۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۵۳۹۹۰۰
نماینده مجلس خبرگان:

تعبد، تعقل و خردورزی از ویژگی های آیت‌الله حائری شیرازی است

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در آیین تجلیل از آیت‌الله حائری شیرازی، گفت: جمع تعبد و تعقل همراه با عقلانیت و خردورزی از جنبه‌های خاص شخصیتی آیت‌الله حائری است.
آیت الله کلانتری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، همزمان با برپایی شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس، از مقام ادبی آیت‌الله حائری شیرازی در غرفه «شب های هنر و آگاهی» تجلیل و از کتاب جدید ایشان با نام "حکومت جهانی خدا" رونمایی شد.

در این مراسم، آیت‌الله علی اکبر کلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم به تبیین شخصیت چند بعدی و جامع‌الاطراف آیت‌الله حائری پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های ایرانیان این است که برخلاف غربی‌ها معمولاً در دوران حیات قدر علما و شخصیت‌های علمی را کمتر می‌دانند در حالی که هیچ دین و آیینی به اندازه دین ما به اهمیت و جایگاه علم دانشمندان و علما تأکید نکرده است.

وی با یادآوری این نکته که در قرآن کریم بیش از ۷۰۰ مرتبه کلمه علم و مشتقات آن به کار رفته است، تصریح کرد: نبی مکرم اسلام(ص) فرمود بعد از پیامبران، در نزد خداوند گرامی‌ترین افراد دانشمندان هستند که ادامه دهنده راه پیامبران علما هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره شخصیت والای آیت‌الله حائری گفت: ویژگی‌های آیت‌الله حائری بسیار فراوان است هم به لحاظ اخلاقی و اخلاص، تواضع ساده‌زیستی، دوری از زخارف دنیوی و منش الهی و برخورداری از حاکمه اخلاقی، یعنی از جنبه‌های این شخصیت والامقام جمع تعبد و تعقل همراه با عقلانیت و خردورزی است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از منابع استنباطی ما عقل است اما معمولا در طول تاریخ فقاهت آن‌طور که باید و شاید از این منبع بهره کافی گرفته نشده است، اما آیت‌الله حائری به معنای واقعی کلمه بر تعقل تأکید دارند.

وی در ادامه نگاهی به نظرات آیت‌الله حائری درباره ربا و همچنین پول ثابت و اقتصاد داشت و بیان کرد: یکی از دیدگاه‌های ایشان این است که برای ایجاد و ثبات اقتصاد مقاومتی، باید رباخواری و تبعات آن برچیده شود از این رو اخیرا طرحی به رییس مجلس ارائه کردند بلکه تصویب و در جامعه اجرایی شود.

آیت الله کلانتری افزود: جنبه دیگر این عالم ربانی اهتمام ویژه بر علوم انسانی اسلامی است که واقعا باور دارند مادامی که علوم انسانی دانشگاه‌های ما بومی و مبتنی بر موانع دینی و قرآنی نشوند جامعه ما دچار انواع مشکلات و معضلات خواهد بود چراکه مدیران و کارگزاران ما همین پرورش یافتگان علوم انسانی هستند.

به گفته وی، اگر بنا باشد اینان مصرف کننده علوم وارداتی و تجربی و غربی باشند که با هزار و یک مشکل مواجه است و با مبانی ما نمی‌خواند، قطعاً مدیران جامعه ما همان راهی می‌روند که قبل از انقلاب طی کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: برای اینکه انقلاب اسلامی محقق شود و به آرمان‌هایش برسد راهی جز بومی کردن علوم انسانی و اسلامی کردن آن‌ نداریم و این چیزی است که آیت‌الله حائری از گذشته بر روی آن پافشاری و تأکید فراوان دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان اینکه یکی از ویِژگی‌های آیت‌الله حائری نکته‌بینی و نکته‌پردازی است که ایشان در بهره‌برداری از آیات و روایات از آن بهره می‌جویند تصریح کرد: معمولا ما آیات را می‌خوانیم و مروری می‌کنیم و به همان ظاهر اکتفا می‌کنیم و کمتر در عمق وارد می‌شویم اما ایشان انصافا بسیار جالب و زیبا از همان ظواهر آیات و روایات نکات بسیار جالب و دقیق تعبیر ظریفی دارند که همین امر باعث شده ایشان از علمای نادر در این زمینه باشند.

آیت الله کلانتری از دیگر ویژگی‌های آیت‌الله حائری را بهره‌گیری از تمثیل و بیان واقعیات و زیبایی‌های آموزه‌های اسلامی در قالب مثال و تمثیل برشمرد و گفت: ایشان با یک مثال کوتاه مطالب مدنظر را برای اقشار مختلف مردم بیان می‌کنند درحالی که یه طلبه برای همان مطلب باید یک منبر کامل برود.

وی، آیت‌الله حائری را شخصیتی جامع‌الاطراف، فقیه همراه با خردورزی و باریک بینی و ازدیاد نکات و ظرایف توصیف کرد و برای سلامت ایشان که هم اکنون در بستر بیماری هستند، طلب خیر و شفای عاجل کرد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم افزون بر بیان گوشه‌هایی از کتاب «آیینه تمام نما» آیت‌الله حائری که با موضوع عاشورا به رشته تحریر در آمده است، از جدیدترین کتاب این عالم ربانی به نام «حکومت جهانی خدا» شامل ۷۰ نکته اعتقادی رونمایی شد./825/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات