شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یافتن «معنای زندگی» مهم ترین بحث در سبک زندگی است، اظهار داشت: امروزه این مسأله به علت تحول در جهان بینی افراد اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ در دیدگاه مذهبی این مسأله بسیار راحت حل شده است، چراکه معنا و هدف زندگی و دنیا در مذهب مشخص شده و افراد سعی می کنند برای رسیدن به آن اهداف تلاش کرده و رفتار خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

وی افزود: در دیدگاه مادی گرایانه یافتن هدف بسیار مشکل است، چراکه زندگی از نظر آنها معنا و مفهومی ندارد و باید برای رفتارهایشان مبنا بیابند، برای همین از مرتبه انسانیت تنزل پیدا کرده و غریزه خود را مبنا قرار می دهند و به شکل حیوانی زندگی می کنند و در حقیقت نیازهای مادی خودشان را هدف قرار می دهند.

فتحعلیخانی با بیان اینکه نظام سرمایه داری به دنبال اهداف مادی خودش، مدام برای مصرف کنندگان کالا تولید کرده و از این طریق انتقال فرهنگ می کند، ابراز داشت: سرمایه داری برای انسان ها اشتها ایجاد کرده و به گونه ای عمل می کند که انسان ها باور کنند این تولیدات جزء نیازهای اصلی زندگی است و معنای زندگی خود را بر اساس آن پایه ریزی کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر به این مسأله توجه کافی و وافی نشود به یقین در آینده با چالش «معنای زندگی» رو به رو خواهیم شد.

وی افزود: کالاها و آن چیزهایی که مصرف می کنیم هر کدام یک فرهنگی را در خود نهفته دارند، یعنی نشانه هایی در آنها از سوی تولید کننده تعبیه می شود که نوعی جهان بینی را تداعی می کند؛ انسان مصرف کنند در اثر مصرف کالا، فرهنگ آن را دریافت کرده و اجرایی می کند، چراکه جهان بینی به خوبی توانسته است با کالا فرهنگ خود را بازگو کرده و به مردم عرضه کند.

فتحعلیخانی با اشاره به اینکه فرهنگ های بیگانه به به سادگی میان مردم نفوذ می کنند، اما زدودن آنها کار بسیار سختی است، بیان کرد: مقابله با فرهنگ های بیگانه نیازمند موضوع شناسی است، بنابراین هرگاه بتوانیم موضوع یک فرهنگ را به خوبی شناسایی کنیم به یقین در مواجهه با آن نیز هوشمندانه عمل خواهیم کرد.

 عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان با تأکید بر اینکه فقیه به هر میزان که موضوع شناسی کند، به همان میزان هم فتوای عمیق می دهد، افزود: برای اینکه تکلیف خودمان را در قبال یک کالا و یا فرهنگ بدانیم باید موضوع شناسی کنیم وگرنه فتواها سطحی خواهد شد و دردی از جامعه دوا نخواهد کرد./841/پ202/س

ارسال نظرات