۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۵
کد خبر: ۵۴۰۲۹۹
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد؛

کم‌کاری در معرفی خدمات وقف

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه خدمات موقوفه‌های کشورمان مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: زندگی مردم جامعه با وقف گره خورده است و مهمترین مراکز اقتصادی و اجتماعی امروز موقوفه هستند.
حجت الاسلام محمدی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم، سومین نشست تخصصی هم‌اندیشی راهکارهای توسعه موقوفات قرآنی با حضور جمعی از مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه و نیز مسئولان و مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد.

حجت الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این همایش با بیان اینکه مردم از خدمات بسیاری از امکانات جامعه به عنوان موقوفه بهره می‌برند، گفت: این در حالی است که این خدمات اطلاع‌رسانی نمی‌شود و اگر بخواهیم مردم نسبت به وقف اهتمام داشته باشند  باید خدمات گذشته را به مردم اطلاع‌رسانی کنیم که در این بخش هم ضعف داریم.

وی با اشاره به وجود موقوفات متعدد در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مساجد کشور همه موقوفه هستند ما به عنوان موقوفه به خدمات آن نپرداختیم و باید خدمات مسجد به عنوان موقوفات مردمی اطلاع‌رسانی شود. از گذشته دور از آثار و برکات وقف بهره‌مندیم اما خدمات وقف را بیان نمی‌کنیم.  مثلاض مساجد که امام راحل عنوان کردند سنگر است، هم فضایش و هم امکانات موقوفه است اما به موقوفه بودن آن توجه خاصی نمی‌شود. انقلاب از مساجد آغاز شد و بقاء ـن نیز به مساجد متکی است.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه بیش از 70 هزار مسجد وجود دارد که باید خدمات آنها به عنوان موقوفه اطلاع رسانی شود، اظهار کرد: حوزه های علمیه همه موقوفه هستند که به خدمات آنها به عنوان موقوفه پرداخته نمی‌شود. حوزه علمیه دارالشفاء و فیضیه هم وقف است و علماء زیادی از درون همین فضاهای وقفی به درجه رفیع و مقام عالی رسیده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه بیش از 15 هزار حسینیه، تکیه و هیات موقوفه در کشور وجود دارد و هیچکس از خدمات آن به عنوان موقوفه خبر ندارد، اظهار کرد: این درحالی است که بیش از 6 هزارو 800 موقوفه فرهنگی، علمی، آموزشی و تبلیغی وجود دارد، همچنین تعدادی از دانشگاه ها، مدارس آموزش و پرورش، کتابخانه و مراکز پژوهشی همه موقوفه هستند که باید اطلاع رسانی شوند.

وی با اشاره به وجود بیش از 1400 موقوفه درمانی موقوفه، گفت: 133 بیمارستان موقوفه در کشور و  30 بیمارستان موقوفه در تهران وجود دارد اما دریغ از اینکه از خدمات آنها اشاره شود، همچنین در مورد خدمات ورزشی 479 مجموعه ورزشی موقوفه در استان‌ها و 66 مرکز ورزشی موقوفه در تهران وجود دارد.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه وقف از برکات این ملت است و خدمات امروز ما سرمایه گذشتگانی بودند که برای آیندگان باقی گذاشته‌اند، افزود: زندگی مردم جامعه با وقف گره خورده است و مهمترین مراکز اقتصادی موقوفه هستند مانند بازارهای استان‌ها که به هردلیلی این خدمات مغفول مانده است.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به اینکه وقف برای مردم است و باید مردم آن را هدایت و اداره کنند، گفت: متاسفانه تحت تاثیر القائات استعماری از خدمات وقف غافل شدیم و باید خدمات وقف را با گزارش مستند برای نخبگان بیان کنیم.

وی با بیان اینکه باید وقف مردمی به وجود بیاید و از مشارکت مردم در موقوفات استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: همچنین باید به امور خیر مردم جهت صحیح داد که بیایند وقف کنند تا ماندگار شود باید به مردم بگوییم که وقف هم ماندگار است و هم سود مالی دارد اگر اقدامی را انجام دهیم که باقی بماند و نسل آینده از آن استفاد کنند بسیار موثر است.

حجت الاسلام محمدی با تاکید براینکه باید وقف را برای مردم ملموس و قابل درک تعریف کنیم، اظهار کرد: به عنوان مثال در زلزله اخیر کرمانشاه  ایجاد موقوفات و مشارکت اوقاف در خدمات رسانی به مردم قابل درک بود.

رئیس سازمان اوقاف ادامه داد: شبهه ای است که می گوید اگر چیزی را وقف کنید سازمان اوقاف از شما می گیرد که این دروغ است چراکه ما کمک می کنیم و به واقف تولیت مال را می‌دهیم، مهمترین مسئله ای که وجود دارد شفافیت مالی موقوفات است.

وی با بیان اینکه از طریق سامانه‌ها تسهیلات و خدمات به واقفین ارایه می شود، افزود: نکته دیگر ایجاد وقف جمعی و مشارکتی است که مردم دوست دارند در این امر خیر نقشی داشته باشند. یکی از نیازها در جامعه چاپ قرآن برای مناطق مختلف کشور و حتی خارج از کشور که باید مشارکت عمومی و مردمی صورت گیرد./۹۶۹//۱۰۳/خ

ارسال نظرات