۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۵۴۰۰۷۳
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی:

خداوند به اسماء الحسنی عبادت می شود

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند به اسماء الحسنی عبادت می شود، گفت: خداوند را نه تنها در عرصه بندگی بلکه در عرصه معرفی به دیگران نیز باید بر محور اسماء الحسنی معرفی کرد.
فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی، استاد حوزه علمیه قم امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه«لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى» گفت: اسم آن چیزی است که به مسمای خاصی اشاره دارد و اوصاف خود را بیان می کند و همچنین گاهی اسماء اوصاف شخصی یا چیزی را بیان نمی کنند بلکه تنها برای اشاره به اشخاص یا اشیاء به کار می روند.

وی افزود: این آیه بیان می کند که بهترین اسامی که هیچ ضعف و نقصی در آن نیست برای خداوند است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در آیات و روایت بیان شده که خداوند را با اسماء الحسنی بخوانید که متأسفانه بعضی از افراد خداوند را با نام های می خوانند که شاید حسن باشد ولی حسنا نیست.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با تأکید بر اینکه آیه الکرسی دربردانده نام های حسنای خداوند است، گفت: به همین دلیل بر خواندن آن توصیه ای ویژه ای شده است.

وی با بیان اینکه انسان تنها باید خداوند را با همان آنهایی که در قرآن و روایت ها  ذکر شده بخواند تا دعایش مستجاب شود، گفت: خداوند باید به اسماء الحسنی عبادت شود و به عبارت دیگر اسمائ الحسنای خداوند همانطور که بیان شد توقیفی هستند.

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: خداوند را نه تنها در عرصه بندگی بلکه در عرصه معرفی به دیگران نیز باید بر محور اسماء الحسنی معرفی کرد زیرا خدایی که بر محور اسماء حسنی معرفی نشود تنها زینبده خدایی است نه بندگی زیرا کسی شایسته بندگی است که جامع تمام اوصاف باشد به همین دلیل قرآن کریم در آیه 180 سوره اعراف تأکید دارد که حتما خداوند با اسماء الحسنی شناخته شده و خوانده شود.

استاد حوزه علمیه قم خواندن خداوند با اسماء الحسنی را نشانه معرفت بندگان به ساحت خداوند عنوان کرد، افزود: همانطور که بر زیارت با معرفت ائمه معصوم(ع) تأکید شده است بنده نیز در زیارت خداوند و سخن گفتن با خداوند باید به همین شکل باشد یعنی معرفت داشته باشد و بنده ای که خداوند را با اسماء الحسنی می خواند ضمن کسب معرفت نشان می دهد که به مرتبه ای از شناخت و معرفت نسبت به ساحت خداوند دست پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی ادامه داد: علت اینکه ائمه معصوم(ع) خداوند را با بهترین نام ها می خواندند و از آنها ادعیه و مناجات های بسیار زیبایی به یادگار مانده است این بوده که به ساحت خداوند معرفت خاصی داشتند و همین معرفت خاص موجب می شد که آنها همواره از خداوند با بهترین نام ها در هر شرایطی یادکنند.

وی یادآور شد: اسماء الحسنی خداوند به ما درس بندگی داده و بیان می کند که خالق مطلق و آفریده بی همتای این عالم هستی تنها خداوند بوده و انسان تنها باید از خداوند اطاعت پذیری محض داشته باشد./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات