۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۵۴۰۳۴۷
در قم برگزار شد؛

مراسم رونمایی از کتاب سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی

مراسم رونمایی از کتاب سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی با حضور مسؤولان معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌­های علمیه و اساتید برجسته علم کلام و عقاید در قم برگزار شد.
مراسم رونمایی از کتاب سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی با حضور حجت‌الاسلام عبدالعلی پناهی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان قم، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی،؟ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی، تاریخ‌شناس و استاد برجسته حوزه علمیه قم در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان قم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام پناهی درباره ضرورت تولید سیرهای مطالعاتی آثار مختلف گفت: رهبر معظم انقلاب در دیداری با کتابداران بر اهمیت تولید برنامه مطالعاتی برای اقشار مختلف تأکید کردند و خواستار این مسأله شدند که کتاب‌های خوب و سالم در اختیار مردم و نسل جوان قرار داده شود و  امید است با رونمایی از این طرح نوین، برخی از خلأهای موجود در این عرصه پر شود.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی معاونت تهذیب و تربیت بیان کرد: معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه پیروی رهنمودهای رهبر انقلاب سیرهای مطالعاتی را تنظیم و در مدارس علمیه اجرایی کرده است.

حجت الاسلام پناهی با بیان اینکه در این معاونت ابتدا سیر مطالعاتی تاریخ اسلام بررسی و تنظیم شد، گفت: ده تن از اساتید برجسته تاریخ اسلام  با برگزاری جلسات متعددی سیر مطالعاتی تاریخ اسلام را تنظیم و تولید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کتاب این سیر مطالعاتی در سال 1394 تولید و ازآن رونمایی شد، گفت: در بخش اول این نوشتار به معرفی کتاب‌ها پرداخته شده و در بخش دوم نیز توضیحاتی درباره مراحل سیر مطالعاتی آمده است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی معاونت تهذیب با بیان اینکه در این راستا و در گام دوم معاونت تهذیب سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی را تنظیم کرد، گفت: اساتید برجسته علم کلام با برگزاری نشست‌های مختلف این سیر مطالعاتی را بررسی و تولید کرده‌اند و در این جلسه از کتاب سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در تمام سیرهای مطالعاتی سعی شده است که کتاب‌ها از آسان به دشوار معرفی شوند، افزود: در بخش اول این کتاب معرفی کلی مراحل سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی و در بخش دوم به کتابشناسی موضوعی این سیر مطالعاتی پرداخته شده است.

حجت الاسلام پناهی درباره چگونگی تهیه این کتاب گفت: طلاب و علاقه‌مندان می‌توانند کتاب سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی را از انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه تهیه کنند و همچنین به زودی فایل پی دی اف این کتاب در سایت معاونت تهذیب و تربیت بارگذاری می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان اینکه معاونت تهذیب و تربیت سه سیر مطالعاتی برای طلاب تنظیم کرده است، گفت: این معاونت، سیر مطالعاتی آثار شهدی مطهری، سیر مطالعاتی تاریخ اسلام و همچنین سیر مطالعاتی عقاید و کلامی اسلامی را برای طلاب و علاقه‌مندان تهیه و تنظیم کرده است.

وی با اشاره به نفوذ تهاجم فرهنگی دشمنان در میان نسل جوان، ابراز کرد: دشمنان در صدد ایجاد شک و شبهه در عقاید اسلامی مردم هستند، اما یکی از راهکارهای مقابله با مطالعه سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی است.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره به ضرورت تنظیم سیرهای مطالعاتی آثار مختلف، بیان کرد: با تنظیم سیرهای مطالعاتی، دانشجویان و طلاب می‌توانند دانش را مستند و مکتوب یاد بگیرند، آثار مناسب و نادرست را از هم پالایش کنند و مطالعه روشمند و مناسبی را داشته باشند، به گونه‌ای مرحله به مرحله علم خویش را افرایش دهند و نیز به نگاه اجتهادی دست پیدا کنند.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام پیشوایی درباره سیر مطالعاتی تاریخ اسلام گفت: اساتید بزرگ تاریخ این با برگزاری جلسات مختلفی این سیر مطالعاتی را تهیه و تنظیم کرده‌اند.

وی بیان کرد: آثار سیر مطالعاتی تاریخ اسلام از آسان به مشکل و در سه سطح ابتدایی، متوسطه و پیشرفته تهیه و تنظیم شده است.

حجت الاسلام جبرئیلی نیز در پایان نشست بیان کرد: معاونت تهذیب و تربیت در راستای ترویج و ارتقای کتاب‌خوانی در حوزه‌های علمیه باید طرح‌های تشویقی مختلفی همچون مسابقه کتاب‌خوانی را برنامه‌ریزی و اجرایی کند.

گفتنی است، در پایان این جلسه از کتاب سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی رونمایی شد./۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات