۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۵۴۰۲۰۴

نقش بسیج عمومی در تشکیل دولت اسلامی

جامعه­ ای که فرهنگ بسیجی در آن به فعلیت رسیده باشد به مثابه یک بسیجی حقیقی می­ اندیشد، تصمیم می ­گیرد و رفتار می ­کند.
بسیج

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، این نکته مهم که ما اکنون مرحله انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی را پشت سر گذاشته و در مرحله تشکیل دولت اسلامی و سپس جامعه اسلامی و بعد از آنها تمدن عظیم اسلامی هستیم، بارها در رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی مورد تاکید واقع شده بلکه از عدم تشکیل دولت اسلامی و به دنبال آن جامعه اسلامی تاکنون ابراز تاسف کرده‌اند.

هر یک از این پنج مرحله تعاریف، معیارها و ویژگی­ هایی دارد که باعث تمایز ماهوی با مراحل دیگر می­ شود و رهبری معظم انقلاب طی سالیانی این تمایزات را معرفی کرده ­اند. در تصویر زیر مختصرا به این ویژگی­ ها اشاره می‌شود.

قطعا پاسخ این پرسش که چرا انقلاب با اینکه درحال سپری کردن دهه سوم عمر خویش است اما هنوز موفق به تشکیل دولت اسلامی نشده، در گرو مسائل عدیده­ ای است که پرداختن به همه آنها در توان این مختصر نمی‌گنجد، اما آنچه که این یادداشت به دنبال تبیین آن است عبارت است از چگونگی تاثیر فرهنگ بسیج به مثابه اهرمی قوی در حرکت دولت به سمت اسلامی شدن در کنار سایر مسائل و اهرم­ های تاثیرگذار در این مرحله مهم، و بدیهی است که فرهنگ بسیج اعم از نهاد بسیج است.

فرهنگ بسیج مسأله ­ای است که مقام معظم رهبری مکررا جامعه را نسبت به گرایش پیداکردن بدان تذکر داده‌اند؛ ایشان در دیدار اخیرشان بمناسبت هفته بسیج نیز بعد از ذکر شاخصه­ هایی از یک جامعه اسلامی در قالب بایدها و نبایدها، مردم را به سمت پذیرش فرهنگ بسیج تنبّه می­‌دهند؛ «این نظام سیاسی تا رسیدن به اهداف والای خود فاصله زیادی دارد ولی دستیابی به این اهداف با در صحنه بودن و تکیه بر نیروی انسانی مصمم و بااراده امکان پذیر است»، سپس تأکید می­ کنند: «اگر آحاد نیروی انسانی، حرکت، هدف و شیوه بسیج را مبنای تلاش و فعالیت خود در میدانهای مختلف، قرار دهند، در واقع همه آحاد کشور بسیجی هستند، وظیفه اصلی نیروی مقاومت بسیج این است که با هماهنگ سازی ظرفیت ها، اراده ها و ابتکارهای مردم به‌ویژه جوانان، برای رسیدن به اهداف والای جمهوری اسلامی، هم افزایی ایجاد کند تا شاهد یک حرکت سازندگی و تولید و پیشرفت از جانب میلیونها نفر از آحاد مردم، در بخشهای مختلف باشیم».

همانگونه که در ابتدای یادداشت اشاره شد تشکیل جامعه اسلامی متاخر از دولت اسلامی و ملزوم آن است، به عبارت دیگر، مادامی که دولت اسلامی تشکیل نشود سخن گفتن از تشکیل جامعه اسلامی بیهوده است و در اینکه رهبری معظم مردم را به سوی فرهنگ بسیج سوق می­ دهند کُدی نهفته است که تحقق آن یکی از زمینه‌های مهم ایجاد دولت اسلامی و سپس جامعه اسلامی است.

شکل گرفتن فرهنگ بسیجی در منظومه اندیشه­ های رهبر انقلاب متأثر از عواملی است از جمله بیدار شدن، حساس بودن، انگیزه داشتن، ایمان، امید، تكیه به هدایت الهی و اعتماد به كمك الهی، مجاهدت معنوی و مخلصانه، پیشرو بودن در همه‌ی عرصه‌های اساسی زندگی، آگاهی و بینش چراکه بسیج نه صرفاً یک حرکت احساسی، که متّکی به دانستن، فهمیدن و بصیرت است.

این عوامل، فرهنگی را شکل می­ دهند به نام فرهنگ بسیجی که خروجی و ثمره آن، عنصری است به نام اراده­ ملی بر پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی که یکی از مهم ترین آنها که می­‌توان گفت اساس اکثر اهداف انقلاب محسوب می شود تشکیل دولت اسلامی است.

اراده ­ای که مظهر  فهم و شعور و آگاهی و دانش و بصیرتی تکامل یافته در فرهنگ یادشده است که اینک به نقصان وضع موجود آگاه است و رفع نقص را در تغییر و تشکیل دولت اسلامی که سومین مرحله انقلاب است می­داند. اراده و عزمی به بلوغ رسیده که دریافته است رسیدن به تمامی آرمان‌های والای انقلاب جز از مسیر دولتی اسلامی میسر نخواهد شد.

از آنجاکه رسیدن به جامعه اسلامی به عنوان مرحله چهارم انقلاب و یکی از اهداف مهم آن نیز در گرو رسیدن به دولت اسلامی است اهمیت تشکیل فرهنگ بسیجی دوچندان می­ شود و کدی که در تنبّهات رهبری معظم نهفته است آشکار می‌شود. بسیجی فردی است با ایمان راسخ، تقوا، بصیرت و بینش صحیح، دید و نگاهی ژرف و به دنبال تحولات مثبت، مبارزی خستگی ناپذیر و جامعه­ ای که فرهنگ بسیجی در آن به فعلیت رسیده به مثابه یک بسیجی حقیقی می­ اندیشد، تصمیم می ­گیرد و رفتار می ­کند.

در این بین نباید از تاثیر عوامل دیگر تاثیرگذار در مقوله تشکیل دولت اسلامی همچون نقش رسانه­ ها، اصحاب و لابی­ های قدرت، احزاب و گروه ها و غیره غافل شد که فرهنگ بسیج یکی از این عوامل و البته از مهمترین آنها است./۸۴۱/ی۷۰۴/س

حجت الاسلام داود موذنیان، پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات